Jump to content

Noen som kan si meg noe om min Miroku 8000 fra ´87?


Peddyslate

Recommended Posts

Vi snakker Miroku 8000 Jegertrap, og fra serienummeret og bokstavene har jeg skjønt at den er fra 1987. Jeg vet og det er en lisensprodusert/kopi av Browning, men jeg kan ikke noe om selve konstruksjonen, historie, rennomé eller om den er av en "god" årgang osv... Noen som kan fortelle meg litt om den?

 

Jeg overtok den fra fadern i fjor, og han har eid den siden den var ny. Den er "normalt" brukt, og godt tatt vare på. Det er noen år siden jeg slutta å røyke nå, men jeg tviler sterkt på at det er plass til et sigarettpapir mellom noen deler, og det finnes ikke antydning til rikling noensteder, den er tight og fin.

 

Etter å ha søkt litt rundt på nettet er jeg litt overraska over hva disse går for i dag, men for kjennere er det vel enkelte årganger som står høyere i kurs enn andre?

 

Beklager dustebildet, men sånn er det med mobiltefloner...

 

lldADtlh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det blir litt misvisende å kalle den en kopi av B25. Miroku er heleid av Browning, og de fleste haglemodellene deffra er basert på B25-mekanismen tilpasset industriell masseproduksjon. Miroku produserer også alle Browning O/U-modeller unntatt B25 som fortsatt files ut i Belgia,og de produserer stort sett alt av Browning rifler. Kvaliteten er og har alltid vært svært bra. Spesielt modell 3800 Trap er legendarisk for slitestyrke,men jeg tror aldri jeg har sett en Miroku-hagle med synlig mekanisk slittasje. Jeg har en gang skiftet en brukket tennstift på en 3800 som var logget over 130.000 skudd gjennom, og den så ut som den var ny innvendig.

Du har hagle for flere generasjoner fremover, nyt den og gi den det stellet den fortjener :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne hagla skal beholdes, men det jeg lurte på er å ta denmed til en børsemaker for litt puss, flikk og kanskje få stokken til å sitte helt. Som sagt, hagla er dønn tight, føles tightere enn det meste jeg finner i butikker, og om den kan være "for livet" så fortjener den og litt ekstra. Den er kanskje ikke noe samlevåpen eller mint uansett, men om bruksverdi og levetid er høy nok så gjør ikke noen tusenlapper så mye! Høres ut for meg som det er fint verdt for å få den helt i tipp topp.

 

Mulig jeg supplerer med ei halvauto Franchi i kaliber tjue med tid og stunder, men for mitt vedkommende er denne "perfekt", godt å høre at jeg nok kan regne med den ei stund framover og!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...