Jump to content

Kjøp av Halvauto hagle


Brandhaug

Recommended Posts

Hei. :)

Jeg lurte på om det er noen som kan gi meg tips om halvauto hagle som er driftsikker og til en rimelig pris opp til 7000.-

Har ikke skutt med halvauto før , så tenkte at det kan være artig og prøve det. Har en Star Baikal 12/76 fra før , og tror ikke den er beregnet å skyte stål med. Så det er også en av grunnene til å kjøpe en ny hagle.

Har sett en del på Weatherby SA-08 , noen som har noe positivt og negativt om den ? (vil gjerne høre )

 

Og et spm til , for at en hagle skal være godkjent for stål ska det stå noen tall på den , husker ikke helt hvilke tall. Men på Baikalen min står det bære 90 Mpa , er det noen som vet om den er godkjent for stål da ?

 

Håper på svar ;)

Mvh Brandhaug

Link to comment
Share on other sites

90 Mpa sier noe om hvor høyt trykk hagla er trykktestet med, ikke hva slags type ammo den tåler.

Du bør derfor ikke bruke ammo som gir høyere trykk enn 90 Mpa.

Stål bør ikke brukes i chocke trangere enn 1/2, og ikke på eldre hagler som er loddet.

Du har neppe en gammel hagle som er loddet siden den er 12/76, sålenge du har åpnere chocke enn 1/2 og ikke bruker patroner som gir høyere trykk enn 90Mpa så burde du kunne bruke stål patroner i ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke choker i den Baikalen jeg har , full åpning altså.

 

 

Tviler sterkt på at du har "full åpning" på den.

Fordi om det ikke er løse choker har de aller fleste hagler en grad av trangborring, ofte hel og halv, så du må få sjekket det før du kan si du har "full åpning".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...