Jump to content

Lette kuler 6XC


358 Win

Recommended Posts

Gikk med planer om ei ny pipe til Saueren (202) til jaktfelten som gav lettere rekyl enn 308 pipa jeg hadde . Hadde egentlig planer om 22-250 men etter jeg fant ei 6XC tomhylse på banen var jeg solgt.

Fikk ei ny Sauerpipe , kappet den til 52cm og satt på en av de nye Hausken jaktfeldemperen i 6,5.

Kjøpte samtidig 100 skudd med Norma 105 gr Berger. Med denne kulevekta kunne jeg like godt kjøpt en 6,5 så jeg skjøt kun 15 skudd med denne ammoen for å teste presisjon og hastighet (845m/s) samt måle trykkringdiameter. Demonterte så resten av fabrikkammoen for å teste lette kuler.( Synes også det er bedre å starte med helt nye hylser når jeg skal opparbeide nye ladninger)

 

Første kule ut var Nosler Ballistic Tip 70 gr

Krutt var Norma 11

39 gr - 925m/s

40 gr- 940m/s

41 gr- 975m/s

42 gr- 995m/s

Ved 41gr fikk jeg den første utvidingen av trykkringdiameteren i forhold til uskytte hylser , på 42 gr var jeg oppe på det samme som fabrikkammoen så kommer til å legge meg på 41 gr som brukslading.

Prøvde alle disse ladningene på papp på 50 meter i benk. Presisjon fra 8mm -11 mm på 3 skuddssamlinger.

 

Neste kule ut var Nosler ballistic Tip 55gr

Har ikke planer om å bruke denne for det er den litt for lett i vinden synes jeg men blir beverkule hvis presisjonen er der.

Krutt var N-140.

Prøvde bare en ladining på 41gr

Dette ga 1070m/s og en tiendedel mindre trykkringdiameter enn fabrikkammo. Hvis presisjonen er der gidder jeg ikke teste andre ladninger med denne kula

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...