Jump to content

Noen som har ladedata for 8mm Mauser med woodleigh 250 gr. ?


Kramer

Recommended Posts

  • 1 month later...

Ja, er klar over det der. Men 8x57 er ikke en Mauser konstruksjon, den ble konstruert av en nedsatt teknisk kommisjon.

Men den ble jo kamret i en rifle konstruert av Mauser. Derfor har patronen (noe misvisende, vil jeg påstå) hos noen fått betegnelsen 8 mm mauser.

 

Husk at Wikipedia er skrevet av amatører, og at personlig synsing der ofte kommer til uttrykk.

 

Men det forstås av de fleste hva som menes med 8 mm Mauser, eller 7.92 (8 x 57 S-kaliberet) som vi kaller den.

I patronene hjemland, Tyskland, ser jeg betegnelsen 'Die 7,9 Infanterie Patrone' brukt i teknisk litteratur over temaet. Den liker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi egentlig veldig enige.... :) Patronen har mange, nesten misvisende navn......

 

Men en knall patron tror jeg, har ingen jakt erfaring med denne patronen, men det kommer....

 

Som en del andre har skrevet inne her...

Passe grov, passe hastighet, passe kulevekter og (etter hva jeg har hørt) fin effekt i dyret... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte også for ei stønn tilbake, og sendte like godt en mai til Woodleigh og fikk dette til svar;

 

We only have a load for Hodgdon H4350, but it is relatively low pressure and I am confident that it would be safe to substitute the same charge in Norma N204 and Vihtavuori N150.

 

The load we use is 50 grains H4350 for 2254 fps.

 

Hope this helps.

 

Regards,

 

Geoff McDonald.

 

Hva trur dere om det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...