Jump to content

Stål i Låskasser


S.O.N

Recommended Posts

Hei.

 

Dette er et tema jeg kan fryktelig lite om... Men mener å ha lest her inne et sted at stålkvaliteten varierte utfra hvor låsekassene var produsert og når under krigen de var produsert. Tror de inneholdt bedre/mer stål jo tidligere de var produsert.

 

Det er helt sikkert noen andre her inne som kan fortelle mer om dette

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Det sies i ymse sammenhenger at man ikke skal stole helt på desse Mauser kassene fra krigen, men ut fra at et 4130 eller 4140 stål ligger normalt på 80.000 psi yield (4140 kan man få til 120.000 psi), så er det mye marginer selv om stålet ikke skulle vere 100% etter spec.

Hva som var spec på stålet under kriger er jo derfor intressant, men faktorer som at dem tilslutt brukte det dem fant og produserte av er en annen sak.

 

Det må jo vere sprekkdannelser, utmatting ellr korrosjon som eventuelt gjør at kassene tar kvelden. Ikke selve styrken i stålet kanskje.

 

Men dette er bare funderinger. Håpet var at noen vet noe mere.

Link to comment
Share on other sites

Tatt ut fra hodet og dermed ikke 100% pålitelig mener jeg på at stålet som ble brukt i mauserkassene var ganske ordinært lavkarbon handelstål. Styrke og hardhet kom ved herdingen. Grunnet store forskjeller i godstykkelse gav det en utfordrende herdeprosess. Mener det var mye settherding det gikk i der en tilsetter karbon under prosessen. Resultatet blir da en hard overflate og en seigere kjerne. Anløpingen etter herdingen vil derfor være en ganske avgjørende prosess for godt resultat.

 

Mange prosesser og behandlinger gjør til at resultatet fort kan bli litt forskjellig. Noen kasser kanvære glassharde og utsatte for sprekking osv, mens andre kan være for myke og ha de ulempene det medfører.

 

Siden det ikke var noen spesielt avansert ståltype som ble brukt så var vel tilgangen ganske bra helt til slutten av krigen. Kvalitetskravene ble først senket på overflatefinish ol.

 

Har du en kasse fra krigen er det bare å få undersøkt den. Ser den brukbar ut ang overflatefinish er det bare å kjøre på.

 

En annen faktor er om du skal bruke ei låskasse til et prosjekt ville jeg ha valgt den kassa som gir deg minst pussing for å få den pen. Noen ladegrep for å kjenne om det glir greit er heller ikke dumt. Er stor forskjell på dem der. Noen glir så fint som bare det mens andre kiler seg totalt.

 

På mine mausere har jeg fått en børsemaker til å slipe og rette kassene. Da spiller jo finishen på utsiden mindre rolle.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Jaha.....er det slik det kanskje er.

 

Tror jeg for moro skal ta en hardhetsmåling ved anledning. Men er dem herdet, så vil man jo ikke se sannheten lenger inne i metallet, men man får en indikasjon.

 

Kassa mi skal forbli slik den er til heder og erverdighet, men det er litt greit å vite

litt hva den er laget av.

 

Synes Mauser'n er ei stas børse selv om det er mye annet som er mere moderne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...