Jump to content

Dressurkurs fuglehund. Hva skal en velge????


jaktjens

Recommended Posts

Jeg ville valgt å starte med et valpekurs, og gått videre på et unghundkurs.

Du lærer veldig mye, og på unghundkurset får man også litt motivasjon og tips i værste trassinga. Her ble unghundkurset kalt for trassekurs ;-) Har hatt god nytte av begge kursene - i alle sammenhenger! Lært utrulig mye, og blitt trygg på meg sjøl!

Link to comment
Share on other sites

Kurset er sikkert lærerikt, ikke minst for å sosialisere hunden med andre.

 

Jeg vil anbefale deg å prøve å finne deg en fuglehundklubb i området du bor. Det er nok litt forskjell i grunndressuren på en fuglehund og f.eks en schaefer. Det er fort gjort å "overdressere" hunden slik at den mister initiativet/blir litt lite selvstendig. Fuglehunden skal jo ha et søk som er tilpasset farten til føreren, terrenget, vind... Lista er lang. Og blir den for hardt dressert kan du fort se at den stanser opp i søket innimellom for å kontrollere hva "sjefen" sier. Så dressuren er en skjønn forening mellom grunndressur (sitt, kom, bli, dekk...) og skautrening hvor hunden får lov til å prøve og feile i omgang med fugl.

 

Du får det nok godt til. Det er noen gode skogsfuglterreng i nærområdet ditt, og noen fellinger for unghunden når den står gjør underverker. De er ikke dummere enn at de skjønner sammenhengen mellom stand - skudd - fugl i lyngen. Så du må nok på skeetbanen med hagla fremover hvis du ikke allerede holder til der.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...