Jump to content

Blyfri kugle til 6.5x57R?


webby

Recommended Posts

Hej

 

Nogle bra forslag til blyfri kugler/ladadata til 6.5x57R (ældre Merkel Drilling 16/6.5x57R), gerne med så tunge kugler som muligt?

Nogen særlige erfaringer på større vildt?

Går det an at lade klass 1 med blyfri i 6.5x57R?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Tror du ødelegger drillingen din dersom du lader 6,5x57R til godkjent storvilt med 9gram homogen kule . De gamle 6,5 pipene til merkel hadde vel 1-10 stigning om jeg husker rett , og var beregnet til lettere kuler enn det vi vanligvis bruker i skandinavia 90-120 grs . mot 120-140grs :winke1: Om du likevel skulle ønske å prøve homogene kuler ville jeg anbefale GS custom kuler til lodda piper

Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg du vil få problemer med presisjonen med så lange homogene kuler , da riflestigninga i 6,5 pipene fra sauer/merkel drillinger fra den tiden var beregnet for forholdsvis lette kuler . RWS leverte 6,5x57R med kuler på 100grs som var populært til gemse/rådyrjakt . Har selv ladet til en slik drilling for mange år siden og fikk ikke presisjon med kuler over 120grs . Riflestigningen i den pipa var ca 1-10,5 målt med pussestang og messingbørste . Den gikk svært godt med 120grs nosler ballistik tip , og har sikkert hundrevis av rådyr på sammvittigheten . Om jeg var i dine sko ville jeg prøvd meg fram med ei loddet kule i 140grs

Det er skrevet mange sider om kammertrykk og brytvåpen her på kammeret . Bare å søke :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev i sin tid til Merkel i Tyskland omkring tiffelstigningen:

"Thank you for your inquiry. We can tell you that the twistrate of caliber 6,5x57R is 200mm.

 

Best regards

Your Merkel-Team"

 

Så stigningen bør være bra til tunge kugler i min stilling... [sMILING FACE WITH SMILING EYES]

 

 

Webby :)

Link to comment
Share on other sites

Som så ofte ellers med et utdatert regelverk, så har man til dette kaliberet patroner/ ladninger som holder kravet som ble satt i fordums tid, og så har man patroner/ ladninger som er bedre egnet enn førstnevnte, men ikke innenfor regelverket. 6,5x57R ville ha vert en helt grei storviltpatron om man hadde kunne brukt 120 gr. Barnes TTSX. For ladedata til denne kan du bruke data for 6,5x55, og legge deg 10% under. Barnes TTSX har riller, som gjør at den ikke skal være like hard med loddingen på løpsbunten som de opprinnelige barnes x kulene.

Har du en ladning med 154 grains kule som går godt, skjønner jeg ikke hvorfor du vil bruke en lett homogen kule, som aldri vil holde storviltkravet. Den vanligste grunnen til at folk tar slike snarveier, er at de ikke klarer å stabilisere lovlige kuler i dette kaliberet. Da klarer de vanligvis ikke å stabilisere 140 grains homogen kule heller pga lengden.

 

Lovlig blyfri ammo tror jeg bare du kan glemme i dette kaliberet, men skal du jakte i utlandet vil en 120 gr homogen kule med riller sannsynligvis være det beste valget.

Jeg har selv hatt en drilling i 6,5x57R. Jeg mener dette kaliberet passer bedre til mitt bruk ( som også omfatter elgjakt) enn den 7x57R jeg har nå.

Link to comment
Share on other sites

Hej Inge

Jeg er helt enig. Det er netop med henblik på eventuel jagt i Tyskland, at jeg ville undersøge omkring blyfri alternativer i 6.5x57R...

Jeg er fuldt ud tilfreds med nuværende ladning (Lapua 10.1g). Men måske jeg skal prøve en lidt lettere kugle - fx. Barnes 120gn.?

Det kunne være interessant....

Hvad er grunden til at du synes at 6.5x57R passer dig bedre end din nuværende 7x57R? 6.5 er vel marginalt til elg - eller?

(Jeg har dog skudt flere elge med min riffel i 6.5x55 - med både Oryx eller Alaska. Det har fungeret perfekt!)

Link to comment
Share on other sites

Hvad er grunden til at du synes at 6.5x57R passer dig bedre end din nuværende 7x57R? 6.5 er vel marginalt til elg - eller?

Jeg synes kuleutvalget er bedre i 6,5 enn 7mm, særlig blant de lettere kulene til småvilt. Jeg bruker 140 gr accubond i både 6,5x55 og 7x57R, og tviler på elgen merker forskjell...

Jeg skyter mye ( nesten bare ) med 6,5x55 for tiden, magnumriflene mine har ikke vert ute av skapet på mange år. Selv ikke i elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

He!

Ja jeg er helt enig Inge.

Har selv haft bla. 9.3x62, 30.06 mfl., men ender på 6.5x55 til det meste...

Det er egentlig utroligt så meget debat der har været omkring dette yderst velskydende kaliber. 6.5 har aldrig (endnu) svigtet mig på alt fra elg og ned til ræv, bæver og fugl... Men flere steder i EU forbyder man nu 6.5 til vildsvin mv.!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...