Jump to content

Ladedata fra Hodgdon


loppa33

Recommended Posts

hallo i luken ja.

 

nå fant jeg en ladning på hodgdon sine sider:

28gr med stål haggel

19,2grs med universal.

lightning wad

winchester primer

 

jeg ladde opp 20 forskjellige hylser,, men joggu var detta en dårlig ladning, var jo så vidt hagleskura kom ut av løpet, hvordan kan dem ha slike ladninger da,,enda det sto max ladning der.. skjønner itte bæra---

 

men skal si at noen av hylsene var bedre en andre,men fortsatt elendig

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke en ladning med stålhagl.

Det er en blyladning.

Claybuster lager ikke forladninger for stål.

 

Hvis du virkelig har brukt stål i denne ladningen, og skutt 20 skudd, bør du ta en kikk i pipa di.

Stål mot stål lager riper, uansett hvor sakte det går.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Dette er amerikanske data, og de er ofte veldig forsiktige typer.

Hodgdon Universal er i utgangspunktet, som nevnt tidligere, ikke spesielt godt egnet til ladninger med stål, det er litt for raskt. Du får bare høyere trykk og slakk utgangshastighet. Hodgdon gir 1200 fps på denne = 366 m/s. Det er sakte. Trykket er gitt til 10 900 psi, veldig nært maksgrensen på 11 500.

Så har du byttet forladning fra Baschieri & Pellagri CSD100 ("Steel 28" som er det offisielle navnet fra B&P) med Helarco VP65. De er ikke helt like (VP65 har en mye lavere "cushion" enn CSD100, CSD100 har nok en mye tjukkere plast enn VP65 bl.a.). Det vil sikkert gi utslag både på trykk og hastighet.

 

Jeg har ingen personlig erfaring med CSD100, men har skutt opp 500 stk CSD118. De ladningene ga endel høyere trykk enn forventet, sannsynlig bare fordi B&P forladningene er ganske tjukke og solide i plasten.

 

Har du Alliant Steel? Isåfall har Ballistic Products data som gir 480 m/s på 28g stålhagl i VP65. Det blir noe annet det. Prøv å lete i "load of the week" arkivet på http://www.ballisticproducts.com

Har sett data på Vihtavuori 3N38 også med VP65 - 495 m/s. Men 3N38 brenner jo like godt som rå halm, så det anbefaler jeg ingen.

 

S

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for ett fornuftig svar. Endelig..

Ja har skjønt at vp65 trenger litt futt, har bestilt noen andre fra siarm nå,så satse på de er bedre..

Men denne ladningen var og dårlig med lightning wad, jaa jeg veit det helst bare skal bruke bly i dem. Men er flere og flere som bruker dem til stål og..

 

Men nok om det takker for bra svar.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Claybuster lager budsjett-forladninger for bly. Rene ekvivalenter til de mer populære WAA12 osv. De jeg har sett er laget spesielt for kompresjonsformede hylser (hylser med innvendig kon aka Remington STS/Gun Club og Winchester AA), og de har da altså mindre diameter på bunnen for å passe bedre. Altså amerikanske forladninger til amerikanske hylser, med det amerikanske hjemmeladerlerduemarkedet som primært salgsområde. Diskusjonen går høyt til tider om det er grunn til bekymring å lade slike forladninger i rettveggede hylser (powder migration).

 

Hvis noen bruker dem på stål, er de ikke spesielt glade i hagleløpene sine.

 

S

Link to comment
Share on other sites

Claybuster , jag slängde säkert 1000 st och ca 500 activ förladdningar när jag misslyckats med att skänka bort dom.

Jag har kört med enbart italienska förladdningar och hylsor sedan 2003 ca och företrädesvis Gualandi , numera även B&P

Amerikanska komponenter är tokdyra att få hem till Sverige...

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker generellt att amerikanska data har för låga farter

Och dom kompenserar med grövre hagel, det var inte förrens

Jag laddade amerikanskt krut med italienska data det började

Likna nåt ( imr 7625) men jag sålde bort allt mitt amrikanskt

För 4-5 år sedan och jag kommer aldrig se bakåt igen .

/P

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kritisere amerikanske produkter. Trur nok de er like bra som italienske. Dem kan jo bli saksøkt for det minste..

 

Ja er faktisk mange som bruker claybuster sine wads.de er nøyaktig like som winchester og remington..og ja dem funker på stål.

 

Har skjønt at inni her er det noen som absolut må kritisere samma hva.. mens noen virkelig hjelper deg.

Jeg skøyt minst 50 selvlagde skudd med stål i min remington pumpe her om dagen. Finnes ikke ei lita ripe en gang. Er vel noe overdramatisk og si hagle er ødlagt etter 2 skudd...

 

Men tusen takk for de som er seriøse og hvirkelig hjelper en stakkar..tusen takk

Link to comment
Share on other sites

Det är inget fel på Amerikanska grejer så länge man inte blandar, och visst ! det FUNGERAR med amerikanska förladdningar i italienska hylsor ... Men inte ens Ballistic products

rekommenderar det, men till tajta amerikanska hylsor funkar det säkert bra. Vi i Sverige har tvärt om skitsvårt att få tag på Amerikanska komponenter och krut, sen är jag inte

personligen så imponerad av deras laddfilosofi när det kommer till hagel.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt wads fra siarm nå. Men prob for oss culost er at vi ikke for tak i så mye italiensk som dere i sverige. Derfor må vi kjøre amerikansk

 

Det är väl bara att gå ihop och beställa ? jag la precis en order på 256 kilo a" 2516 euro till Siam :mrgreen:

 

ps: vi är 9st som delar på den

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...