Jump to content

TSX eller TTSX? Kulevekt til elg - 338 WinMag?


RN-bullet

Recommended Posts

Hei, jeg ønsker synspunkter om valg av TTSX eller TSX. Hva er egentlig den praktiske forskjellen mellom TTSX og TSX?

Og- hvilken kulevekt (Kopper) anbefaler dere til elg? Jeg vurderer 185 eller 210. Jeg har brukt 225, men synes kula blir for alt for lang i forhold til ekspansjonen. Erfaringer og råd?

Link to comment
Share on other sites

GMX og E-Tip er siste generasjon massive kuler. De er begge laget av mantellegering Guilding metal som er kobber tilsatt ca 5% sink. Glir litt lettere enn massiv kobber. Kombinert med avlastingsriller minimerer de trykkproblemene forbundet med de massive kulene. Uten å ha noe belegg for det tror jeg også guilding metal kulene er hakket seigere enn rene kobberkuler uten at jeg har noe bakgrunn for å hevde det. Kun magefølelsen

 

Trodde ikke på Hornady når de først kom så alt ble ladd 1,5-2grs under tilsvarende blyfylte kuler med resultatet at hastigheten var 25-40m/s under det de burde ha vært. Med samme ladninger bak var hastigheten oppe på det nivået tilsvarende andre kuler var. Selvfølgelig akkurat der Hornady sa den skulle være..... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si noe om 250 GMX da den ikke er prøvd. I 338 har vi prøvd litt 185 grs, div kal 30 med 150/165grs og 7mm med 139grs. Lurte på å prøve 139grs i 280 AI i år da den gikk suverent, men lite tid gjorde at gammel godladning med 150 Scirocco foran masse MRP 2 ble brukt i år også.

 

139 GMX er det fullt mulig å nærme seg 1000m/s i ei lang 280 AI pipe. Til en skikkelig fjellrifle med lav vekt er nok det en av de beste kulene en kan bruke. Solid nok og med gjennomtrengning til det meste, men lav kulevekt gir moderat rekylimpuls og gjør at det skytemessig fortsatt er mulig å treffe skikkelig

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har brukt mye 185 og 210grs TTSX i min 338win.mag

Lader opp med N150 krutt. Husker ikke helt grs i hode.

 

Har mer eller mindre gått helt over til 210grs, Å den går utrolig godt i min rifle.

Men merker ikke noe forgjell på effekten i viltet annet en at 185grs kula som forlater pipa i 910ms lager enorme hull på undre 50m.. Den andre grunnen til at jeg har gått over til 210 grs, går litt seinere rund 860ms. litt snillere på korte hold. den har høyere Bc å knepper ca det samme ut til 400m. Å den ekspanderer fint på hold opp mot det.

 

GMX kula har jeg ikke prøvd ut. Den er helt sikker like god.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...