Jump to content

Behandling av viltkjøtt


Maui

Recommended Posts

Er det noen av dere som vet om det finnes noen gode filmer som tar for seg behandling av viltkjøtt? Skulle gjerne hatt en film som tar hele prosessen fra f.eks hjorten er skutt til biffen ligger i panna. Jakter både småvilt og storvilt. Om det finnes en film som tar røyking/graving etc i tillegg hadde det vært flott! Mener NJFF laget en film om dette men finner den ikke?

Link to comment
Share on other sites

En SUPER film på dette området er Det ville kjøttet av faun media. Den tar for seg alle jaktbare arter/viltgrupper fra utvomminga/slakting, flåing til finparteringa. (Fettern min jobber som slakter og til og med han sa den var veldig bra.) Den tar ikke for seg røyking etc men har forklaring på mørning og oppbevaring med grafer og det hele. Vldig lettvint inndelt i kapitler.

Vi bestilte den fra www.faunmedia.com

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Det var nok denne filmen jeg hadde hørt om. Ser den er gjort sammen med NJFF, Statskog, Mattilsynet og flere. De skal jo ha peiling på dette de da. Håper den tar for seg rådyr grundig. Her har jeg en del å lære!

 

Bestiller filmen nå i kveld og legger ut en ny melding når jeg har fått den og sett igjennom!

Link to comment
Share on other sites

Jepp, kom med tilbakemelding på filmen, det er bra for forumet! Selv synes jeg denne filmen er meget bra.bestilte den før jakta ifjor og her er det mye bra tips! Jakter litt forskjellig men mye hjort og har oppdaget at man får fine koteletter av et rådyr! Artig å se beverflåinga. Disse kan å bruke kniven!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lovte å komme med tilbakemelding på filmen, "Det ville kjøttet". Det er en stund siden jeg kikket på den nå og jeg har ikke fått kikket igjennom alt på DVDen (Tror det er 3 timer totalt).

Nå har ikke jeg så mye erfaring med andre slaktefilmer men ut fra det jeg kunne se var den veldig informativ og bra. Den tok for seg hele prosessen fra dyret var skutt til kjøttet var klart til å legge i gryta. Det var mye fokus på hygiene men det jeg syns var mest interessant var det den tok for seg mørningsprosessen og partering av dyrene helt ned til finpartering.

Filmen har egen Facebookside og nå så jeg nettopp at man kan kjøpe 3 filmer og betale for to der. Kan kanskje være noe for et jaktlag?

 

Uansett, filmen var full av gode og tydelige beskrivelser på hvordan man skal behandle viltet etter at det er felt. Anbefales på det varmeste!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...