Jump to content

300 w magnum


knutmstien

Recommended Posts

hei

har fått ett bra tilbud på en rifle,sako trg 42 cal 300wm.

er litt usikker på denne kalibren!

hvordan er den mot rådyr hjort og elg?

 

og hvor mye rekyl kan jeg forvente?er ikke den største fanen av rekyl:(

har en drilling med 7x57r som har ok rekyl,mye forskjell montro?

ska uanset ha meg sako trg,men ser helst på de litt brukte så kansje de blir mere penger lagt inn på optik.

vis de er noen med erfaring av denne kalibren vil jeg høre de:D

alle svar med stor takk

Link to comment
Share on other sites

har en 300 wm sjøl..Supert kaliber. Du bør ikke frykte rekylen, men være klar over at det kreves å skyte endel før en vender seg helt til deg. That is, om du er vant til vesentlig mindre patroner som fx 308, 6,5 55 osv..

 

Skutt mye fugl med den. Fin på lange hold. Du kommer ikke til å angre! den rifla jeg bruker absolutt mest.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har hatt og har en 300 winmag i skapet. Til hjort og elg spytter du en 180 grs kule eller11,7 grams kule om du vil avgårde i 900 +litt til m/s. Du får gode bonda kuler til .30 kal som du trenger i de hastighetene. Så både elgen og hjorten dør om du treffer der du skal. Til rådyr kan det nok bli litt i voldsomste laget, hvis det ikke er store bukker der du jakter da :wink: Men så lenge du bruker gode kuler til rådyra og, så blir det nok litt kjøtt igjen til gryta, hvis det var det du lurte på. Mitt lille tips er å bruke gode kuler til rådyr og gjerne de samme til alle tre . Da slipper du jo flere jaktkuler å forholde deg til og :D

Når det gjelder rekryl, så er nok ikke winmagen blandt de snilleste. Den er ganske hissig og kontant. Jeg synes det er veldig vanskelig å beskrive rekryl, da rekryloppfatning er individuelt, og stokkfasong og riflas vekt er også faktorer. Nå veier vell TRG'en litt over seks kilo (koriger meg om jeg husker feil) så uoverkommelig er ikke rekrylen. Jeg kan ikke råde deg til annet enn å spørre noen som har en winmag om å få prøve ett par skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...