Jump to content

Fjelltur i setesdalsheiene (BILDER)


Koie

Recommended Posts

Setesdalsheiene vinterstid er ingen spøk, spesielt værmessig. Været kan svinge fra strålende solskinn og vindstille til drivende snø og sterk vind. Undertegnede tilbrakte noen dager i setesdalsheiene.

 

Leirplass1_jpg.jpg

Nydelige forhold like under snaufjellet. Fra utkanten av Setesdal Vesthei verneområde.

 

Idet solen forsvinner bak de hvite nakne toppene i vest, spenner jeg bikkja for pulken og legger av gårde. Ganske raskt ønskes jeg velkommen av et rypekull – 10 i antallet. Jeg tar dette som et godt tegn for turen videre.

Det er seint på dagen, så målet er å komme seg så langt innover fjellheimen før jeg tvinges til å slå leir. Føret er bra og fasiten blir omtrent på 8 kilometer før jeg slår meg til ro for natten - like under tregrensa. Her har jeg ly for vinden og bikkja kan enkelt tjores til et bjørketre.

 

Storm-i-kjetting_jpg.jpg

Med en hund på tur må man ta ekstra hensyn til valg av leirplass. Bikkja må forsvarlig tjores slik at den ikke stikker av. Under tregrensa er det null problem, men det kan være en utfordring på snaufjellet vinterstid.

 

De neste dagene blir ikke like behagelige værmessig. Utpå ettermiddagen den andre dagen blåser det kraftig opp og jeg tvinges til å slå leir. Nå befinner vi oss i høyfjellet med liten dekning for vinden så jeg finner den første og beste leirplassen. Noe av det viktigste når det gjelder overnatting vintertid i fjellet er å sette teltet opp på riktig måte. Et tunneltelt bør settes opp med kortsiden mot vinden. Da står det mye stødigere og man unngår i stor grad en del ubehageligheter med snøfokk på langsidene av teltet.

 

Telt-ivlung_jpg.jpg

Teltet er forsvarlig bardunert. Legg merke til at pulken her burde vært snudd. Da hadde jeg unngått endel fukt og vann i pulken neste dag.

 

Senere på dagen blåser vinden enda hissigere og jeg presses ut av den varme soveposen for å bardunere ytterligere, samt å legge snøblokker i teltbunnen.

Et særs kaldt og kjedelig gjøremål men like fullt nødvendig for at teltet skal stå stabilt. For et telt som ikke er bardunert og sikret tilstrekkelig vil teltstengene fort knekke.

 

Det jeg ser av liv i fjellet er kun ryper, reinen forblir usett. Totalt ser jeg omtrent 70 ryper, av disse et stort kull på ca 40-50 fugl. De er som et hvitt teppe i snødrevet, og lyser virkelig opp tilværelsen i en ellers mørk skitur. I tillegg får jeg øye på en enslig orrhane som kaster seg utfor ei tørrfuru på hjemturen.

 

Ivlungsvatni_jpg.jpg

Vakkert fjellandskap

 

Selv om fjellet om vinteren kan være ubarmhjertig lar jeg meg fascinere av de utrolige naturkreftene og skiftningene i naturen. Forholdene kan snu på svært kort tid; fra silkeføre og sol fra skyfri himmel, til fokksnø, sterk vind og snødrev.

 

Med meg på turen hadde jeg med meg den sibirske huskyen, Storm. Den 2 år gamle hannen er råsterk og til uvurderlig transporthjelp. Bikkja trekker uten særlige problemer en fullastet pulk på 30 kg så lenge snøforholdene er ok. Bare i de bratteste kneikene måtte jeg dytte bak pulken med staven.

 

Storm-trekker_jpg.jpg

Her har vi kommet oss under tregrensa igjen. Bikkja har etterhvert blitt en kløpper til å trekke. Her er pulkdraget festet til bikkja, samtidig som jeg festet et bånd mellom pulken og meg. På den måten kan jeg regulere hastigheten på pulken i nedoverbakkene og unngår at bikkja får pulken over seg.

 

Det var en dose fjelluft for denne gang og jeg returnerer til lavlandet noen erfaringer rikere. Til neste gang – god tur til kammerets medlemmer!

 

 

 

PS! Av en aller annen grunn fungerte det ikke med større oppløsning på bildene. For større bilder gå inn på bloggen min. http://www.naturgleder.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...