Jump to content

Avtagbare montasjer Sauer 202


jomjom

Recommended Posts

Temaet har jo vært diskutert før, men jeg tar likevel sjansen. Finner ikke alle svar i tidligere tråder.

 

Har QR på rifla i dag, og de har forsåvidt fungert bra. Siktet er en Zeiss Victory 2.5-10x50. Montasjene er veldig lave, og det er som jeg vil ha det. En mm eller så mellom pipa og "knekken" der største diameter ved objektivet svinger inn, og det er bare så vidt plass til Butler Creek (setter jeg de helt inn så tar de i pipa). Ca-målinger av avstanden fra låskassa til undersiden av kikkertrøret på innsiden av basene er 10.5mm på fremre base og ca 12 mm på bakre base. En skulle kanskje tro at her er det ingen grunn til å endre på noe, og det er sikkert noe i det... Men det er ikke alltid fornuften får råde. Det er også et poeng at jeg ikke får meg helt til å stole på QRene som "avtagbare" (jeg tar dem ikke av om jeg ikke kommer meg på skytebanen mellom demontering og jakt), og jeg har det for meg at slitasje ville bli et tema om en demonterte de i tide og utide.

Samtidig er det en pipe med litt tykkere profil på vei inn, og da blir det muligens problemer med montasjene jeg har i dag (den åpenbare løsningen med ett hakk høyere QR-ringer er så klart mulig, men ikke tema her)

 

Har sett litt på two-piece svingmontasjer fra EAW, Recknagel og MAK.

EAW-montasjene er sikkert fine, men med minimum 17mm høyde så øker jo montasjehøyden litt mer enn jeg hadde håpet.

Det samme gjelder med standard Recknagel.

MAK-montasjene er litt lavere (15mm), men de er kanskje ikke på helt samme kvalitetsnivå som EAW/Recknagel? MAK ser også ut til å ha en del andre fine løsninger. F.eks en snerten montasje for docter-sight som jo blir noe en kan vurdere når en har fungerende svingmontasjer.

Ser også at Recknagel har en ekstra lav type (TL) som etter det jeg kan tolke bygger 12.7mm på Sauer 202. Det ville i så fall være midt i blinken. Her er vel ringene i aluminium, men det er kanskje greit nok? Er det noen som har erfaring med TL-serien?

One-piece svingmontasjer (med skinne mellom ringene) finnes jo også, men disse blir vel enda høyere? One-piece føles jo mer stabilt/mindre belastning på kikkerten, men om montasjehøyden øker mye så er jeg ikke sikker på at jeg vil ha de...

Til slutt finnes det jo løsninger med Picatinny skinne e.l. Men blir noen av disse lave nok? F.eks Recknagel SSK-II ser snasen ut, men blir kanskje noe klumpete på Sauer 202? Og den bygger jo minimum 15mm pluss det skinna bygger.

 

Alle tips om hva folk har erfaring med mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Stoler du ikke på QR så bør du bytte.

selv bruker jeg QR og har hatt litt samme frykten som deg. Dette resulterte i iherdige forsøk med montering/demontering og flere sikter.

Jeg har nå slått meg til ro med at disse fungerer og tilfredsstiller mine krav til presisjon for rein jaktbruk. Noen BR presisjon blir det ikke, men til vanlig jakt er dette bra nok for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...