Jump to content

Nosler Balistic tipp til matvilt


sendero

Recommended Posts

Har nedlagt ca 30 hjort med 140grs accubond i 260 rem. Utgangshastighet 845m/sek.

 

Kutta ut accubonden etter ein lite hyggelig opplevelse med ein bukk som stod med breisida til på 70m. Traff midt i bogen og dyret datt rett ned. 1 minutt seinare reiste den seg opp og halta av gårde. Ikkje kjekt midt på natta. Heldigvis var det fullmåne og snødekt mark. Eg fekk heldigvis ny skuddmulighet når dyret var på 200m avstand og den fekk ei kule rett bakfrå og gjekk ned. Gjekk då tilbake til velprøvd medisin med 140grs interlock, som aldri har svikta meg. Har ca 40 dyr på samvittigheten med den komboen, og hos meg gjev den finare slakt enn accubond

Link to comment
Share on other sites

Ganske klassisk å slakte ei kule etter 1 enkelt negativ opplevelse. Hvor satt førsteskuddet da, og hvordan så det ut? Iflg div kuleprodusenter jeg har hatt gleden av å vært i samtale med på div messer rundt om på planeten, er det så mye som en feil på hver 4 kule som blir produsert. Ikke sikkert at feilen får en betydning, men av og til går ikke ting som de skal. Jeg har også hatt lignende opplevelser med 140 grs SST fra Hornady, men skifta ikke kule før dyr nr 4 ikke døde etter planen. Men to each his own....

Link to comment
Share on other sites

Interessant å høre så ulike synspunkt på 140 grs. accubond.

 

Som det blir påpekt ovenfor, spiller nok grunnlaget bak empirien en viktig rolle når man skal prøve å generalisere ei kule.

 

Jeg jakta selv med 140 grs accubond lada til V0=890 (60 grs N-165) i fjor, noe som resulterte i to piggokser, en rådyrbukk og to rev. Både elg og rådyr gikk ned i første smellen etter hjerte/lungetreff, og det var minimalt med blodslått og kjøttødeleggelser. Holdene var på 70, 110 og 130 meter.

 

Man må nok finne den kula som passer sin jaktform best, og det er sikkert store variasjoner på hold, kulefart, treffpunkter osv, men det blir for lettvint å konkludere med at dette er en dårlig kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...