Jump to content

Buhag Suhl enkeltløper, trenger litt info.


Hydrox

Recommended Posts

Har fått muligheten til å overta en gammel enkeltløpet Buhag Suhl i kaliber 16/70.

Den er ikke i mint condition men i veldig god stand og godt tatt vare på. Helt fri for slark og aldri smakt noe annet enn bly. Den er uten noe form for gravyre og har kun nettskjæring på pistolgrep, ser rett og slett ut som en god brukshagle. Eieren forteller at den samlet veldig godt og at haglen var mest brukt på sjøen til alkejakt den gang det var lov. Siste 30 årene har den hengt på hvilekroken innerst i skapet og ikke sett lys.

 

-Det er samme nummer på forrskjeftet, løpet og kolbestykke.

Under løpet står det:

-A. Hertlein & Co

-Nitro

-757

-FS

-16/70

- Pluss en del forskjellige stempler

 

Er det noen som kan fortelle meg noe om denne haglen ut i fra de opplysninger jeg har kommet med? Verdi kan jo være interessant men er egentlig ikke så mye av betydning da kjøpesummen er kroner null.. :) Men er jo greit å vite om dette er et våpen som bør taes vare på.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig respons her men jeg kan bidra med litt ihvertfall. Det er jo en BÜHAG enkeltløper og den er trykkskutt i juli 1957 (757).

Dette er et våpen av god kvalitet, blant de beste av enkeltløpere og tilsvarende lages vel knapt i dag. Imidlertid gjør jo dagens registeringslov at verdien blir liten.

"Før i tia" kunne en få et par tusen for et pent eksemplar men nå er det vel knapt noen som vil bruke opp en tillatelse på en enkeltløper.

Kos deg med hagla og futt av noen "samlerpatroner" når ingen ser deg :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Er glad for all den infoen som jeg kan få :) Er jo ikke akkurat noen ungfole dette da i og med at den er i fra 57, det kan også stemme med alderen på ham jeg får haglen av. Han kjøpte haglen hos våpen søilen i Bergen og har hatt den hele tiden. Spurte forresten nede hos søilen og de gav meg i grunnen samme svaret som deg Buhund, lite verdi fordi folk ikke vil bruke plass på kortet sitt til den slags.

Jeg leverete inn søknad på den sammen med andre søknader og da koster det meg ikke noe ekstra å søke på den. Ble fortalt at jeg kunne skrive den over til affeksjon senere hvis jeg ville ha den ut av jaktgarderoben:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...