Jump to content

Skille låskasse fra kolbe på AYA enkeltløper


calibra2l

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg er rimelig fersk her på forumet.

 

Jeg overtok nettopp ei hagle fra svigerfar. Det er ei AYA Cosmos enkeltløper 12/70 fra rundt 70 tallet, med hane som du må spenne opp..

 

Denne har stått ubruk på loftet i garagen de siste 20 åra, men har holdt seg forholdsvis bra. Kun litt overflaterust her og der.

 

Jeg tenkte å gi hagla en liten oppussing, men finner ikke helt ut hvordan jeg skal skille låskassen fra kolben. Tør liksom ikke bare å sette i gang heller..

 

Er det noen her inne som har en formening?

Alle tips mottas med stor takknemlighet.

Link to comment
Share on other sites

heisan jeg kjenner ikke denne hagla spesielt,, men om den er til forveksling lik andre hagler,,

 

så er det følgende fremgangsmåte,,

 

løsne og ta av avtrekkerbøyle hvis da denne er skrudd fast i treverk..

 

løsne bak på stokken, her vil det som oftest være en kolbekappe av gummi plast.

når du har tatt av kolbekappa vil du finne denne hul,

 

inne i dette hulrommet vil det stå en skrue som fester treverket til baskylen

siden dette er en eldre hagle vil jeg annta att det er en vanlig skrue av typen flattjern.

 

nb du trenger et langt skrujern,, om du ikke har, så vil oftest et pipeset og bruk av forlengerene være dugende

prøv deg frem med størst mulig bit som passer, for små bitt vil gjerne slipe og ødelege skruen..

 

 

når skruen er ute så vil du som regel kjenne att treverket har løsnet fra baskylen nå trekker du forsiktig delene fra hverandr,

 

nb husk att inne i her finner du også arrangemanget for avtrekk og sikring så ikke bruk verktøy inni her, nøy deg med forsiktig rengjøring og

smøring..

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...