Jump to content

Hjemmeladd æredødare


lipitor

Recommended Posts

Søken etter en seriøs æredødare har gitt resultater.

 

Med danske og amerikanske kilder var utgangspunktet en 70 mm hylse med 1 oz stål, VP 60 wad og så mye fart det var plass til i hylsa i form av Steel krutt.(Kjekt med familietur til Danmark)

 

Trykktesting med Sigurd viste at vi fortsatt hadde mer å gå på men i praksis lar ikke hylsa fylles med mer uten å bulke så snittet på 480 m/s er maks av det vi får ut av denne med Cheddite 9mm BW

 

Test på papp idag var bra. Uten å ha telt eller regnet ser den ut til å ha nærmere 90% av hagla innenfor 70 cm på 30 meter med US 1(Ca 110 hagl).

 

(Bildet sitter noe til venstre på grunn av min slurvete skyting)

Benelli M1 med Carlsons Mid range steel choke:

(Edit 80 hagl innenfor 75 cm=88%)

DSC_0916.jpg

 

Benelli M1 med Carlsons Long range steel choke:

(Edit 86 hagl innefor 75 cm=94%)

DSC_0917.jpg

 

Benelli M1 med Carlsons Long range steel choke og 10 grain Mix 47 buffer:

(Edit 81 hagl innefor 75 cm= 89%)

DSC_0923.jpg

 

Verdt å merke seg vedrørende VP 60; den flyr i filler med store hagl og høy hastighet, virker ikke som om det har noe å si for skuddbilde men wadene finnes igjen på bakken 5-10 meter foran VP 53/B&P/BPI wader så de slipper søylen fortere.

DSC_0925.jpg

 

Dette er definitivt en patron jeg satser på etter skarv og ær i høst, kanskje helst med buffer men jeg tror ikke jeg gidder å riste det inn i 500 patroner. Ser ut som om buffer faktisk gir trangere bilder.

 

Neste prosjekter omfatter bla. 3' og VP 60 for å få plass til mere krutt samt en 3' basert på B&P 35 waden

 

 

-Lade-L-

Link to comment
Share on other sites

Ny runde med papp idag:

 

Prøvde original Benelli mobil choke i halv på 30 meter, synes denne gav ett dårligere bilde.

73_mobil_30m.jpg

 

Carlsons Mod choke på 40 meter

73/110 hagl innenfor 75cm

73_C_40m.jpg

 

Carlsons Full choke på 40 meter

65/110 hagl innenfor 75 cm. Enten var det noe tull med denne eller så fikk jeg paradox effekt.

65_C_full_40m.jpg

 

Carlsons Mod 10 meter

C_mod_10m.jpg

 

-Lade-L-

Link to comment
Share on other sites

Nå var jo de tyngste haglene først og de lette bak. Utgangshastigheten er lik ved munning og de letteste mister fart først så joa, vil kanskje gi 2 svermer.

Nå kan det jo tenkes at de treigeste på det store laget er på samme nivå som de kjappeste av de små, kanskje en mer langstrakt sverm enn 2. De er uansett på vei til det samme stedet så om de treffer etter hverandre burde det ikke ha noe å si.

 

Uansett var det økningen fra 110 til 150 hagl som var besnærende med duplex. Hender ikke rent skjeldent at de svinger noen svartender eller enda værre haveller innom, de er små og krever ikke samme anslag.

 

Det var uansett verdt ett forsøk

skrinlegger denne

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da fikk Eiderdødaren sin ildåp, etter å ha råtnet i Spania på familietur de 2 første helgene i oktober(Kan ikke huske å ha sagt ja til det engang) tillot været en tur til den ytterste nøgne ø

IMG_0044.jpg

 

Har gått tom før så jeg ladet opp så det holdt:

DSC_0291-1.jpg

 

 

72 fikk vi denne lørdagen, skarv, ær og 4-5 svartender. Mer enn halvparten falt for mine patroner og det meste falt dødt. Vi dauskjøt fugl på alle avstander og de skudda vi skjøt på vannet gav vesentlig mer søyle og sprut enn fabrikk patronene til sistemann. Har dessuten aldri sett så mye fjær ryke av sjøfugl som denne gangen. Vil påstå at vi opplevde effekt helt på høyde med bly gitt at vi skjøt på ær eller skarv i lufta innenfor 40 meter.

 

DSC00085.jpg

 

Både jeg og kompisen sier oss meget fornøyde med denne patrona til tross for at den har sine ankepunkter. Der den kommer til kort er først og fremst avliving av skadeskutt fugl hvor hodeskudd er greia.

Skadeskutt ær eller skarv legger seg dypt i vannet og trekker hode ner, i noen tilfeller kan den svømme med bare hode eller nebbet over vannet. Her gav dødaren for liten dekning og fuglen måtte ofte ha en smell eller to til før lyset slukka.

 

Som forventet utgjorde dessuten svartendene ett noe lite mål til å gi konsistent avlivning.

 

Tanker en gjør seg for neste patron er som følger:

 

Gå man ned ett hakk på haglestørrelsen går man fra ca 105 hagl i 1 oz til 125 hagl. Øker man fra 1 til 1 1/4 oz sitter man med 145 hagl som burde gi en mer allround patron med en fortsatt akseptabel haglestørrelse.

MEN den patrona går ikke i 70mm, dvs jeg må kjøpe 76mm hylser istedet for å plukke på banen. Skal den opp i samme hastighet kan den bli kilen ifht trykk og den vil definitivt gi mer rekyl, smell og munningsflamme. Hmmmm

 

For en som er gammel nok til å ha skutt noen tonn med bly føles det som å lade buckshot

DSC_0290.jpg

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...