Jump to content

Lapua Scenar 185 grain GB432 i 300 Wby Mag - ladedata


Lynx

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som har tips til ladedata for denne kula? Fant en rest med 4 pakker av denne i kveld... :)

 

Tenkte å ta utgangspunkt i ladedata for 180 grains kuler av samme form (med boat tail), men om noen har noen data liggende... ;)

 

Aktuelt krutt er MRP (N-15)...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Endte opp med å legge 81,5 grs MRP bak denne kula, COL lik 92 mm, som jeg lada sammen omtrent mens jeg var på vei ut døra for å rekke bussen opp til banen.

 

Skudd nr 8, 9 og 10 (grønn ring) er skutt med denne ladningen - uten lyddemper - med Blaser R93 Proff. Det virker som et oppsett og forske litt mer på... :mrgreen:

 

IMAG0141.jpg

 

Har forøvrig ladet opp 15-20 stk med 81,5 MRP til MRP-boksen var tom, og 3 stk (hadde ikke flere hylser) med N-15 av loten beskrevet her, så får jeg skyte det over kronograf og se på forskjell i treffpunkt og hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Norma hylser, Federal 215 hette, COL 92,0 mm (maks i R93)

 

81,5 grs MRP

V0 med demper = 901 m/s

V0 uten demper = 893 m/s

 

81,5 grs N-15 95154

V0 med demper = 908 m/s

V0 uten demper = 910 m/s

 

Ladedata på N-15-boksen - om noen vil bruke det for å interpolere:

Kal 6,5x55, 130 grs Norma DL, min 46,3=789 m/s, max 50,3=881 m/s

Kal 6,5x55, 140 grs Sierra, min 44,3=752 m/s, max 48,6=850 m/s

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Brukte samme ladning og COL på 180 grs TTSX. Fikk ikke kronografert, men får ca 1-2 cm høyere treffpunkt på 100 m med TTSX enn med Scenar. Vanskelig å si sikkert, da 5-skuddssamlingene er på ca 1,3 MOA (skutt med reim, ikke i benk), og dermed overlappende, men tendensen er i hvertfall tydelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det tar jaggu meg mange skudd å bli vant med rekylen fra dette kaliberet, men nå er jeg mer eller mindre i stand til å levere slike samlinger gang etter gang, og da begynner jeg å bli fornøyd. Denne er skutt på 200 meter. Senter-senter under en tomme er godt nok til jakt i hvertfall... ;)

 

Nå må man vel finne baner med hold litt lenger enn 200 meter.

 

Untitled-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...