Jump to content

Barnes ttsx i 300 wm?


Erikr

Recommended Posts

Guest loudenboomer

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... de2008.pdf

 

TSX'en står ikke der - men om en backer ned en 5 grain fra en kule (samme kulevekt) med konvensjonell konstruksjon (bly og tynn mantel) så bør en ligge innenfor safe zone . En kan jobbe opp i halve grain fra her.

En skal normalt strengt tatt ikke begynne på max uansett.

 

Husk også at en kald dag gir lavere trykk en en varm.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Om du har plass i magasinet og har målt deg fram til en col som har 1mm+ i friflukt pleier jeg bare å basere meg på at kula har hold så langt ned som jeg har necket - eventuelt fullpresset hylsen (minus BT). Det eneste problemet jeg ser med denne framgangsmåten er at kula vil være mer utsatt for å løsne - bli skjev som en følge av røff behandling (kraft x arm). Jeg foretrekker lapua hylser b.l.a. fordi dem er noe hardere i halsen. Hylser en har skutt noen ganger vil også være mer herdet i halsen og gi større hold på kula. Med kula lenger ut vil du normalt kunne bruke en hardere ladning og vil normalt oppnå høyere hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Låner denne tråden jeg !!!

Skal lade litt Barns TTSX 168 gr. til en venn her og ser litt på div. ladedata og blir jævlig usikker (får ikke dette til og stemme ) . Jeg har N-160 liggende av ny type og hadde ønsket en Vo på rundt 950-60 m/s .

I nye VV lista står ikke TTSX kula men ca. samme kulevekt med 77 grain til ca. 950 m/s .

Så har jeg ei ladning jeg som stod her på forumet for litt siden til denne kula med 73 gr. som ga 960 m/s i hans rifle . Dette får jeg ikke til og harmonere så jeg spør bare at er det nye VV-kruttet tregere enn før eller er det noe muffens med det oppgitte her :?:

Kommentarer folkens :idea:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke hylser bruker du? Og hvilke hylser ble brukt i de ladningene du har fått oppgitt?

 

Det er stor volumforskjell fra hylsefabrikat til hylsefabrikat i 300wm. (Spesielt Norma-hylsene har mer volum enn winchester.. som er de eneste to typene jeg har testet)

Link to comment
Share on other sites

Det er Normahylser jeg skal putte i nå . Men at tabeller skal sprike så mye syns jeg er rart. VV kruttet vet jeg har blitt litt forandret for det ser man når en sammenligner ny og gammel tabell . Det jeg faktisk også hørte fra en forhandler var at en ikke burde bruke gammel tabell på siste verson krutt grunnet litt raskere utgave og kunne da gi høyere trykk men ut fra det jeg ser her nå virker det motsatt hvis ikke jeg har blitt helt mos i skallen :shock: Kikket på Robosoft ladedata og den har jeg benyttet mye men etter utgangshatigheter blir dette forvirrende .

Med N-160 og 168 TTSX kula til omkring 950 m/s hva ville du ha brukt i grain ?

Link to comment
Share on other sites

Om du har de lette Norma-hylsene (Det har du mest sannsynlig.) så kan du få litt inspirasjon her: http://www.norma.cc/en/Ammunition-Acade ... m---light/

 

Dette er kun med norma-krutt, men det kan gi en liten pekepinn.

 

950m/s med n160 høres mye ut i mine ører, men jeg har ikke utfordret grensen noen gang, og er litt pysete av natur. En kjapp sjekk i QL sier at man er 15% unna max-trykk ved 73grs VV n-160, norma hylse, Barnes 168grs ttsx og COL på 84.84. Dette skal gi 890m/s ifølge kalkulator'n i ei 60cm pipe.

 

Det er sikkert mulig om du kan sette kula lengre ut for å få oppi litt mer krutt, men jeg ville begynt i det små og jobbet meg oppover.

Jeg har desverre ingen "gull-ladning" da jeg aldri har brukt den kula i mitt våpen før.

 

Det var vel til liten hjelp, men

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...