Jump to content

Hjorteskinn


FUBAR

Recommended Posts

Etter helgens jakt fekk laget tatt nokre dyr og eg tenkte at eg kanskje skulle forsøke å behandle det eine skinnet litt og nytte det til isfiske og andre uteaktiviteter no til vinteren.

 

Men er litt usikker på korleis eg skal behandle skinnet. Held det å skrape av fett og evt kjøtrestar og so spikre det opp til tørking eller bør det saltast og so tørkast.

Vil gjerne ha innspel, men skinnet er ikkje fint nok til at eg vil bruke penger på å sende til garveri. Ynskjer å lere litt meir sjølv om korleis eg kan nytte det.

 

Takk for hjelp. :)

Link to comment
Share on other sites

Skrap så rent som mulig, og heng til tørk. Unngå salt, det bruker man bare for å konservere i forkant av eventuell garving.

 

Når det er sagt, så vil et hjorteskinn være såvidt tynt, at jeg er usikker på om det vil være noe godt å sitte på isen med... Da ville jeg heller ha gått for et reinsdyrskinn - eventuelt et saueskinn. 2. og 3. sortering kan man få for en rimelig penge.

 

http://www.granberggarveri.no/

 

Ønsker du å prøve å benytte deg av skinnet i en aller annen form, er det også mulig å "relativt" enkelt garve det selv - for å bevare læret.

 

Jeg husker ikke hele denne prosessen, men vet at det bl.a. inkluderer å la skinnet ligge i en rennende bekk en stund. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...