Jump to content

Har fått meg tjt :-)


Jegern78

Recommended Posts

Jeg har en russisk støver som til stadighet jager rev i hi, så nå har jeg fått meg tysk jakt terrier som er omplassert. Har ikke særlig erfaring med terrierrasene, men maken til koselig familiehund skal man lete lenge etter. Er nesten blitt for glad i henne til å slippa i hi, men jaktlysta er for stor.... I går var det en rev som havnet i hi igjen. Jeg bestemte meg for å prøve terriern. Først inn og lose i ca 1 min. Så kom hun ut og rotet litt i området rundt. Så stakk a ned i hi, og nå ble a borte i litt lenger tid. Ca 3 minutter tror jeg. Hun kom ut, men reven ville fortsatt ikke ut, så ho stakk inn igjen. Når ho kom ut nå så hadde reven bitt a i nesen så hun blødde litt, men ho stakk inn i hiet igjen Nå ble hun nede i hiet lenge. Jeg satt på post og ventet i 10 min, og begynte å bli bekymret. Derfor snek jeg meg bort til hiåpningen for å høre.... Joda, losen gikk langt der inne, og jeg snek meg tilbake på posten. I det jeg snur meg igjen, står faen meg reven der, og jeg kaster opp hagla for å tan, men neida. Den revdæveln var for rask for meg, så jeg skjøt vel i løse lufta :cry: . Etter litt kommer Kali opp igjen, og ser ut som hun mener jeg antakeligvis er en av Norges dårligste hijegere.... Får trøste meg med at det ikke blir lenge til neste forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Kejo tok ut ved Typpbærkampen, ikke så langt fra midtskogstjernet, og det havnet i sjøkanten nedenfor bestemuttern. Du må bli med i helga ja. Kali er ikke verre enn at ho kan brukes ho å, så blir det revlos og vi fårn i hi, så tror jeg vi får has på reven med flere poster.

Link to comment
Share on other sites

Kan være lurt å koble terrieren litt etter at den har kommet ut for å gi reven en mulighet til å komme ut. Hvis ikke møter bare hunden reven når den er på vei ut.

 

Men hvordan i alle dager tør du å slippe en støver i området der du jakter?

Link to comment
Share on other sites

Det er med en klump i magen jeg slipper støveren. Men jeg har polstret den med kevlarvest meg pigger. Han ble angrepet av en flokk sist høst. Drakta ble litt ødelagt, men jeg fikk heldigvis ny av leverandøren. Jeg nekter å la ulven ta fra meg den største lidenskapen jeg har :evil: . I sommer har vi heldigvis ikke oppservert så mye ulveafærer, selv om hunden til naboen ble angrepet på gardsplassen. Tarmene tøt, men hunden overlevde heldigvis. Det var et enslig streifdyr.

 

Faren min mistet finskstøveren sin for 5 år siden og det var en helt jævlig opplevelse.

 

Tror forøvrig jeg skal gjøre som du sier ift å koble terrieren. Det er nok mye tryggere i forhold til hektiske skuddsituasjoner også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...