Jump to content

Gevirbedømming svensk rådyr


tf

Recommended Posts

Limer inn følgende fra Njff sine sider:

 

Prinsipper for gevirbedømming

Den verdensomspennende jegerorganisasjonen C.I.C. har fastsatt normer for bedømming av gevirer for ulike viltarter. NJFF følger disse normene når det gjelder elg, hjort og villrein. Når det gjelder rådyr så avviker vi fra C.I.C.s normer for volumberegning. I stedet for å legge til grunn en volumberegning basert på at geviret senkes ned i vann, beregnes volumet på rådyrgeviret ved å multiplisere gevirets vekt med en faktor på 0,25.

Ønsker en å kunne sammenligne norske rådyrgevir med gevir fra andre land som er målt med utgangspunkt i C.I.C.s normer, må man be spesielt om å få gjennomført en måling i tråd med disse normene.

 

Spørsmålet mitt er som følgende.

Er det for sent å få bedømt en bukk som er veid etter Norske normer, og få en bedømming etter i C.I.C.s normer?

"Problemet" er at bukken allerede er ferdig montert, og mangler kun oppmåling av geviret.

Noe keitete forklart, men håper noen har et svar på dette her.

Link to comment
Share on other sites

Det Svenske jegerforbundet har valgt den samme modelen som NJFF.

 

Eneste forskjellen er at svenskene ganger vekta med 0.23 i stedet for 0.25 som NJFF gjør.

 

Tror det blir meget vanskelig å få målet volumet av geviret etter vannfortreningsmetoden, når det allerede er montert. Blir noe ører og pels i veien.

 

Vannfortrening er heller ikke veldig eksakt, en mm fra eller til gjør fort mange cm^2. Store ruglte rosenkranser er noe herk ved vannfortrening.

 

Liker langt bedere målemetodene til RW og SCI. Veldig mye skjønn hos CIC.

 

My 5 cents!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Ok,takker for informasjon.

Vil det være noe problem og få målt bukken på "Norsk måte", og få evt medalje når den er skutt i Sverige?

Muligens det dummeste spørsmålet jeg har stilt på kammeret,men dette her er jeg rimelig grønn på....

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet, gir de kun ut medaljer på norsk hjortevilt, men de måler den sikkert hvis du ønsker det.

 

Er jo mange oppmålere på andre siden av kjølen, som kan måle den opp, og gi deg en medalje fra svenske jegerforbundet.

 

Har jo også nordisk safari klub som måler trofeer fra hele europa, og verden forøverig. Stein Breith måler for NSK, og er en meget anerkjent trofeemåler. NSK har har sine egene medaljer og diplomer. ( Stein måler etter CIC, SCI og RW metoden. ) Pleier å være innom Norge en par ganger i året.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...