Jump to content

Ladninger og hastighet


LabRat

Recommended Posts

Hei godtfolk

 

Denne posten har eg og lagt på sluttstykket, men håper det går bra.

Ønsker mest mulig tanker om saken.

På forhånd takk

 

Mulig dette er eit rimeleg dumt spørsmål, men eg slenger det inn likevel

 

Har testa ein del 38 og 45 ladningar i kronografen den siste tida.

Legger merke til at det av og til er ein del variasjon i hastighet.

 

Er det slik at eg må opp i eit visst minimumstrykk for at det skal vere mest mulig stabilt ?

har brukt nokre minimumsladningar i 38 og med ei 125 grain frontier kule får eg da ein hastighet på ca 720 fps, men med ganske store variasjonar.

I følge ladetabellar skulle eg nådd 900 fps med ei tilsvarande kule.

 

Bør eg auke ladning for å få større trykk i hylsa og kanskje meir stabil hastighet ?

Målet er jo sjølvsagt å ha ein presis ladning utan å ha maks hastighet.

( er dette grunnen til at det eksistrerer minimumsladninger ? )

 

4,6 grain N320

COl 36,5

Frontier 125 gr ( swaged )

SW 686 6"

CCI 500 SP

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Svært lave ladninger har en tendens til å gi ulike hastigheter. Krutt er lagd for å operere i ulike brennhastigheter og trykk. Lave ladninger kan derfor gi variasjon da det blir mindre "rom" for ulikheter, og dette er noe av grunnen til minimumsladninger. Varierende kulevekt (+/- 2-3 grain)får mer å si ved lave ladninger enn høye.

 

En annen grunn for minimumsladninger er faren for å sette kula fast i løpet eller funksjoneringsproblemer.

 

Jeg ser heller ingen grunn til å lade ned til minimim med en S&W 686 med 6" løp. Revolveren veier så mye at det å øke kruttmengden litt, og da hastigheten får lite betydning på rekylen.

 

Min erfaring er også at lave ladninger fører til mer variasjon i hastighet når du bruker kuler med mantel. Svært lave ladninger egner seg derfor best sammen med blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...