Jump to content

Valg av krutt


Comet

Recommended Posts

Skal lade noen barnes ttsx bt kuler.. etter lademanualen til barnes står det at jeg kan bruke IMR 4320 og RL 15 og i ladeboka til Vihtavuori står det at N140 er det samme som begge disse 2.. ? Eller tar jeg grundig feil at jeg kan bruke samme lade data.. er et 150 gr kule jeg skal lade og etter boka så står det 44 gr.. som min og 47.5 som max.. Fant ikke disse kulene i manualen til n140 kruttet.. bare de som er noen hakk tyngre..

Link to comment
Share on other sites

For det første.Hvilket kaliber?

Du kan ikke bruke brennhastighets tabbellene og si at en type krutt er likt et annet.Brennhastigheta kan forandre plass på skalaen etter hvilket kaliber du bruke.Da er det bedre og sammenligne samme kulevekt i samme kaliber som du skal lade.F eks du skal lade 150 gr Barnes i 308win og du har vitavouri N140 krutt.Gå da inn og se på data på vitavouri krutt for den kulevekta.Nå kjenner jeg ikke til denne Barnes kula du skal lade ,men det ser ut til at dette er ei homogen kopperkule og da må du ned på kruttmengden.Start lavt og jobb deg oppover.

Ser at imr 4320 har raskere brennhastighet enn N 140.Dermed kan du bruke imr sine data som referanse.Start lavt.

Link to comment
Share on other sites

Det er 308.. Helt fremme i Vihtavuori manualer ( side 4) så står det at det går ann og bruke N140 istede for RL 15 og IMR 4320..

Dette er ei homogen kule.. Etter lade manualen fra Barnes. Så står det min er 44 gr på begge disse 2 og 47.5 som max på Imr 4320 og max på RL 15 er 48 gr..

 

Har ladet de 168 gr kulene fra barnes.. da brukre jeg 40 gr krutt, men de kulene sår i manualen til Vihtavuori.

Ser nå at det er 1-2 gr under manualen til barnes med rl 15 og imr kruttet.. så kansje jeg burde starte på 43 da.. siden det står 44 gr i manualen..

Link to comment
Share on other sites

Har aldri lada mine 150 gr kuler hardere enn 45 gr med N140.Du refererer til 47,5.gr og 48 gr

Når disse homogene kulene kom på markedet på 80 og 90 tallet var annbefalingene å bruke ladedate for en vektklasse opp .Altså 150gr homogen kule= ladedata på 168 gr kule i 308win.Igjen start lavt.

Du er sikkert ikke den eneste i Norge som bruker denne i 308.Kan jo dukke opp noen med data til deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...