Jump to content

Brunsti tispe under jakta...


Hunter aja

Recommended Posts

Hei folkens :D

 

Oppdaga nettopp at tispa mi er blitt løpsk(Brunstig)

Er foresten en Norsk elghund sort.

 

Har planer om å sette valper på henne, hvordan skal jeg nå bruke henne?

Med tanke på jakta/brunsten, før og etter paring?

Noe jeg bør ta hensyn til?

 

Tips mottas med Takk

 

HUnter aja :D

Link to comment
Share on other sites

Første ting er jo at det kan være en sann plage for andre jegere med andre hunder naturlig nok, så det kan være greit å ha med - risken for tjuvparring er jo også tilstede. En annen ting er også om jaktlysta hennes forblir på topp under løpetid - dette varierer veldig fra hund til hund.

 

Ellers er det ikke så veldig mye å hensynta egentlig - ta det gjerne litt rolig i den grad det er mulig, men alt i alt tåler de en del så tidlig.

Link to comment
Share on other sites

sånt ideelt

sett så burde ikke bikkja vært i skogen når den er på topp i løpetida,,,,,,,pga andre hannhunder kan bli helt tullete

 

jeg har ei tispe i hus, finsk spets å hu fikk selvsagt løpetid den 10 sept, men ettersom dem er på topp på fra den 15-17 dagen så brukte jeg hu en del, hadde ikke noe problem med det,men kan jo være flaks og,,,,, men opptimalt er det ikke

, hannhunder merker jo den løpetida langt unna,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Blir en del møter med andre tisper da, kan dette være med å jøre det lettere for meg å se når tispa mi "står"?

 

Neppe - men det kan henne at tispa di kan bli litt "ovenpå" av å være i/nærme seg løpetid, og det kan skape konfrontasjoner også med andre tisper. Tisper med løpetid kan skape trøbel med andre tisper, eneste måte er dessverre å teste.

 

Dette med at det ikke er noen andre i jaktlaget som har hannhund er jo OK for din del, men om det er andre jaktlag i nærheten med hannhund så bør du kanskje ta hensyn til det også. Hannhunder lukter dette på laaaaang avstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...