Jump to content

Er reven lur?


dalla

Recommended Posts

Hei.

 

La ut mitt første reveåte i helga og skal på jakt til neste helg. flyr reven på åta med en gang, eller tar det litt tid, evt hvor lang tid? Og er det bare reven i 500 m^2 som kjenner lukta fra åta, eller kjennes den på lang avstand?

 

Og et siste noob spørsmål, må lyset stå på døgnet rundt, eller er reven så dum at for den er det logisk med ei stor lykt hengende på en vegg med en kald og utålmodig skapning som sitter der og venter med en lang pinne? Syns jeg har hørt i eventyrer at reven er lur :) hehe

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Det du trenger er denne boka: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1334806

 

Står veldig mye nyttig, fine bilder og er lettlest, først har begynt så er det ei vanskelig bok å legge fra seg.

 

Men noe fart på åta vil du nok ikke få med det samme, tar litt tid å få ei åte "i drift."

 

Jeg brukte å slå på lyset litt før skjømmingen, og hadde det av på dagen, ingen problemer. Jeg har til og med skrudd på lyset når jeg hadde rev på åta, den trakk seg

litt unna til å begynne med men kom tilbake, ikke lurt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Dyr har utviklet den intelligens de trenger. Det vil i all hovedsak si at de tregner å være smartere en det som prøver å spise dem og smartere den det de skal spise. Reven er kan nok derfor virke lur i den grad den er predator og byttedyr. Nå går evolusjons messig intelligens utvikling litt sakte, det er f.eks anslått at arten elg, vil bruke ca 50.000 år på å skjønne at det er teit å gå over bilveier... Reven kan være en forsiktig krabat, men han skjønner nok ikke pinnen. Men lukta av menneske er som regel dårlig karma.

 

Vå venn tam sauen har ingen naturlige bytesyr og har blitt avlet frem for å være grei å ha med å gjøre... og trenger derfor bare å være smartere en det den spiser... dvs gress.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dyr har utviklet den intelligens de trenger. Det vil i all hovedsak si at de tregner å være smartere en det som prøver å spise dem og smartere den det de skal spise. Reven er kan nok derfor virke lur i den grad den er predator og byttedyr. Nå går evolusjons messig intelligens utvikling litt sakte, det er f.eks anslått at arten elg, vil bruke ca 50.000 år på å skjønne at det er teit å gå over bilveier... Reven kan være en forsiktig krabat, men han skjønner nok ikke pinnen. Men lukta av menneske er som regel dårlig karma.

 

Vå venn tam sauen har ingen naturlige bytesyr og har blitt avlet frem for å være grei å ha med å gjøre... og trenger derfor bare å være smartere en det den spiser... dvs gress.

 

haha, bra skrevet! Skjønner hva du mener:)

Link to comment
Share on other sites

Reven er lur ja ! men legger du ut ei god vom gris/storfe/rådyr/elg /elghoder/fersk fisk eller avskjær fra slike ting har jeg skutt mang en rev første natta . Legg det ut på dagen så kråker ,sjor og korp får herje litt der så er mikkel varsla til kveld/natt. Spesielt hvis det er en fast åteplass fra før men tror faktisk ikke det er et must.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...