Jump to content

Kamre om hagle?


andsons

Recommended Posts

God Kveld!

Hvordan er det å forlenge kamre 6mm på en kal20/70?

Det gjelder en spansk sideligger, aya no1.

Den er ypperlig på rypa men har lyst til å dra den med ned i gammalskogen etter tiur. Da er det greit med 20/76 mener jeg.

Er klar over at hagla raser i verdi, men jeg er mer opptatt av bruksverdi. Er ei hagle som ikke skal selges.

Noen erfaringer og meninger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Seriøst?

Det er minimal forskjell på en 28grams 20/70 og en 28 grams 20/76 patron.

Forskjellen er 6mm MEN hastigheten er lik, derfor er det ikke forskjell på de to....

Skal du kaste bort mere hagel bør du heller kjøpe deg en kal. 10/90, da har du plenty med hagel å skyte bom med, treffområdet i en orrfugl blir ikke større selv med større kaliber,(bare et velment råd fra en aktiv hagleskytter :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Umm... det siste fremstår for meg som en litt underlig påstand.

Man en 20/76 patron (altså magnum) med samme vekt som en 20/70 vil ha høyere utgangshastighet skulle jeg tro... men det viktigste er at man med en 76 kan ha mer haggel i samme hastighet som en /0. Det jeg leste i Jaktbladene når jeg var yngre var nettopp det at en 20/76 tilsvarte en 12/70 i hagelmengde og effekt. (derfor er kombien min i 20/76) lettere og smidigere våpen, samme effekt som det mest brukte haglekalibret med kostnaden av litt mer rekyl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...