Jump to content

Kikkertsikte til førstegangsjeger


EarthBridge

Recommended Posts

Hei.

Etter å ha vært med på elgjakt som driver i flere år har jeg endelig bestemt meg for å ta steget videre å bli jeger.

Jeg har landet på at jeg skal ha en 6,5x55 kaliber, dette fordi jeg kan tenkes å gå litt på toppjakt også.

 

Jeg har hørt at en bør kjøpe dyr kikkert og billig rifle. Utfordringen er jo at jeg ikke har allverdens av penger å bruke på våpen.

 

Så jeg trenger altså anbefalinger på en kikkertsikte som gir mye optikk for pengene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Regner med at du mener kikkertSIKTE.

 

XXL selger p.t. Zeiss Classic i 1,5-5x42 for ca. 5400,- Om du synes det er overkommelig får du der svært fin optikk til en meget god pris; samtidig som 1,5-6x42 er noe av det mest allround du får - ikke minst dersom elg er hovedjakten.

 

Dersom du ser for deg mye toppjakt kan det være verdt å se på samme kikkert i 2,5-10x50 til 6000,- på XXL.

 

2,5-10-modellen er det skrevet side opp og side ned om her på kammeret (bare å søke). Den mindre modellen er like bra; men XXL har ikke solgt denne til subsidiert pris like lenge, samtidig som mindre forstørrelse vel er litt mindre sexy og dermed ikke selger så mye, hehe. Jeg overveier selv kraftig en 1,5-6x42 av denne modellen ettersom jeg har 2,5-10'en og er storfornøyd med denne.

 

EDIT: Sjekk også bruktmarkedet. Det selges veldig mye bra våpen ganske billig; og nå sent på høsten kommer det antakelig mye mer på markedet dersom du kan vente på det.

Link to comment
Share on other sites

Flotters, ja jeg mente kikkertsikte (har rettet det opp nå).

Jeg har ikke bråhast med å få våpenet i hus, da det ikke kommer til å bli brukt før til neste år uansett. Så jeg kommer til å følge med også på bruktmarkedet utover høsten.

 

Jeg har forøvrig sett endel på 3-12x50 men det er kanskje ikke noe poeng i gå så høyt. 1,5-6x42 er vel også noe lettere en 3-12x50.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er riktig forstørrelse/zoom-område må vurderes ut fra forholdene du jakter under. Jeg har ikke jaktet elg selv, men har bestemt inntrykk av at svært mye av jakten foregår i skog med korte hold. Da er det viktigere å kunne gå ned i forstørrelse enn å kunne gå opp. I det hele tatt foregår det meste av storviltjakt i Norge med skudd på kortere enn 150m, og da er 6x nok forstørrelse. Det er viktigere å se hvor på elgen du sikter enn hvor mange flått den har pr. kvadratcentimeter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til elgjakt (i alle fall drivjakt) hvor ting skjer raskt, holdene blir korte og skuddene raske, ville jeg ikke hatt noe med større minsteforstørring enn 1,5. Har selv en Swaro 1,5-6x42 på min elgbørse, og ville ikke byttet den mot noe i verden (om ikke en Z6 1,7-10, men den koster 20k :mrgreen: ). Zeiss Classic ser bra ut, optikken i dagslys er vel så topp klasse som Zeiss kommer ( :mrgreen: ), gå heller for det enn noe amerikansk skvip.

Link to comment
Share on other sites

Kahles blir ofte glemt i slike tråder, selv om det nå er et par innlegg her inne om dette merket.

Du sier ikke noe om hvor mye penger du er villig til å bruke, men her er i alle fall en oversikt over forskjellige Kahles-modeller med pris (dette er tilfeldig fra Villmarksbutikken)

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Jakt/Optikk/Kikkertsikter/Kahles-Helia-C

 

Har sjøl en 2.5-10x50 og er knallfornøyd. Den er veldig lett for sin størrelse, har bra optikk, bredt synsfeldt på liten forstørrelse og funker bra både til elgjakt og toppjakt.

Hos meg har den vært både på fuglrifla og elgrifla. Dette er en veldig god allround-kikkert for en med litt trangt budsjett i stedet for å kjøpe èn kikkert som funker på elg og èn som funker på toppjakt. Jeg liker i alle fall mer enn 6x på pip-pip'en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...