Jump to content

merkel sr 1


stig444

Recommended Posts

Har hatt en i 9,3x62 . Fikk liksom leketøybørse følelse med denne børsa i neven men fungerte 100% og presisjonen var god. Er vel HK produsert mekanisme/pipe . Jeg ville heller hatt en Browning men det er meg. Hvis ikke du er så nøye på utseende/følelse er det en topp børse

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg kjøpte meg Merkel SR1 i sommer, for bruk til elgjakt. Jeg kjøpte den i 9.3x62 mauser. Dette kaliberet er også fint til annen jakt, har jeg hørt :)

Noen sier den kjennes ut som et leketøy. Jeg skjønner ikke helt hva de mener med dette, men ja, "pistolgrepet" sitter kanskje ikke super godt i hånden min, men dette har sikkert noe med instilling av kolben, noe jeg ikke har giddet å gjøre noe med. Dette er vist en enkel sak, men har bare ikke gjort det. Du trenger en skrutrekker, det er alt. Hvorfor skulle jeg gidde å justere når presisjonen er topp ? :) Uansett, er dette noe som muligens irriterer litt når du konsenterer deg på banen. Men når du står eller sitter på post, kan dette umulig være noe problem. Det finner jeg ut snart :)

Har nå skutt ca 80-90 skudd og den har ikke klikket en eneste gang!!!

Når det kommer til presisjon, så har vel det mye å si på skytteren selv. Jeg ser ikke på meg selv som noe super god skytter, men nå på elgprøven i år, skjøt jeg 5 i en eneste stor kvise. alle skuddene overlappet og lå akkurat i midten. Det er tredje gang i midt liv jeg skyter opp til elgprøven, og baneleder virket litt forundret over hvor godt jeg skjøt, for han så på blinken en stund og bare smilte. Dette har jeg faktisk ikke klart med noe annet gevær. Jeg vil påstå at avtrekket og rekylen er utrolig behagelig.

Rifla fikk jeg til en pris godt under 10 laken, og derfor hadde jeg penger til å investere i en god kikkert. Jeg kjøpte like så godt en 1-6x24 Z6i.

en 1-4x24 hadde sikkert holdt i lange baner.

Jeg vedder på at jeg skyter vel så bra, hvis ikke bedre en de som kjøper seg en dyr sauser 303 og monterer en billig kikkert. Disse tror de sparer penger ved å kjøpe billig kikkert.

Kikkert er vel så viktig som riflen!

 

Min konklusjon er at presisjonen er som en boltrifle på 100m og 200m. Noen sier jo også at 9.3 ikke er like presist som .308 og 3006. Jeg synes 9.3x62 er et KONGE kaliber. Er riflen vært prisen du never? I høyeste grad, ja.

 

Jeg vet ikke om du har latt deg friste av Sauer 303. Jeg holdt på å kjøpe den, men angrer ikke. En jeg kjenner fortalte meg at SR1 har H&K roterende bolt, slik som militærriflene til H&K. Da ble mitt valg iallefall en del enklere. Vet ikke så mye om Saueren, men den er sikkert topp topp topp den også. Er jo tyske begge to ;)

 

Håper jeg kunne gjøre deg litt klokere på rifle valget. Spør meg gjerne hvis det er noe mer du lurer på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...