Jump to content

Beretta so4


heg

Recommended Posts

SO4 er vel en eldre utgave av samme våpen. Jeg tittet også på en SO4 som lå på Blocket, ligger flere i Sverige.

 

De kommer ofte fra en annen tidsalder, 68-71 løp, gjerne med faste boringer uten choker og ofte priset over 50k. Nye løp koster deg 30k. Tynnere, smalere kolber og fortre.

 

I tillegg er det noen ASEer som også bygger på SO kassa, ofte i samme prisklasse men med choker(riktignok den gamle, korte Mobile choken) Noen av disse har 76 løp men flest 71.

 

Jeg gikk for en DT10. Mindre håndverk enn de andre men mer moderne stuk på kolben, Optima choker og mer lettsolgt som bruktvåpen.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Den på DBA.Dk tipper jeg har fått ettermontert choker, ser ut som optimachoker. Ring magnumhansen og spør om det er lett å ettermontere choker :lol:

 

DT10 på finn: 43k (har lagt der litt så det går kanskje å prute litt)

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39117610&kwUnica=beretta

10_950978383.jpg

 

 

ASE90 på blocket.se 50SEK

http://www.blocket.se/alvsborg/Beretta_ASE_Gold_Sporting_44372496.htm?ca=2&w=3

8429109826.jpg

 

Og bare for å kødde med hue ditt:

DT10 EELL på gunbroker.com

pix311651449.jpg

pix741413730.jpg

pix298142363.jpg

pix074015682.jpg

 

Min DT10

DT10_2.jpg

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

So 4/5 har forskjellig antall "pins" på sideplatene.

 

Har selv en So 4 trap og den kan ikke sammenlignes med DT 10 eller ASE haglene.

Prøv en og døm selv. :D

Når det gjelder at kolben er spinklere på S0 4 så stemmer ikke dette. Tror at den forvekslet med So 6 som er jakt modell eller So 3 jakt modell. :?:

Link to comment
Share on other sites

Vil på ingen måte utrykke meg negativt om SO overhode, er stor fan selv.

 

Men, nå er DT10 og ASE90 bygget på SO kassa og skal være identiske med unntak av sidelåsene SOene har. DT11 er bredere og høyere igjen. Den største forsjellen i følelse har vel med prisen å gjøre; den ene svir 3 ganger mer i lommeboka.

 

SO4 ble som jeg tidligere skrev produsert under en annen tidsera med andre preferanser, kolbene er ikke like de som blir produsert idag. Kjenner du på en 10 eller 20 år gammel sporting våpen har de som oftest slankere kolbe enn det som er prefereransen idag. Ta en runde på gunbroker.com, der har du nok den største referanse gruppen tilgjengelig.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

-L-

 

Er ikke helt enig, DT 10 og Ase modellene er box lås med de fordeler og ulemper dette medfører

(flest fordeler) mens So modellene har sidelåser. Sidelåsene gjør at du får avtrekk som er ubeskrivelig gode.

 

Hvis du er intressert i So haglene og deres konstruksjon vil jeg oppfordre deg til å lese: The Legendary So Series.

 

Kvalitet og balanse gjør at disse haglene har fått kult status.

 

Når det gjelder kolbe dimensjoner har jeg kun erfaring med trap modellene og de er ikke slankere eller anderledes fra det som brukes i dag.

 

 

Skal du skyte mye lerduer kjøper du selvfølgelig Perazzi, men det er en annen sak. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...