Jump to content

Ny med 300wm


EspenB

Recommended Posts

Hei

 

Får i løpet av de nærmeste dagene en Blaser r8 pro i 300wm i hus.

Den skal jeg bruke på alt fra rådyr til villsvin og elg.

Er det noen som han kuleanbefaling, vekt og krutt til slik allsidig bruk, eller må jeg til med flere kuler osv?

 

Tips og erfaringer ønskes.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

min 300wm blir kun matet med N15 (MRP) og 190-220 grs machkuler til stål og spiselig fugl og noen få 150 grs nosler balltipp til sel, rev ol. :twisted:

hvis jeg skulle dra den med på jakt etter rådyr, elg og villsvin hadde jeg aldri valgt noe anen kule enn 150grs TSX :wink:

Link to comment
Share on other sites

min 300wm blir kun matet med N15 (MRP) og 190-220 grs machkuler til stål og spiselig fugl og noen få 150 grs nosler balltipp til sel, rev ol. :twisted:

hvis jeg skulle dra den med på jakt etter rådyr, elg og villsvin hadde jeg aldri valgt noe anen kule enn 150grs TSX :wink:

 

 

Til stål?

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

bare huske BAKGRUNN viss man bruker homogene kuler som for eks barnes

har flere kompiser som har fått kuler i RETUR!!!!!!

 

mine favoritter er

kule:swift scirocco 2 180 grain

krutt:norma mrp

total lengde(min børse):88 mm

lade vekt:72 grain

da får eg en hastighet på 915 m/s

 

til måneskinns/skumrings jakt så liker eg best en kule som "velter" dyret i skuddet så da bruker eg

 

kule:nosler partition 220 grain

krutt:Vihtavuori n-165

total lengde(min børse):87mm

lade vekt:68 grain

då ligger eg på en hastighet på 830 m/s

Link to comment
Share on other sites

Høres fornuftig ut. Har kjøpt 180gr gameking og 220gr Hornady interlock rn, så får vell bare begynne å teste.

 

Hvor store forskjeller bkir det i praksis på totallengden? Og hvordan finne den enklest mulig?

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

eg har bare pleid å sette en kule så langt ute i en hylse som eg har presset litt sammen sånn at kulen blir presset inn i hylsen av bommene når du setter den i riflen å så måler eg lengden å så presser eg kulen inn en til 2 mm til så får eg en friflukt som fungerer veldig bra i min børse

Link to comment
Share on other sites

Høres fornuftig ut. Har kjøpt 180gr gameking og 220gr Hornady interlock rn, så får vell bare begynne å teste.

 

Hvor store forskjeller bkir det i praksis på totallengden? Og hvordan finne den enklest mulig?

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

Har bruka 180 grs gameking i 30-06 v/0 800m/s. dette gav store kjøtøydeleggingar. men hadde utruleg god presisjon med kulene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...