Jump to content

sako 85


mittiblinken

Recommended Posts

heisann

 

jeg driver å ser meg etter ny børse om dagen. så har jeg lenge sett på ei børse men jeg trenger litt erfaringer rundt børsa.

 

jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøpe sako 85 varmint men jeg fikk vite att denne ikke ble tatt inn i norge å att det var en 8 måneders bestillingstid hvis jeg vill ha den.

( er det noen her som har noen andre opplysninger rundt den rifla. for det er egentlig den jeg vill ha! )

 

 

men det jeg lurer på nå er, er det noen som har sett,tatt,prøvd den nye sako 85 varmint laminat. jeg vet den er veldig tung. på http://www.sako.fi så står det att den er 4,1 kilo i det kaliberet jeg har tenkt. men det er mange som har sakt att den er så vellballansert. så det merkest ikke så bra, har dere noe å si om den saken?

så er det snellert avtrekk. er dette noe dere som har hvert borti det føler dere "hemmet" av i diverse situasjoner? eller er det noe som dere blir vandt med. har aldri prøvd det selv.

 

legger ved noen linker så det ikke er noen tvil om åssen rifle jeg snakker om.

 

http://www.nsac.co.uk/sako/sako%2085%20 ... 0small.jpg ( den jeg opprinnelig vill ha ! )

 

http://www.berettausa.com/productphotos ... armint.jpg ( den jeg når ser på og ønsker litt erfaringer og diskusjoner rundt)

 

takker for svar. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei mittiblinken :D

Rifla på link nummer 2 ”Sako 85 Varmint Laminated Stainless”, kommer til Norge om ikke så lang tid, så her trenger du ikke vente så lenge, som den andre :!:

Sako 85 Varmint Laminated Stainless Rifla har jeg selv prøvd og kan ikke si annet en at den er en drøm å skyte med og jeg mener at denne kommer i kaliber 223, 308W og 338 Federal til Norge i år.

 

Husk at min smak ikke trenger å være den samme som din, så jeg anbefaler deg å ta en nærmere titt på dette våpenet hvis du har muligheten til det i en våpenforretning i nærheten av der du bor.

 

Med vennlig hilsen

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

takk for svar. (tror det var deg jeg sente mail til om samme sak for en stund siden)

 

følte du deg hemmet av vekta på rifla.? jeg skal ha den i 308win så den kommer til å bli en koseskyte kanskje også en langholds rig. med tiden. men i første rekke blir det ei jaktrifle. å av en eller annen grunn er det alltid jeg som trasker rundt. får ikke sitta på post jeg :(

 

skal jo på 500-600gram med kikkert. å kanskje en lyd-demper. så da blir den jo fort 5 kilo. ( får kjøpe ei brei reim da)

 

jeg er litt skeptisk til den stokken. har ikke laminat stokkene en tendens til å være ganske tunge. de er jo veldig kompakte... men den er jo så fin så tror jeg ikke har hjerte til å bytte den ut.

 

åssen likte du avtrekket.??

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :D

Jeg kan ikke si at dette er en perfekt turrifle som du slenger over skulderen og går med en hel dag i skog og mark, til det er den for tung.(etter min smak)

Men som post rifle eller korte turer skulle det ikke by på store problemer, som du selv skriver, en god bred reim hjelper utrolig hvis børsa veier litt.

 

Laminat stokker er hatet av mange, men jeg tror faktisk den er elsket av like mange :shock:

Denne stokken er nok årsaken til mye av vekten, men det er en flott stokk.

 

Test rifla som jeg fikk prøve hadde et meget godt avtrekk og skulle du ikke like avtrekket, er det en smal sak å fikse på dette, da avtrekket er justerbart.

 

Med vennlig hilsen

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

Et avtrekk som blir svært lett , kanskje bare 100 gram ved f.eks å skyve avtrekkeren fremover før du skal skyte . Dette er svært vanlig på tyske våpen og da især kombi/drilling. Egner seg bra til skyting i benk o.l men kan være livsfarlig på jakt !!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...