Jump to content

Spare til Sauer?


Kmodal

Recommended Posts

Sauer 202 stutzen er flott våpen, MEN, kaliberet er ikkje heilt kurant for stutzen versjon.....eg ville heller gått for 8x57IS eller 308win.....Uansett, lukke til :thumbup:

 

Hvorfor er ikke 6,5x55 kurant for en stutzen?

 

I dag har jeg 30-06, og jeg føleg jeg ikke trenger så grovt kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe galt med 6,5x55 som patron, hverken til rådyr eller elg.

 

Hvis du vil ha en kort og hendig børse vil det ofte si at du må velge et kort løp.

Med en Blaser er dette greit fordi låskassa på Blaser er 7-8 cm kortere enn en std lås(som f.eks Sauer 202)

Dette betyr i praksis at en Sauer blir 7 cm lengre enn en Blaser med samme løpslengde.

 

På en stutzen er løpet kort. 6,5x55 er en av de patronene som ikke "liker" korte løp noe særlig. Den mister prosentvis mer hastighet enn andre normalpatroner. 308 og 8x57IS er de to patronene som mister minst fart(og effekt) ved løpskapping ned mot 45cm. Dette skyldes for det meste at disse patronene bruker krutt med raskere brennhastighet enn 6,5(i fabrikkammo).

 

Vil du ha en kort og hendig børse til det meste av norsk vilt med en standard låskasse er altså 308 og 8x57 veldig gode valg.

En Blaser R93/R8 vil kunne ha lengre løp og dermed mindre hastighetstap enn en 202 med samme totallengde.

En standard Blaser er 102cm lang med std 57cm pipe.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Mauser 69..kom meg i førkjøpet....

 

Dei kal. som eg nemnde yter svært godt i stutt løp,dei er godt egna for korte løp, uten å miste mykje fart, mens 6,5x55 treng langt løp for ikkje å havne under "sperregrensa" av det som er lovlig kal. for storviltjakt i Norge. Med korte løp i 6,5x55, må man "sprengfyre" med MRP eller MRP2 og lignande krutt for å holde farten på kula oppe.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...