Jump to content

Omregistering av gammel hagle


moped

Recommended Posts

Jeg har overtatt en gammel hagle fra min avdøde far. Den har affeksjonsverdi gjennom flere generasjoners overlevering i familien. Våpennummer er ikke lesbart. Våpenet er ikke plombert, men på det gamle våpenkortets bakside står det "Affeksjon/ikke til bruk". Er dette en juridisk brukbar status for et våpen? Nå har Politiet purret på innlevering evt. omregistrering. Jeg ønsker å beholde hagla. Hvordan går jeg frem? Hva koster evt en godkjent plombering?

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har våpenkort for andre jaktvåpen fra før kan du bare levere en søknad til politiet om å beholde hagla som arv, på affeksjonsmessig grunnlag. Da kan du få den overført på deg med påskriften som faren din sitt kort hadde: affeksjon/ikke til bruk.

 

Du kan også søke den endret til jaktvåpen, da vil du få et ordinært kort på den og kan bruke den, da telles den mot jaktvåpengarderoben, men du kan jo til gjengjeld bruke den.

 

Søknad om tillatelse på arv er gratis!

 

Plombering koster vel fra 500-1000 litt avhengig av børsemaker og hvor omfattende jobben er.

Link to comment
Share on other sites

Nei, den må ikke plomberes først. Det er poenget med affeksjon, du kan ha den skarp, men får ikke lov til å bruke den...

 

Plomberer du den kan du ha den hengende på veggen om du vil, da er det jo "bare jern" som ikke er registrert lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...