Jump to content

Bilder av min nye Sako 75, men er det noe galt med dempern?


Melk

Recommended Posts

Heisann Kammerfolket!

 

Da har jeg endelig fått min første rifle 8)

Der ble en Sako75 Kaliber 243 med en Docter 3x12-56 og Hausken demper.

Sender dere noen bilder av stoltheten :)

 

 

IMG_3817.jpg

 

IMG_3818.jpg

 

IMG_3819.jpg

 

IMG_3820.jpg

 

IMG_3821.jpg

 

IMG_3822.jpg

 

Veldig stolt! :)

 

 

Tilbake til det jeg lurer på...

Er det noe galt med dempern min?

Det virker som når dempern ble litt varm, så så det ut som det pipplet ut lim eller kanskje noe form for fett/smøring?

Virker egentlig som lim... bilde jeg viser ser kanskje ikke så ille ut, men da den var varm, var det MYE mer i kantene.. hva kan dette være?

 

IMG_3824.jpg

 

IMG_3825.jpg

 

Synes også børsa bråket ganske mye selv om jeg har demper på....

Jeg lånte en 243 med demper i fjor av en kompis, og den bråket ikke stort mer enn noen kruttlapp-pistol fra en Brio lekebutikk!

Det er mulig det kanskje høres høyere ut når man står inne i er skytter-bunker (Løvensioldbanen)

Men jeg er nesten sikker på at dette bråker en god del mer enn det jeg brukte.. Ikke bare det, men ifølge de som selger demperen, skulle denne demperen dempe bedre enn den A-Tec C4 som var montert på det våpnenet jeg lånte...

 

Mvh

 

Melk

Link to comment
Share on other sites

Hva slags Hausken er det? Jeg har Hausken standard på .243'en min, men demperen min ser mye lenger ut (24 cm) og er helt forskjellig fremme som bildet viser. Blir nok endel mer lyd enn noen kruttlapper, men sitter inne på soverommet og skyter kråker og skjærer bak huset uten å sjeneres av lyden.. :wink:

demper.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei det som kommer ut der er syrefri vasselin det er for og smørre O-ringene i endene sitter ein i bakant om men den ser du ikke pga nylondsringen eller styreringen til løpet.

er dette en standard demper

løpslengen har mye med demping og gjør har du langt løp demper den bedre eller en børse med kort løp.

Hvor langt er løpet ditt i forhold til den du lånte så kommer det Gratulere det var en flott børse du hadde fått deg.

 

 

Litt om Hausken demper og vedlikehold 1 gang i året men du kan ta den mer og da

1. skru demperen fra hverandere og vask den i lunken salovann

2. smør pakningene/ O-ringene i hver ende med syrefri vasselin eller liknende

3. spray den innvendig og sylinderen med tynn olje crc, prolong eller liknende

4. sett den sammen i gjen og la den stå til neste sessong eller neste gang du skal skyte

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar TommyK, da vet jeg at det ikke er noe lim eller noe sånnt som smelter i skjøtene.

Takk Highpower ;)

 

Tilbake til demping av lyden, så er løpet på min børse 3 cm lenger enn den børsa jeg lånte.

men som jeg sa, kan det kanskje virke som det børåker mer da jeg sto inne i en "bunker"

Link to comment
Share on other sites

Hei Melk er det en standard demper du har der eller er det en kortere versjon siden Hausken har 2 som er kortere og

 

Hei Tommy, jeg aner egentlig ikke hva dempern heter, men jeg tror kanskje den heter Hausen kompact (Compact)?

Sender ved et bilde til.

Forresten, kanskje dumt spørsmål, men hvorfor står det Kal 30 på den?

har sikkert ikke noe med kaliberet å gjøre?...

Bare litt redd kanskje jeg har en demper til feil kaliber?

 

IMG_3831.jpg

Link to comment
Share on other sites

Forresten, kanskje dumt spørsmål, men hvorfor står det Kal 30 på den?

har sikkert ikke noe med kaliberet å gjøre?...

Bare litt redd kanskje jeg har en demper til feil kaliber?

Det betyr at den passer opp til og med kaliber 30 (dvs. 308Win, 30-06 etc.). Med andre ord har demperen større "hull" enn du egentlig trenger. Dette er IKKE noe sikkerhetsmessig problem (omvendt ville ha vært kritisk) men betyr at dempingen ikke er så effektiv som den kunne vært dersomm demperen hadde vært tilpasset "korrekt" kaliber.

 

Jeg vet ikke om Hausken lager en demper spesielt tilpasset 6mm (.243) men de lager vel dempere til 6.5 (med mindre hull enn den du har fått). Dersom demperen utelukkende skal brukes på denne riflen burde du ha fått en slik demper fra butikken. Dersom du derimot tenker å kjøpe deg en rifle i et .30-kaliber kan du da bruke samme demper på begge (såfrent løpsdimensjon og gjenger stemmer da).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...