Jump to content

Tips/råd for skyting mellom 6,5 og 22 wmr?


PerOTTO

Recommended Posts

Hei

 

Jeg trenger noen råd og tips for skyting mellom 6,5 og 22 wmr.

 

Jeg har en Tikka 6,5 med demper, når jeg er på skytebanen med riflen så har jeg ingen problemer med å treffe godt. Føler at riflen er tung og stabil når jeg skyter og at kolben har god kontakt med skulder og kinnnet ligger nedpå kolben...Føler at alt klaffer ved skyting :)

 

Men så kommer problemet, når jeg skal dra frem 22 wmr, enten på samme skyteøkten eller en skyteøkt med bare 22 wmr så samler jeg dårlig, jeg vet at riflen går bra, men at det er jeg som roter det til...

 

Samlingene mine er veldig bra vertikalt, men horisontalt så er det stor spredning (vist dere forstod det jeg prøvde å skrive ? :)

 

Jeg har gjordt en del med riflen slik som pusset ned stokken fordi løpet tok borti og dreiet ned noe på demperen for den var skjev, så riflen er nå i tipp topp stand.

 

Når jeg ligger på skytebanen så blir jeg sliten fordi kolben blir for lav og kort og jeg må anstrenge meg for å få en skikkelig stilling og blir dermed sliten etter hvert.... Jeg skal bygge på kolben både bakover og i høyden.

 

Men:

 

- Er det dette som har gjordt at jeg får sånne treff( vertikalt rett og horisontalt feil) ??

 

- Siste skyteøkten jeg var på så fikk jeg presset kolben godt bak i skulderen min og da samlet jeg mye bedre( men blir en ubehagelig stilling pga at kolben ikke passer meg)

 

- Er det viktig med en hånd mellom forskjeftet og støtten? og hvorfor?

 

- En ting jeg har lagt merke til er at på 6,5 som er tyngre og kraftigere så merker jeg ikke pulsen min, men på 22 wmr som er lette så merker jeg veldig godt pulsen min og riflen beveger seg i takt med den.......hehe...jaujau....Merkelig :)

 

Har lest mye på forumet og fått litt tips, men kanskje noen har noen flere tips og råd til meg ? :D

Link to comment
Share on other sites

Du er nok inne på de mest vesentlige momentene. Tikkaen sitter som støpt, mens .22WMRen (som du ikke angir type på) er

- for kort, som gir anstrengt skytestilling

- for lav, som gir anstrengt skytestilling og dårlig kinnkontakt, som igjen gir ett støttepunkt mindre

- lettere, som gjør at alle forstyrrende bevegelser får mindre motstand og gir større utslag

- har lavere utgangshastighet, som gjør at bevegelse under avtrekk gir større utslag

I tillegg vil jeg ikke utelukke at den har dårligere avtrekk enn Tikaen - de pleier å være bra, og da er det større sjanse for at du gjør avtrekksfeil

 

Første trinn har du identifisert helt riktig, bygg på stokken både i lengde og høyde slik at du får en komfortabel skytestilling. Det er godt mulig dette løser hele problemet. Hvis ikke, gjør noe med avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Dette er CZ, men avtrekket er justert slik at det er likt med tikkaen, så det er i orden :)

 

Jeg skal bygge på så håper jeg at det blir bedre :)

 

Men jeg fikk et tips om at en skal ha hånden under forskjeftet når en skal skyte på bane m.eks skytestøtte. Hvorfor det?

Link to comment
Share on other sites

Det med hånden under forskjeftet er ikke noen entydig fasitløsning, men mange bruker teknikken med godtt resultat. Selv bruker jeg den ikke, men det går nok mest på at jeg har trent endel på å skyte med tofot der jeg bruker venstre hånd til å justere og støtte bak. Hva som gjør det bedre å skyte med hånden mellom riflen og underlaget må du nesten spørre de som gir rådet om - de bør jo vite det :wink:

Uansett, det finnes ikke fasitsvar, du må finne ut hva som fungerer for deg. Det gjør du gjennom den tunge og slitsomme prosessen det er å gå mye på skytebanen og skyte mange skudd og eksperimentere med teknikken 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...