Jump to content

Rådyrladning-----> 8x57JRS ?


BigHorn

Recommended Posts

Hvorfor ha egen ladning for rådyr?

Tenkte slik jeg også for mange år siden men fant ut at det ikke hadde så mye for seg, dette etter å ha prøvd en del ladninger i flere kalibre (ikke 8x57)

 

Hva ønsker du å oppnå med ei rådyrladning?

Større utgangshastighet og flatere kulebane? ... da får du mest sannsynlig større kjøttødeleggelse (pga hastighet)

Lavere utgangshastighet for å minimere kjøttødeleggelse? ... Kan ha noe for seg, men hastigheten er ikke SÅ stor på 8x57 at det skal ha noe å si i praksis.

 

Min erfaring er at ei normal storviltladning med ei god kule fungerer godt også på rådyr såvel som på andre dyr.

mer nyttig å fokusere på ei god kule som fungerer i kaliberet.

Dessuten, med bare ei "god-ladning" så har du best mulighet til å få innarbeidet i kroppen kulebanen slik at du er mer sikker ved skyting på varierende avstander.

Link to comment
Share on other sites

Hei @slegga :-)

 

Har en på jaktlaget som akkurat har kjøpt en sideligger kombi, (Merkel SS 240) og jeg spør igrunn på veiene av han siden han ikke har noen brukerkonto (ennå) her ;-)

Tanken er å få minst mulig kjøttødeleggelser, og viltet er rådyr ( kanskje hjort). Hvis du mener ferdigrulla er den mest fornuftige veien å gå, så skal jeg bé han gjøre så :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ha egen ladning for rådyr?

Tenkte slik jeg også for mange år siden men fant ut at det ikke hadde så mye for seg, dette etter å ha prøvd en del ladninger i flere kalibre (ikke 8x57)

 

Hva ønsker du å oppnå med ei rådyrladning?

Større utgangshastighet og flatere kulebane? ... da får du mest sannsynlig større kjøttødeleggelse (pga hastighet)

Lavere utgangshastighet for å minimere kjøttødeleggelse? ... Kan ha noe for seg, men hastigheten er ikke SÅ stor på 8x57 at det skal ha noe å si i praksis.

 

Min erfaring er at ei normal storviltladning med ei god kule fungerer godt også på rådyr såvel som på andre dyr.

mer nyttig å fokusere på ei god kule som fungerer i kaliberet.

Dessuten, med bare ei "god-ladning" så har du best mulighet til å få innarbeidet i kroppen kulebanen slik at du er mer sikker ved skyting på varierende avstander.

 

Meget fornuftig sagt:) Min Merkel rifledrilling er regulert for Norma Oryx 12,7gr. Den ladningen bruker jeg på alt fra bever til elg :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...