Jump to content

Blaser F3 eller Beretta 682Gold?


ORYX

Recommended Posts

Blaser F3 er den desidert beste hagla jeg har skutt med. Jeg valgte en F3 fremfor en 682 for noen år siden, og har ikke angret. Likevel vil jeg si at disse to haglene føles ganske like. Du blir nok fornøyd uansett hvilken du velger. Her blir det mest smak og behag som teller.

 

http://www.shootinguk.co.uk/guns/126602 ... eview.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har mye erfaring med forskjellige 682 Gold E (sporting, trap, X-trap), men ingen egenopplevd erfaring med F3 (utover at jeg en gang hadde bestilt en....). Men ut fra hva jeg har lest om F3, og selv opplevd med 682 ville min anbefaling være tvetydig:

 

Med driftssikkerhet som hovedkriterie: gå for Beretta. Det har vært mye forskjellig trøbbel med Blaser'ne. Mulig at de har ordnet det meste nå, men...

 

Med skyteegenskaper som hovedkriterie: gå for F3. Denne skal ha et bedre avtrekk enn på 682. I tillegg er det minimalt med pipevipp på en F3, sammenlignet med en std 682 Gold E. Dette spiller liten rolle på trap, men jeg vil tro at det er en stor fordel med lite pipevipp på grener med 2 skudd (skeet mm). Se på en som skyter med en 682 Gold E sporting, og legg merke til hvordan munningen vipper ved avfyring. Jeg tror at dette mye skyldes at standard sportingstokk til 682 tas inn ganske lav, slik at de fleste justere opp kolbekammen en del. Dermed kommer kolben lavere på skulderen, og rekylopptaket blir ikke optimalt. Nå får man selvsagt bestilt alle mulige slags kolber til Berettaer. Jeg likte personlig best den traputgaven (ikke X-trap m/ høy skinne) jeg hadde sist.

 

Så er det selvsagt andre kriterier som pris og annenhåndsverdi. F3 er vel noe dyrere ny enn 682 Gold E, og da tror jeg ikke engang at det følger med like mange choker som til en ny 682. Skal man kjøpe brukt får man ihvertfall en 682 Gold E billigere enn en F3. Og en brukt 682 er et rimelig "safe" kjøp, mens jeg vet ikke helt med enn F3 (med bakgrunn i de problemer de hadde med tidligere utgaver).

 

Balanse er individuelt hva man liker, så der må man nesten prøve selv. Begge hagler er bra, så du blir nok fornøyd. Men det er nå også en del som nå verken skyter med Beretta eller Blaser og allikevel er veldig fornøyd.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen av de første utgavene av Blaser F3 var plaget med en del klikk, med noen typer ammo. Min hadde dette problemet. Det ble raskt ordnet som garantisak. Har skutt 8000 skudd med min etter denne oppgraderingen, uten ett eneste feilslag. Nye F3 hagler har ikke disse problemene. Kjøper du en eldre brukt F3, får du byttet tennmekanismen på garantien. Dette gjøres på børsemakerverksted i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT:

 

Noen som vet hvorfor den heter F3?

 

Jeg leste en plass at en av ingeniørene skal ha uttalt: Takes fuc... 3 years to build this gun..)

I forbindelse med det uttrykket ble hagla forkortet til F3.. ) :lol:

Dere får ta det med ei klype salt.. :wink:

Beklager hvis jeg siterer andre her på kammeret nå men mener jeg leste det i et blad..)

Link to comment
Share on other sites

 

Noen som vet hvorfor den heter F3?

Jeg tror tallbenevnelsen i Blaser sine modellnavn henviser til årstallet de aktuelle modellene er ferdigutviklet. Hva F-en står for vet jeg ikke, men antagelig ett tysk ord for hagle. Flinte ? Den ble sannsynligvis ferdig utviklet i 2003. Så kom den ut i butikkene ett år eller to etter.

 

Andre eksempler:

 

Drilling: D99

Kipplauf: K95

Repetier: R93

Side-by-side: S2

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...