Jump to content

Jakte rådyr på jorde/ jordekant


fersk

Recommended Posts

hei! skal ut på min første rådyrjakt nå om snart og lurte derfor på en ting i forhold til jaktterrenget. ser at det det strekker seg over relativt store skogsommeråder, men også helt ned mot bebyggelse og dekker også en del jorder. jeg tenker jo at disse jordene kan være fine steder å jakte på, men har jeg lov til det bare fordi jaktterrenget dekker disse? eller må jeg i tillegg ha grunneiers tillatelse? det er forøvrig statskog sine terreng det er snakk om. om det ikke er lov, hvor nærme kan jeg isåfall være?  til info ser jeg også at enkelte flekker som ligger rett over eiendommer og jorder ikke er med i terrenget.

 

skal også sies at jeg uansett vil holde meg unna bebyggelse!

 

hilsen fersk jeger som helst vil gjøre ting rett :D

Link to comment
Share on other sites

Hei fersk, og velkommen til Kammeret. Dette spørsmålet hadde vært lettest å svare på med en link til jaktkortet på inatur. Men uansett.... kartene på inatur skal være riktig merket. Det vil si at når du zoomer inn på kartet vil de feltene som har samme farge ("tåkelagt") som resten av jaktområdet være områder du har jaktrett på. Mens områder som ikke er farget er untatt jaktkortet og der har du ikke lov til å jakte.

 

Spørsmål som dette passer best ansikt til ansikt med en erfaren jeger. Jeg anbefaler at du tar en prat med han/henne du har ettersøksavtale med. Dette er erfarne folk som kan svare på det meste.

 

Til sist vil jeg nevne at du har valgt ett nick som vil bli "preget av tidens tann"😉.

 

Skitt jakt.😀

Link to comment
Share on other sites

Som du ser på kartet er det flere "flekker" du ikke kan jakte, særlig i nord som f.eks Fregnsætra. Men i sør er det ingen flekker. Så du kan jakte på disse "jordene" (det er kanskje beiter eller grassenger?). Du må selvfølgelig ta hensyn til sikkerhet som bebyggelse og ikke minst veier som du ikke bør skyte mot/over.

 

Dette ser ut som ett fint område for Rådyrjakt uten løshund (som nok ville blitt ulvemat raskt). Hvis du skal jakte i samme periode som  elgjegerne starter, er det viktig at du melder i fra til Jaktleder på elgjaktlaget før du drar ut. De kan bli fryktelig sure hvis de finner deg uanmeldt i terrenget "deres".

 

Har du plass til en fiskestang i sekken, har jeg hørt at det kan være fin ørret i Ljøra.😀

 

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite sidesteg...  jeg jaktet Storfugl i samme terrenget i årevis. Landskapsmessig vakkert, historisk interessant - og med god mulighet til å støte på alle våre store rovdyr.

Stor elgbestand - og ei bygd hvor elgjakta står sterkt - rådyr så vi aldri.

Edited by proud
Link to comment
Share on other sites

tusen takk for svar :) ja elgjegerne skal få beskjed, kommer nok til å holde oss rimelig nære disse jordene, og mest sannsynlig ikke så mye inne i skævven. så blir forhåpentligvis en "naturlig" avstand mellom oss og elgjegerene uansett.

 

også får jeg bare krysse fingrene for at grunnen til at du ikke så rådyr bare var uflaks og dårlige leteferdigheter :P:P

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...