Jump to content

Et par spørsmål....


kelben

Recommended Posts

Hei!

 

Spørsmål 1:

Valg av kaliber til ny rifle.... skal brukes til langhold/storvilt jakt. Har tenkt på 7mm magnum, evt .308 => Er litt usikker på fordelene/ulempene ved 7mm magnum, da det har vært et ukjent kaliber for meg til nå... så hvis noen vet, skriv gjerne :)

Fant ikke veldig mye 7mm prat på forumet her under rifle eller langhold subforumene, men fikk anbefalt dette kaliberet av JAKT&FISKE i arendal

Fikk sinnsykt lyst på .338 Laupa Mag, men det kan vel tenkes at blir litt vel drøyt til storvilt jakt.

 

Spørsmål 2:

Kan jeg importere våpen fra USA selv hvis jeg ordner ervervstillatelse fra politiet først, eller er det kun registrerte våpenselgere her tillands som kan gjøre dette? Det som er synd, er at det blir jo minst dobbelt så dyrt om man skal handle i Norge...

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å svare deg.

1) Det finnes mange brukere her på forumet som vet mer enn meg om ballistikk, men sterkt forenklet vil en lang kule ha bedre fluktegenskaper enn en kort. Dette betyr at en 7mm (eller 6,5mm) vil normalt være en bedre langholdskule enn en .30 ved tilsvarende kulevekt, men ta med i betraktningen at lange kuler krever brattere riflestigning for å stabilisere. Begge kalibre gjør jobben til storviltjakt. Du skriver ingenting om hvilken 7mm patron, men holder den energikravet er det ikke noe problem.

2) Ja, du kan importere selv fra hvor som helst, spesifiser overfor politiet at søknaden gjelder import. Akkurat når det gjelder USA er det et større problem å få våpen eksportert derfra, og prosessen rundt å ordne eksportlisens er så omfattende at den fort spiser opp prisforskjellen hvis du i det hele tatt finner en forhandler som er villig til å eksportere.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Spørsmål 1:

 

Spørsmål 2:

 

Spørsmål 1: Kjøp deg en 308w du , bedre, billigere.

 

Spørsmål 2:Import JA! Eksporten fra USA noe mere byråkrati,men ikke så vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...