Jump to content

Kappe løp...


acdckamo

Recommended Posts

Har ein Howa 1500 heavy barrel i .308 med 20 tommers løp og twist 1-10.Går med planer å sette på ein A-tec Maxim etterhvert og lurte på å kappe løpet.Er det noen som veit hvor mye jeg kan ta av før det går utover presisjonen? Er vel en lov som sier minste lovlige lengde også?

På forhand takk.

Link to comment
Share on other sites

Minste lovlige løpslengde er 40 cm, og total-lengden på våpenet må være over 84 cm. Presisjonen vil vel neppe forringes om du kapper ned mot 40 cm, men utgangshastigheten vil jo bli lavere til mer du kapper.. 20" er vel grei lengde i mine øyne, men det fins det sikkert mange meninger om.

Link to comment
Share on other sites

Ja samtidig som jeg skrev inn her sendte jeg mail til Alf Martin Bråten og Jørun Lien og de sa stort sett det samme som deg.Jeg tenkte først og fremst på balansen i våpnet ble bedre ved å kappe løpet når jeg satte på demper,med som Lien rådet meg å gjøre var å prøve med demper uten å kappe det.Blir to gjenginger,men bedre det enn å angre på at jeg kappet det...Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Pipa vill bli stivere jo kortere den er og da muligens gi bedre presisjon. Hastigheten vill gå nedover etter hvert som pipa blir kortere men det vill ikke være betydelig før du nærmer deg 47-50 cm. Som andre har sakt bør du nok, viss du er i tvil, gjenge opp til demper først med den lengden du har for så å kappe og gjenge på nytt om du vill ha den kortere...

 

 

BrunoLikerdemkortoghendigaEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...