Jump to content

Colt 1877 "Lightning"


dalot

Recommended Posts

Vi har i familien en revolver som kom fra Amerika på 1890 tallet. Ved første øyekast ser det ut som en standard Colt DA 1877, kal. 38 "Lightning" med "Birdshead"-skjefte i guttaperka.

Se linken:

http://www.gunreports.com/special_repor ... 173-1.html" target="_blank" target="_blank

Men ved nærmere ettersyn har den mange likhetstrekk med sin forgjenger Colt SA 1873 "Cattleman".

http://www.impactguns.com/store/345430.html" target="_blank" target="_blank

 

For meg ser revolveren ut til å være en tidlig DA-modell, bygd på den gamle SA-rammen. Den har også den gamle innfestningen for sylinderakslingen (black powder style) som står beskrevet i den siste linken. Skjeftet mangler også det karakteristiske merke som skal være øverst på venstre side

 

Er det noen på forumet som vet noe om dette? Revolveren er kjent for mange funksjonsfeil, og vårt eksempar har ikke vært funksjonell i min tid. Jeg har planer for restaurering, og trenger da litt mer info om modellen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har vært inne på tanken at dette kan være en "piratkopi" da det er lite med serienr. og andre kjennetegn som merket på skjefteplaten. Revolveren er ikke "krympet" men rammen er dønn lik 1873 SA modellen. På '78 modellen har rammen en utbuling ved avtrekkeren som '73 mod. ikke har. Videre sitter skruen som låser sylinderakslingen under og i framkant av rammen. På andre modeller står den inn dra siden.

Jeg får lete litt på nettet etter kopier event. lisensproduksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei

Tar oppigjen en tråd fra 2011, da jeg har funnet litt mer ut av saken. Den omtalte revolveren er en spansk kopi av Colt Lightning i cal. 38 long colt. Rammen er en forminsket utgave av Colt '73 SA der det er bygd inn DA funksjon. Revolveren ble produsert både i Spania og Belgia, men den belgiske utgaven har som regel ulike merker som er gjenkjennbare. Så langt jeg har funnet ut ble spesielt den spanske utgaven eksportert til Mexico. Mexico hadde ingen egen produksjon av noe omfang.

 

Det store spørsmålet er da om "orginale" colt-reservedeler kan brukes event. tilpasses denne modellen for å få den i en slags funksjonell stand

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...