Jump to content

Nesemidd: symptomer og behandling


omega

Recommended Posts

INFEKSJON MED NESEMIDD HOS HUND

 

Infeksjon med hundens nesemidd (Pneumonyssoides caninum) har de siste årene fått mye oppmerksomhet i det norske og svenske jakthundmiljøet. Grunnen til at det er lite fokus på parasitten i land på kontinentet og i USA, er at det der er vanlig å gi hunder regelmessig forebyggende behandling mot hjerteorm, en behandling som også tar knekken på nesemidd.

 

pcan-by1.jpg

I BIHULENE: Nesemidden liker seg godt i det varme og fuktige miljøet. Fra nekropsi (obduksjon av hund). Foto: Bjørnar Ytrehus, Veterinærinstituttet

 

Svenske undersøkelser tyder på at nesemidd er en av de vanligste parasittene på hunder, forekomsten er økende, og det er grunn til å anta at vi har lignende forhold i Norge. I Sverige og her til lands har det blitt stadig større fokus på denne parasitten, og mange jakthundeiere velger å behandle hunden, enten forebyggende eller terapeutisk, mot nesemidd.

 

Biologi og livssyklus

Nesemidden er et hvitt/kremfarget middedyr som lever på slimhinnene i bihulene og den innerste delen av nesehulen. Hunnmidden er 1–1,5 mm lang, hannmidden noe mindre. Det er godt dokumentert at midden beveger seg svært raskt, opptil 1 cm/sekund, også ved temperaturer under hundens kroppstemperatur.

 

pcan-bg1.jpg

PLAGSOM: Hundens nesemidd (bildet viser en hunnmidd) er en parasitt som kan forårsake betydelige problemer. Har du mistanke om at hunden er smittet, bør du ta hunden med til dyrlegen. Skulle hunden ha nesemidd er det imidlertid god hjelp å få. Foto: Bjørn Gjerde, Norges veterinærhøgskole

 

Det er forsket lite på nesemiddens livssyklus, men det antas at den føder levende avkom, siden det ikke er påvist egg utenfor hunnens livmor. Det er heller ikke påvist nymfestadier hos denne arten. (Nymfe er stadiet mellom larve og voksen.) At nesemidden — ulikt mange andre middedyr — ikke har nymfestadier, er en faktor som gjør at livssyklusen blir kort, og den er derfor i stand til å oppformere seg kraftig på kort tid. Forskere har ikke klart å få nesemidden til å formere seg utenfor hunden.

 

Smitte og smitteveier

Nesemidden kan krype ut av hundens nese og overleve i en kort periode i miljøet. Den er avhengig av fuktighet og vil dø i løpet av kort tid i tørre omgivelser. I f.eks. vanlig inneklima vil nesemidden dø i løpet av et døgn. I fuktige omgivelser er den, både ved rom- og kjøleromstemperatur, imidlertid i stand til å overleve i opptil tre uker utenfor et vertsdyr. Det norske/skandinaviske klimaet er altså i store deler av året gunstig for midden mht. overlevelse utenfor vertsdyret.

 

pcan-be2.jpgpcan-10.jpg

T.V.: PÅ VANDRING: Nesemiddene kan krype ut av hundens snute og overføres til andre hunder direkte (snute-mot-snute). De kan også overleve en stund i miljøet og infisere friske hunder. Foto: Bengt Ekberg, Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA)

T.H.: LANGBEINT OG RASK: Nesemidden kan bevege seg i opptil 1 cm/s.

 

Hunder kan smittes direkte, ved at en infisert hund snuser på andre og overfører larver og/eller voksne midd, eller indirekte, ved at midd i miljøet infiserer friske individer. Bruk av felles hundetepper/-senger, bur, luftegårder, mat-/vannskåler osv. vil derfor kunne øke smittepresset. Behandling med Interceptor vet. (se nedenfor) har imidlertid langvarig effekt, slik at også midd som kommer tilbake fra miljøet, vil bli drept. Det vil derfor neppe være nødvendig å desinfisere hundegården i forbindelse med en behandling.

 

Nesemidd smitter ikke til andre arter, heller ikke til menneske.

 

Symptomer og diagnose

En nesemiddinfeksjon vil som regel ikke føre til nedsatt allmenntilstand. Hunden kan derimot vise klare symptomer fra øvre luftveier, spesielt i neseområdet. Er hunden bare mildt angrepet, er det ikke sikkert at eieren legger merke til infeksjonen, men en kraftigere infeksjon kan gi symptomer som

 

  • NESEFLOD: Det renner en klar væske fra nesen. Den økte slimproduksjonen forårsakes av irritasjon av neseslimhinnen.
  • REVERSED SNEEZING (eng. "innover-nysing"): Hunden drar inn luft og sekret gjennom nesen, bakover mot svelget. Hunden står typisk med senket hode, og det kan se ut som om den har pusteproblemer.
  • KLØE I NESEN: Hunden klør seg på snuten, f.eks. med labbene eller ved å gni snuten mot gulvet.
  • NEDSATT LUKTESANS: Hunden har merkbart dårligere luktesans og fungerer dårlig på jakt fordi områder med lukteceller er angrepet.
  • NESEBLØDNING: Forekommer sporadisk.

 

En helt sikker diagnose kan stilles bare ved funn av midd i hundens nesehule og/eller bihuler. Det finnes i dag ingen enkel og god metode metode for å stille diagnosen. En rekke metoder kan tenkes brukt av dyrlegen for å forsøke å påvise nesemidd: neseskylling, få hunden til å inhalere irriterende gasser (ev. narkosegass) eller undersøkelse vha. optiske instrumenter. Dette er tidkrevende og dyre metoder, som krever at hunden må legges i narkose før å undersøkes. I tillegg er metodene usikre; nesemiddinfeksjon kan ikke utelukkes bare fordi nesemidd ikke kan påvises.

 

pcan-be1.jpg

I NESEHULEN: Middene angriper neseslimhinnen, der luktecellene befinner seg, og hunden får nedsatt luktesans og rennende nese. Fra nekropsi (obduksjon av hund). Foto: Bengt Ekberg, SVA

 

Hunder utvikler heller ikke noen god immunitet mot nesemidd, så man har ikke klart å utvikle immunologiske tester — diagnostiske tester basert på blodprøver — for denne parasitten.

 

Diagnosen på levende hunder må derfor stilles klinisk, altså på mistanke om infeksjon og etter en samlet medisinsk vurdering av symptomer og sykdomshistorie. Ved mistanke om nesemidd skal man derfor alltid oppsøke dyrlege, som også vil undersøke hunden for å finne ut om symptomene kan skyldes andre forhold, f.eks. allergi eller andre infeksjoner.

 

Behandling

Inntil for ca. et år siden fantes det ikke noe godkjent preparat mot nesemidd hos hund. Det var derfor vanlig å bruke generelle antiparasittmidler, bl.a. injeksjonsvæsken Ivomec vet. og påflekkingsvæsken Stronghold vet. I dag finnes det imidlertid et preparat som er godkjent for behandling av nesemidd hos hund: Interceptor vet.

 

Interceptor vet., som gies i tablettform, er et middel som f.eks. i USA lenge er brukt i behandling mot hjerteorm (Dirofilaria immitis) og hakeorm (Ancylostoma caninum). Preparatet har store sikkerhetsmarginer og er meget effektivt mot nesemidd. Forsøk har vist at enkelte hunder kan få forverrede symptomer etter at behandling er satt i gang. Dette skyldes sannsynligvis at de døde middene blir liggende og irritere slimhinnen i nesehulen og bihulene. Reaksjonen er forbigående, og det er viktig at tablettkuren fullføres selv om hunden skulle få en slik reaksjon.

 

inininin.jpg

FØRSTEVALG: Interceptor, som gis som tablettkur, er det eneste middelet som i dag er godkjent mot nesemidd hos hund. Det er viktig å fullføre hele behandlingen selv om symptomene skulle avta før kuren er avsluttet.

 

Interceptor vet. er reseptpliktig. Tablettene har kjøttsmak, og en full kur består av tre behandlinger med 7–10 dagers mellomrom. De tre behandlingene bør gjennomføres selv om hunden skulle bli bedre før kuren er avsluttet. Middelet kan gies til alle hunderaser ned til to ukers alder, og også drektige og diende tisper kan behandles. Sikkerhetsmarginen hos collier, collie-beslektede raser og collie-blandinger er mindre enn hos andre raser. Interceptor vet. anbefales ikke til alvorlig svekkede hunder eller hunder med nedsatt nyre- eller leverfunksjon.

 

Ved mistanke om, eller påvisning av, nesemidd, skal alle hundene i huset behandles. Mistenker man nesemidd, er det viktig at man kommer seg til dyrlege raskt, både for å utelukke annen sykdom og sette i gang ev. behandling. Som ved andre infeksjoner er det en fordel å starte behandlingen så tidlig som mulig og begrense smittespredning. Det anbefales ikke å gi forebyggende behandling mot nesemidd til symptomfrie hunder.

 

 

 

______

EDIT: oppdatering av bilder.

© Kammeret.no 2008. Takk til prof. dr. med. vet. Nils E. Søli (Norges veterinærhøgskole), prof. dr. med. vet. Bjørn Gjerde (Norges veterinærhøgskole) og dr. med. vet. Bjørnar Ytrehus (Veterinærinstituttet) for faglige innspill.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig informativt og bra omega :P

 

Nesemidd er et utyske som mange av oss stifter bekjentskap med og artikkelen din gir en flott innføring om hva dette er og hvordan det kan behandles. Ikke minst det siste; det er nok mange veterinærer der ute som ikke er klar over at Interceptor vet. er siste tilskudd på behandlingsfronten. Det kan jo være et tips å ta med seg til vetten neste gang man skal dit - spørre om de bruker dette medikamentet.

Link to comment
Share on other sites

Meget bra artikkel! Hva med ivomec ol når man gir det i sprøyteform, tar ikke dette knekken på nesemidd?

Takk. Tror ikke du har lest artikkelen min. Se her:

 

[...] Inntil for ca. et år siden fantes det ikke noe godkjent preparat mot nesemidd hos hund. Det var derfor vanlig å bruke generelle antiparasittmidler, bl.a. injeksjonsvæsken Ivomec vet. [...]

En hammer kan brukes til å slå inn skruer også. Dessuten er Ivomec egentlig kontraindisert for, dvs. legemiddelmyndighetene fraråder positivt å bruke middelet på, hund.

 

Ingen grunn til ikke å bruke det beste, er det vel? ;)

Link to comment
Share on other sites

Flott og informativt.

 

Jeg tror faktisk jeg, eller rettere sagt - hunden min - var prøvekanin med Interceptor her i Norge for noen år tilbake. Det var en dunkertispe som var angrepet av hårsekkmidd. Behandlingsmetoden inntil da, var jevnlige bad i et eller annet illeluktende kjemikalie, som heller ikke ga de beste prognosene.

 

Jeg ble kontaktet av instituttledelsen, som spurte om jeg kunne tenke meg å la hunden bli behandlet med Interceptor. I dunkermiljøet ble jeg anbefalt å avlive tispa, men det hadde jeg naturlig nok ikke særlig lyst til. Spesielt ikke fordi jeg en stund tidligere hadde avlivet en nydelig valp av samme årsak.

 

Interceptor funket kjempebra. Hunden ble symptomfri, og utviklet heller ingen sekundære symptomer. Men det er altså arvelig, etter det jeg fikk vite, så jeg kunne selvsagt ikke sette valper på henne. Hun ble en kjempefin jakthund som jeg hadde mye gllede av helt inntil hun ble skutt av en sauebonde på Hvaler :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
er det noen raser som får dette lettere enn andre raser?

Fra hva jeg har studert av litteratur om emnet, er det lite/ingenting som tyder på at noen raser er mer disponert for nesemiddinfeksjoner enn andre. Men en nesemiddinfeksjon av mild eller en moderat type merkes bedre på hunder som er avhengig av å bruke luktesansen sin, f.eks. jakthundraser.

Link to comment
Share on other sites

Omega :

 

Du sier: "behandling mot hjerteorm, en behandling som også tar knekken på nesemidd."

 

Betyr det at når vi tar en "vanlig behandling" (tabbl, såkalt markkur som kjøpes på apoteket) som skal ta knekken på hjerteorm så tar dette også knekken på evt nesemidd bikkja skulle ha? Er det evt et spesielt merke som er bedre en de andre der som du vil anbefalle? Det er jo resept fritt ?

 

JEG BLANDET JO HJERTEORM MED ANNEN "ORM" SER JEG. SÅ DA SIER VELL SVARET SEG SELV EGENTLIG :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, svaret sier seg selv. :) Du må sitere hele setningen, vet du, hvis du skal sitere ;):

 

Grunnen til at det er lite fokus på parasitten i land på kontinentet og i USA, er at det der er vanlig å gi hunder regelmessig forebyggende behandling mot hjerteorm, en behandling som også tar knekken på nesemidd.

I Norge gir man altså ikke kur mot hjerteorm, med mindre det etter medisinsk undersøkelse/diagnose foreligger en indikasjon for det, da hjerteorm ikke er endemisk (dvs. at den ikke forekommer i den norske hundepopulasjonen). Unntaket er ved ved ny- eller gjeninnføring av dyr som har vært i utlandet (unntatt Sverige). Da, og bare da, bør hunden behandles mot hjerteorm og en del andre parasitter. Slik behandling kan man ikke begynne med selv; da skal man oppsøke dyrlege.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Begge bikkjene har fått dette...IGJEN!

Ringer da vetrinæren....hun vil foreskrive Stronghold Vet......Dråper som dryppes i nakken....

Jeg er super skeptisk til dette......

Har brukt tablettene som Omaga refererer til i innlegget....med godt resultat.

 

Omega...har du kjennskap til Stronghold Vet. ?

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå er jo ikke jeg dyrlege, så jeg har ingen kompetanse til å overprøve din dyrleges vurdering, som en bør anta beror på en helhetlig medisinsk vurdering, med en klinisk undersøkelse i bånn.

 

Men jeg har da eksamen i farmakologi, og jeg har intervjuet flere eksperter ved både SLU, NVH, SVA og VI. På dette generelle, men relativt brede, grunnlaget kan jeg kanskje driste jeg meg til å ha en oppfatning om Stronghold vet.? Og det er at den, og Ivomec vet. for den saks skyld, best kan betegnes som forrige generasjons preparat mot nesemidd.

Link to comment
Share on other sites

Takker Morten, var det som ante meg.....det var denne intuisjonen da...... :wink:

Begge bikkjer i gang med Interceptor kur i kveld. Begge har tydelige syptomer på dette......Innover sneasing i brebent stilling og mellom gulvet jobbervoldsom, varmsnute og blank vannlignende klar veske som renner fra nesa..... Bella får innover sneasing når hun spiser mat eller når hun prøver å bruke nesa.... Dina får det på kvelden når hun har lagt seg til ro....

 

Kanskje Dina nå klarer å holde blodsporet littlenger enn 5-6m...... :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...

Vil bare førtelle om mine erfaringer med midd eller gud vet vad.

Har mer el mindre mistet 4 sesonger .

Første gang så virket behandlingen noget etter 1 uke og helt etter 2 uker samt resten av sesong.

Etter det har det vart ymse med lite kunnskap av meg og vetriner,det att det er sannsynligt VELDIGT SMITTSOMT.

Og i nabolag med andre hunder tror jeg att det har gått ping pong.med bare meg med som inresert før behandling.

Har og hadt behandlinger uten resultat .Har og fått gamle tableter av vet, utan att jeg kom på att sjekke det med enn gang.

Men i fjor hjalp det ikke før kombination av stronghold og antibiotika.vad som hjap er uklart.

Hunden har alltid sett frisk og symptonfri ut.

Har nå kjøpt nye valp, og dermed skulle hundehuset bygges på nytt .Hvor det skulle vise seg og vare mye mer fuktskadet

enn anntatt.Tror nok att det kan ha en del av førklaringer der på noget vis .

Nå sist helg loset som vanligt igen ,

Med ivomec og penicelinkur som behandlig før 3uker siden.

Håper dette kan hjelpe noen i samme rådville situation jeg har vart i .(kanskje er i ) :roll:8)

Link to comment
Share on other sites

Som "arikkelen" til Omega sier er det Interceptor som bør brukes..... dette da andre middler kan gi resistens.

Interceptor er et preparat som brukes forebyggende i utlandet mot blod/hjerteorm, og det har vist seg, ved forskning, at dette preparatet også fungere mot nesemidd og gir der for ikke resistens mot lopper og annet utøy som Ivomec fort kan gjøre......

 

Behandling:3tabletter som tas over tid, slik:

1 tablett, 10dager Ny tablett og 10dager(20dager) Ny tablett (den 3'e og siste)

 

Hunden kan burkse som vanlig(vanlig luftetur osv osv....men det tar noen dager før man ser en endring. (hvis bikkja ikke fungere på jakt hva er vitsen med å slippe før det har gått noen dager så tabletten har begynnt å virke.... :roll: )Videre er det viktig å rengjøre alt hunden bruker etter tablett 1 og etter tablett 2. Vaske mat/vannskåler tepper, bur, gulvet der hunden ligger, dekken, seler osv osv. Midden liker ikke varme. Men tåler lavtempratur og fuktighet godt.... (Det norske høstklima er en "gullgruve" for nesemidd... :| )

 

En annen vesentlig ting er det at hunder som har hatt nesemidd ofte får andre "bivirkninger" i form av innfeksjoner i hals, ører, øyer og nesehule. Ved en antibiotika kur for behnadling av infeksjon av disse stedene vil hunden som regel bli bra.

 

Hvor lenge hunden holder seg firsk er avhengig av andre hunder den er sammen med.

Mitt råd er å begrense kontakten med andre hunder, og de miljøer hvor nesemidd kan smitte(Utstillinger). Det er veeeldig smittsomt og smitter via dråpesmitte.

 

Nesemidd er no for banna driiit, jeg prøver å begrense kontakten med andre hunder til det minimale, og holde en åpen dialog med eiere disse. Får de påvist nesemidd eller mine hunder har det gir jeg beskjed til eiere av disse hundene så de selv kan vurdere om vetrinærbesøk bør foretas.

 

Såkalte "vanlige" hunde eiere er ikke opptatt avnesemidd problematikken..... Det er som regel Hunder som skal jobbe med nesa som er skade lidene, desverre.

Link to comment
Share on other sites

Nesemidd er no for banna driiit, jeg prøver å begrense kontakten med andre hunder til det minimale, og holde en åpen dialog med eiere disse. Får de påvist nesemidd eller mine hunder har det gir jeg beskjed til eiere av disse hundene så de selv kan vurdere om vetrinærbesøk bør foretas.

Når jeg har hatt mistanke om nesemidd på mine hunder har jeg faktisk spandert kur på bikkjene til naboen (ikke jakthunder) også, for å være rimelig sikker på at det ikke kommer ny smitte derfra etter at mine er kuret. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Er det noen som har prøvd påflekkingsvæsken ADVOCATE mot nesemidd?

Jeg har en hund som har begynt å klø seg veldig på snuten så jeg oppsøkte dyreklinikken og ba om INERCEPTOR..

Fikk til svar at det var blitt veldig strengt med det midlet så jeg måtte bruke Advocate istedet

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 years later...

Gammel tråd men sikkert like aktuelt i dag vil jeg tro. Har brukt Interceptor på mine hunder tidligere , og har man mange hunder som skal behandles så koster det flesk synes jeg å huske. Noen fortalte meg at Milbemax.vet har samme virkestoff som Interceptor.vet men er mye billigere. Noen som vet ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...