Jump to content

Presisjon


wobbern

Recommended Posts

Var ute å prøveskøyt noen ladninger i dag og jeg lurer litt på hva dere eksperter der ute mener.

Jeg ladet opp nosler cc 168 grs med n140. begynte på 41,5 grs og opp til 43,6 grs. col 70,5. hver ladning er veid men jeg har ikke sortert hyser eller kuler på vekt. hylser er engangskutte nosler match hylser.

skyter med 308win med 46 cm løp

Skutt liggenede med tofot

det ble skutt 6 skudd på hver ladning.

ammunisjon var temperert til 1+

Avstand 100 meter

 

normal_20150118_182015.jpg

 

bildet over er 43grain ladning.

maks v0=755

Min v0 = 736

avg = 743,9

 

4 av skuddene samlet veldig godt men 2 av skuddene skled litt under, mulig dette er meg siden jeg vet att jeg hadde litt dårlig trykk på tofoten på 2 av skuddene.

syns også hastigheten varierte mye men mulig det er kronografen som ikke er nøye nok.

 

normal_20150118_182027.jpg

 

Bilde over er 43,3 grain ladning.

maks v0= 761

min v0= 151

avg v0 = 755,4

denne ladningen syns jeg flytter seg mye. mulig det er meg men kunne ikke merke att jeg gjorde noen feil. slet kanskje litt med mirage siden jeg begynte å få dårlig tid.

 

normal_20150118_182034.jpg

 

Bilder over er 43,6 grain ladning

maks v0=769

Min v0=757

avg v0=761

her er det litt bedre samling igjen men har 2 flyvere ut til høyre. slet veldig med mirage på de siste skuddene så det kan være årsaken.

 

 

jeg har ingen tegn til høyt trykk i hylsene, tror dere det kan være noe vits i å lade kraftigere ladninger ? eller kan disse begynne å spre mere ?er ute etter presisjon men ønsker også best mulig fart pga att jeg driver å pusler litt på lengre hold.

jeg kronograferte nosler fabrikkammo med 168 grain cc kule og denne ligger på 760 i denne temperaturen.

skal lade noen scenar i løpet av uka som jeg skal prøve til helga. blir spennende å se hvordan dem går.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal til å gjøre noen tester med N140 NCC168 selv, så dette var interessant.

Ut fra bildene dine ser det ut som at samlingen blir bedre med høyere trykk, men hvis jeg ikke tar feil så er du allerede over max i tabellen til Vihtavouri.

Du skriver at du ikke får trykktegn på hylsene. Hvilket merke er det, og hvor lang pipe har du?

Noen opererer med trykktegn på hylsebunn som det reelle målet for når man har nådd den røde streken, blandt annet denne karen her:

 

 

Jeg vil ikke gå god for at det er en god metode. Ladeboken snakker uttømmende om behovet for å måle trykkringen med micrometer, og mener at dette er den eneste pålitelige måten å vurdere overtrykk på. Andre kan sikkert tilføre mer her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...