Jump to content

Ladedata til Swift scirocco 180gr til 308win


SakoTrg22

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er rykende fersk som hjemmelader og planlegger mine første skudd. Jeg har kjøpt inn vv n150 krutt og Swift scirocco 180gr i 308.

 

Kan noe hjelpe meg med min og max krutt mengde av n150!?

 

Har ikke lyst til å begynne med 40grain (som jeg tipper er sikkert) og jobbe meg oppover til jeg ser trykktegn (som jeg ikke vet om jeg kjenner igjen om jeg ser det)

Link to comment
Share on other sites

Sulle jeg tatt en "hoppe på nære Max ladning, som med stor sansynelighet er trygg" ville jeg først tittet på denne-

http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... ester.html" target="_blank

-så ville jeg valgt 45grain.

Vil likevel anbefale at du lager en stige fra fx 43grain. Som ny hjemmelader har du nytte av erfaringene du vil gjøre på veien!

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte Swift scirocco 180 gr kule og N150 krutt etter SAAMI spesifikasjoner i Quickload

Max med denne kombinasjonen er 43,9grain.Dette gir 781m/sek med 55cmpipe.

 

Her er noen tips om hvordan høyt trykk oppdages.

Tennhetter:Flate tennhetter er normalt og kan ikke gi noe sikre tegn på høgt trykk.

Faller hetta ut etter avfyring har du vært langt over max.

Hettelomma i hylsa vil utvide seg ved for høyt trykk og du vil kjenne at hetta blir lett å sette inn.Oppleves dette etter 2-3 omladninger av hylsa er ladningen din litt i heteste laget.

Tungt hevearms løft er også en varsko om høyt trykk,men her kan en trang hylse som i utgangspungtet er litt for stort for ditt kammer også gi tunge hevearms løft.

Har du tilgang på cronograf vil denn si om hastigheten er nomal ut i fra ladetabeller og oppgitt fart.Unormal høy hastighet på kula er som oftest en overladning,men noen løp gir bedre hastigheter enn andre.Dette kan testes med fabrikk ammo opp mot data på pakken over cronograf.

Merker etter utkaster der messingen bak i hylsa har blitt skvisa inn i utstøter hullet,ofte med løse hetter er alt for høyt trykk.

Start på 39,9 gr og lad deg 3 skudd for hver hele grain opp til og med43,9 og testskyt med annlegg så ser du hvem som gir best presisjon i rifla di.

Link to comment
Share on other sites

Med 1 grains steg vil du se hvordan rifla di oppfører seg med hensyn til presisjon og trykk.01gr har ingen hensikt da kruttmålet ditt sikkert har en variasjon på 0,3gr ved normalt bruk.Holder på å teste for en sauer for skyting i F klasse stevner.Her veier jeg ladninger med vekt og øker med 0,3 gr for fintuning.0,3gr pluss og minus i 6,5x55 gir ca 7 cm i høydespredning på 500m.En god sauer klarer 10 skudd under 7 cm på 500m i egenpresisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...