Jump to content

Enda en BR/langhold i 6,5x47


Osse

Recommended Posts

Etter vel blåst 500m stevne på Nidaros er det klart at jaktrifla i 338 WinMag skal bli elgbørse igjen. Jeg dro på stevnet med 70 patroner ladd med 77grain MRP2 og 250 Scenar. Da siste serie var skutt hadde jeg 1 patron igjen og denne burde jeg selvsagt skutt for å kunne lade opp tomgodset. Men det frista ikke i det hele tatt.

 

Så neste år blir det min støvete Howa i 243, dette blir det usannsynlige utgangspunktet for min første benkebørse. [/b]

howa04.jpg

 

 

 

 

Da dette skal bli en børse for UN500-klassen er god presisjon minst like viktig som ballistiske egenskaper.

Dermed blir det en 6,5x47 Lapua.

Hvorfor 6,5x47 fremfor 6mm BR og 6,5x284? For meg var det to grunner:

Antakelig bedre levetid på pipene, samt mindre rekyl og bedre presisjon i forhold til 6,5x284(kanskje) og noe bedre utvalg av kuler med høy BC i forhold til 6mm BR.

 

Valg av kule er ikke like opplagt, men har landet på 123grains Lapua Scenar som primærkule. Den er bra og den er tilgjengelig.

De mest aktuelle var

Vindavdrift 5m/s 90 500m

123 grains Scenar BC 0.574 (Optimistisk??)

142 grains Sierra MK BC 0.580

123 grains Sierra MK BC 0.510

140 grains Berger BC 0.612

130 grains Berger BC 0.552

 

 

Brotsj bestilles derfor med hensyn til denne kula. Tyngre kuler skal da også kunne settes uten å havne langt ned i hylsa.

 

 

Brotsj: Pacific Tool and Gauge har gjort en del pioneerarbeid med utforming av brotsjer og gjorde det hele enklere for meg. Valget ble en såkalt tightneck brotsj med .288" neck og freebore på .170". Dermed blir det ikke mulig å skyte fabrikkammo, men alle hylsehalser må dreies ned først. Med et slikt freebore vil Scenarkulen vil etter beregningene havne med bakenden ned til overgangen hals/skulder.

PTG6547l.jpg

 

 

 

Pipe blir en 26" Border i ca 32-33mm rett profil. Jeg har gått litt mot strømmen og ikke valgt 28-30" pipe. Tanken er at våpenets håndterbarhet i benk blir lidende når vekten blir så stor. En kan også regne med noe tap av presisjon jo lengre pipa blir. Scenarkulene liker visst en utgangshastighet på mellom 2900 og 3000fps og det skal jeg nå med 26" pipe.

 

Avtrekk kommer fra Rifle Basix og bryter på ca 200 gram.

Nytt og gammelt, Ser like ut, men det er utenpå.

DSC00688.JPG

 

Picatynnyskinne med 20 MOA tilt og ringer kommer fra Ken Farrell.

HOWA-1500-1-0.jpg

 

Stokk: Planen var å kjøpe en grovfrest blind stokk fra Boberg og frese ut denne selv. John Flatby hadde imidlertid en brukt Shehane Tracker som han hadde hatt en Stolle oppi, så da sparte jeg litt arbeid med løpskanal og pussing. Låner et bilde av en sånn stokk, trolig norsk eier (SEB-rest med Norsk flagg..)

PICT0005.jpg

 

Hylseprepp:

200 Lapuahylser er innkjøpt og første tiltak er å trimme disse til samme lengde. Jeg fikk låne Skaanings Wilson trimmer som består av selve trimmeren og en hylseholder som er unik for hver patron.

w_trimmer.jpgw_trimmer2.jpg

 

 

Hettelomma brotsjes med et håndholdt Reddingverktøy, tennkanal lar jeg være i fred, kun visuell inspeksjon.

Til dreiing av hylsehalser bruker jeg den nye trimmeren fra Sinclair

9092_4507_large.jpg

 

 

Praktisk i sette opp micrometerne sånn at armene er fri. Ball mikrometer fra Lyman og et vanlig mikrometer. det første brukes til å måle tykkelsen på halsen, det andre til å måle diameter med kula satt. Mitt kammer er .288 tommer og jeg dreier halsene til ca .287 med kule og sizer med med en .286 bushing.

Når jeg bestilte brotsjen tok jeg i for å være sikker, og selv om en neck på .287 funker helt fint, kunne jeg klart meg med en .291 neck. Selv om det ikke er så mye gods som jfernes under dreiinga her hos meg er det ikke tvil om at halsen blir mer utsatt for bulking når hylserne faller ned. Jeg har også fjernet hele ejektorpinnen da hylsa smekker inn i veggen på låskassa og bulker hylsehalsen. Jeg kjøper nok ikke en ny brotsj men mitt råd til andre som vil kjøre tightneck er å gå med en .292 brotsj. Hylsene bør egentlig være i hus først så en kan få målt først.

 

mikrometer.jpg

 

 

Til lading i første omgamg jeg har valgt Wilsondier da disse ikke skrues i presse men kan brukes med klubbe eller en liten Arborpresse. Lettvint for testing av ladninger på banen. Kan man lade på banen går det fortere å finne god-ladninga, og da sparer man pipa.

wilson1.jpg

Alt som trengs: Børste, fett, neck die og noen bøssinger og en seater die.

 

 

wilson2.jpgwilson3.jpg

Først trykkes hylsa ned i dien.

 

wilson4.jpg

Så snur du dien

 

wilson5.jpgwilson6.jpg

Og trykker ut hylsa igjen ved å presse ned utstøterstanga. Tennhetta havner i koppen under. Alt dette kan gjøres med en klubbe.

 

Friflukt

Det er mest fornuftig å starte testinga med en friflukt på 0, dvs at det er full bomkontakt, men uten at kula er trykket langt inn i bommene. Det er her de fleste pipene skyter best, derfor starter jeg her.

 

Det er ikke så lett å si hva som er 0, så her vil jeg vise to metoder for måling av denne verdien. Den første er ved hjelp av pussestokk, den andre ved å vurdere merkene som bommene graverer i kula etter som patronlengda endres.

 

Pussestokkmetoden Man tager en pussestokk, helst en hann-gjenger i enden, ikke hull. Jeg bruker og en avklipt pussepropp for å holde pussestokken sentrert mot kula. Denne metoden er ikke like nøyaktig som den andre, og egner seg best når en vil vite at man har en sikker friflukt der man for eksempel vil ha en friflukt på 2mm.

 

pussestokkmetoden-1.jpg

 

Første mål er pussestokk mot boltflate. Her setter jeg en tapebit som flukter med pipa.

 

pussestokkmetoden-2.jpg

 

Deretter er det ut med bolten og ei kule føres inn i kammeret ved hjelp av en blyant eller liknende. Nå fører jeg med blyanten og pussestokken kule fra og tilbake mot bommene til jeg mener jeg har kula tydelig mot bommene men uten at den henger nevneverdig. Da setter jeg på andre tapebiten.

 

pussestokkmetoden-3.jpg

 

 

Nå kan en måle hvilken patronlengde som gir bomkontakt. En bør gjøre dette et par-tre ganger for å unngå brølere. Dien justeres med den samme kula som du har brukt til å måle.

 

pussestokkmetoden-4.jpg

 

Merkemetoden

En bedre måte enn den ovenfor går ut på å sette ei kule i hylse, matte kula med litt stålull og deretter kamre patronen. Etterpå kan man studere merkene på kula, er de lange og kraftige står kula langt inn i bommene, etter hvert som du setter kula dypere, 0,1mm i gangen vil merkene bli svakere og KORTERE

 

langt-merke.jpg

lange merker, 0,5mm inn i bommene.

 

kort-merke.jpg

0 friflukt, merkene såvidt synlig

 

Når merkene er nesten usynlig men du fremdeles kan se merke etter alle bommene, vil jeg si at du har 0 friflukt. Jeg sammenlikna metodene med samme kula, og målet ble i alle praktiske sammenhenger likt.

 

merkemetoden.jpg

Merkemetoden ga nesten identisk mål som pussestokkmetoden

 

 

Kalibrering

Nå er ikke halspressing det helt ultimate i BR-sammenheng derfor har jeg også kjøpt inn en Redding Body die, som skal sendes inn til JLC Precision og bygges om til en fullsizerdie med løse bøssinger. Men først trengs det noen hylser som er skutt i kammeret mitt og brukes til sliping av dien. Mer om dette senere.

 

Til Børsemakern for kamring

10/11 sendes gamlekassa til XXXXXXX for retting, og kamring av Borderpipa, og han kan like godt søylebedde stokken med det samme. Avtrekket skal justeres og tennstempelhullet skal brotsjes og settes inn en bøssing med mindre hull.

 

Underveis har jeg snakket endel med mageren og selv om han er vanskelig å nå frem til har han vært hjelpsom og hatt mange gode innspill.

Børsa ankommer fra doktoren 18/1

 

Førsteintrykket er rimelig bra, pipa er tjukk og stutt, og tilpasninga ser fin ut. Når jeg skrur på kikkerten ser jeg at kassa heller ganske kraftig til venstre. Det er jo litt uheldig da jeg blir nødt til å strekke meg over stokken for å se gjennom kikkerten. Innser med en gang at det må beddes på nytt, så bestiller en boks Devcon Steel Putty fra Brownells samme dag. For denne beddinga skal jeg gjøre selv. Inntil videre får jeg skyte børsa slik den er.

 

PI_bedding.jpg

Beddinga ser litt "så där" ut.

 

Jeg får rekapitulere litt hvordan innkjøringa forløp: Pipa ble skutt inn etter anvisning som ligger hos Border Barrels, de anbefaler 1 skudd, deretter ETT DØGN med Forrest skum. Som sagt så gjort, 14 dager med pussing. Jeg ble meget betenkt etter første skuddet, det mantla noe helt utrolig. Det tok TO døgn med Forrest skum før blåfarga var borte :shock::shock: Etter ca 50 skudd er mantlinga fortsatt merkbar men kraftig avtagende.

 

Forsøket på å finne en god ladning var frustrerende, det ble gjort en del testing for å finne ladninger, men jeg hadde flygere i hytt og pine slik at mistet helt troa på pipa. Jeg har bare 200m som maks hold på hjemmebanen, men når Niadros BSK avholdt forsinket klubbmesterskap ble problemene ekstra tydelige. Noen skudd samler, og ganske mange stikker av gårde. Einar sjekker om pipa er frittliggende. Det er den ikke :shock::shock: Akkurat DET ramlet meg ikke inn en gang. Når man betaler masse penger for ei slik bedding, da skal sånt være i orden.

Metallarbeidet er så bra som noen kan kreve, men det må avsluttes med ei god bedding ellers fungerer ingen ting.

vertikal_500m.jpg10rs274.jpg

Her vises typisk vertikalspredning.

 

 

Jeg freste ut all gammel materie sammen med pillarer og hele stasen. For å gjøre beddeflata litt bedre har jeg beddet en aluminiumsplate under kassa som dekker hele magasinåpningen. Mot låskassa har den slippmiddel mens den er risset litt så den blir sittende fast i stokken.

Pillarer mener jeg skal erstatte treverk, men bør ikke ligge helt ann mot låskassa. Her er pillarer tredd ned på skruer som er foret med tape slik at pillarene holder seg plass. Ca 5mm med beddemasse mellom pillarer og låskasse, og tilsvarerer mengden tre som er frest vekk.

 

Bedding0.jpg

 

Bedding1.jpg

Beddeflate ble fin

 

Etter beddinga ble børsa som ny. Testinga fortsatte med Scenar men jeg ble ikke helt fornøyd, ca 25mm på 200m var liksom det beste den kunne. Det var også mye mantling og etter 10-15 skudd åpnet gruppene. Ettersom Border har rykte for å være litt trange valgte jeg å prøve Sierra 123gr, disse er ørlite tynnere, mens Scenar og Berger er litt tykkere, ca 3/10000 tomme. Sierraen gikk uten tvil bedre, og mantlet mindre :D:D

En sein kveld på Jonsvatnet ble ladninga på 37,2 gr 203B og Sierra 123 gr testa, og 10skuddsgrupper på 67-75 mm på 500m dukket opp. Endelig har jeg også en ladning som er konkurransedyktig :D

gruppel_500m.jpg Noe bedre enn: vertikal2_500m.jpg

 

 

Klar til poengstevne på Jonsvatnet 16 mai 2009!

ferdig.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for sist Osse.

Så du ble litt "bitt av basillen" ja.

Ville jo trodd det burde vært mulig å fått snekret sammen noe presist av Tikkaen også, men som du sier, muligens litt enklere å finne deler en trenger til Howa'en.

Hvilken pipe du skal kjøpe, tja si det....

Selv har jeg god erfaring med rustfrie Lothar Walter piper. Gå for ei som er så lang som mulig......lettere å kappe, enn å skjøte på... :wink: Maks hastighet er ett stikkord her.

En løsning jeg har hørt om er: Innkjøp av Sauer 6,5 pipe (74cm), kapping av Sauer låsestykke, gjenging for ny kasse,og ny kamring. Grei måte å komme igang på.

 

Ta kontakt med 1/4 trøderbataljon, eller Skaaning her inne, begge skyter 6,5x47 og sitter på brosjer, og begge var på 500 m stevnet.

 

Med tanke på kikkertmontasje:

Har du planer om hold "kun" ut til 600 meter burde de fleste egnede kikkertsiktene ha elevasjon nok til å rekke ut dit uten skinne/montasje med helling. Men er en først bitt av basillen, ja så fortoner 600 meter seg kort etter en stund :roll::wink: , så gå for ei skinne med 20 moa så er du på den sikre siden.

 

Underbeslag og slikt. Her er det vel bare fantasien som setter begrensningen......magasin trenger du ikke for denne skytingen uansett, så sånt sett behøver du ikke å ta utav stokken for magasinbrønnen engang.

 

Lykke til, og hold oss oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

I dag kom det avtrekk fra Rifle Basix, det gikk fort og Tollen har ikke klart å plante moms på pakken heller :)

Ettersom det er 25 varmegrader blir det å bade ute med ungene, skal prøve å installere avtrekk til natta.

Link to comment
Share on other sites

Da er du godt i gang skjønner jeg. :)

 

Jeg har også planer om det samme som deg og venter bare på at børsemaker skal få tid.Børsa er no innlevert.

 

Ventetiden brukes på bestilling av hylser og hylsetrimmere + dier. Skal bli morsomt å få testa det der litt utpå ettersommeren.

 

Hvilken die og annet utstyr har du skaffa til ladinga da ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått endel tips om innretting av kammer, særlig mr Skaaning har gitt meg en grundig innføring i hvordan han tenkte gjennom sitt prosjekt. Spørsmålet er om en skal gå for en standard brotsj eller en form for tight-neck. Jeg heller litt mot det siste. Pipe har jeg heller ikke bestemt meg for. Lurer mest på hvilken kule jeg skal skyte, kanskje best å starte i den enden. Det står vel mellom 8 og 9grams scenar.

Verktøy har jeg ikke skaffa nei.

 

 

Kjetil: Har du lagt en plan for ditt bygg?

 

 

Edit: Siden jeg skrev innlegget har jeg installert det nye avtrekket fra Rifle Basix. Det passet rett inn. Det er kun en skrue. Passet også i trestokken. Avtrekket er svært lett og kjentes fint ut. Jeg har ikke erfaring med så lette avtrekk så om det er godt eller dårlig kan jeg ikke si men jeg har aldri kjent noe så bra. Sikringen er veldig hard og ikke helt lydløs som originaltrekket. Men dette er langt i fra noe jaktavtrekk så kommer på ett ut.

Her er link til siden: WTHBY-V

 

Nytt og gammelt, Ser like ut, men det er utenpå.

DSC00688.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Artig å høre at det går fremover for dere.

 

Et nytt trykke står på min ønskeliste men det lar seg ikke å skaffe, må i tillfelle bygges antar eg. :cry:

 

Dere har PM.

 

OT: har hørt rykter om en flott rigg som er på vei til TRHM og sikkert snart er å se på Jonsvatnet. :wink:

 

MvH

Link to comment
Share on other sites

Yo !

Joda, planleggingen går no fremover den. Har snakka og maila med Skaaning og fått masse hjelp og tips om kammer, hylsetrim osv.

Handlelista begynner å ta form og jeg ser ut til å havne på Forster trimmer og turner, samt Redding die Type S Neck med Titan Bushinger. Fikk varenr på dien av skaaning, ligger forresten avbildet i tråden til Kari på Robsoft også.

 

Walther-løpet er av middels tykk type, munning på ca 18mm, heavy varmint tror jeg den het. Avtrekk er nytrimmet og jeg skal prøve å klare meg med dette inntil videre. Skal flytte 6-20x50 LRT Leupold over til denne riggen selge Conquesten min etterhvert. Blir vel litt snekring på laminatstokken jeg skal bruke også.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Artig å høre at det går fremover for dere.

Ja, takket være god hjelp fra deg bl annet så har valgene blitt enklere.

 

OT: har hørt rykter om en flott rigg som er på vei til TRHM og sikkert snart er å se på Jonsvatnet. :wink:

MvH

Jaha ? Hvem, hva osv... ;)

Link to comment
Share on other sites

Har vist gått glipp av denne tråden, men er med nå :mrgreen:

Har selv en en standard Lapua brosj og har hatt litt problemer ja. Hettepunktering opp og ned i mente også med fabrikk ammo, dette i ei lothar w. pipe light varmint( tenkte på jakt) 26" .Kappa pipa ei tomme og skrudde på en br refleks med 7mm hull, ble noe bedre presisjon ja.

Skaaning fant problemet mitt lørdag 21-6 etter stevnet, hylsehalsene var for tjukke slik at når jeg kamret patronen ble kula i prinsippet satt fast som i ei skrustikke. Så det i selvsyn da en skutt patron var så trang at den kunne lades uten nekking. Hylsehalsen målte ,915" utvendig. Og til deg skaaning har ikke målt brosjen enda skal gjøres i løpet av helga (travle tider)

Mitt nye vidunder venter på jewell br avtrekk som makko har bestilt (ventet snart i 14 dnå :evil: )

Løp fra krieger 29" rustfritt 8,5 twist og 6kg tungt :mrgreen: Låskassa har 83 åringen laga i T-6 med forhøyd kikkertskinne. Stokk noe som Jofla ikke fikk med seg på hjemturen den 21 m (blir snart betalt :oops: jofla)

Link to comment
Share on other sites

""Jaha ? Hvem, hva osv...""

 

Tror pinadø dere må sitte på pinebenken en stund til ja......... :oops:

 

Går ut fra at den stolte eier selv kommer te å presentere skønheten her. Den gleden må han selv få ha :wink:

 

1/4.

Eg har ingen hast, er kun intressert hvorvidt min gjetting holder mål. :roll:

Men eg er litt betenkt hvis det er Laupas egen standard brotsj. Derav intresset for målet.

Men si meg en ting, hvorfor lage låskassa i aluminium for så å skru i et 6kg løp? :shock::?:roll:

Har du noen skumle planer om noe annet og. :?::?::?:

 

Nå er eg OT, undskyld trådstarter. Fordriver kun tiden her og venter på at klokken skal gå for å starte heimreisen til en uke fri. Den lange viseren på klokka går som A-lagaren sa 5 på ni utenfor polet: "De må va edruskapsnemnden som har hengt seg i viseren å holder igjen"

 

GOD HELG

Link to comment
Share on other sites

Steike! Barrelblock... Dere er ikke redd for å ta av skjønner jeg :lol::lol::shock:

 

Det ska bli arti å se den børsa ferdig, men kanskje ikke like greit å konkurrere mot. På den andre siden så var jo vinden den vanskeligste motstanderen på 500 meter, så beste skytteren vinner vel som oftest her også.

 

 

Edit: Nå har jeg fått Industrivarer AS i Namsos til å ta inn Devcon Steel Bed Putty så det fins å få tak i innenfor kongeriket. Halvkilosbokser som koster 460kr. Fineste beddemasse har jeg hørt, til uka skal jeg ta en test og se hvor hard den er sml med Acraglas gel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Siden sist har Howaen fått stå i fred, nå som det siste 500m stevnet er unnagjort har jeg plukket frem planene igjen.

 

Jeg har avtalt med pijacobsen en Border-pipe (Europeisk merke :wink: ) i HV-profil. Lengde er vi ikke enige om enda. Tror ikke vi skal kappe så mye da :!:

Brotsj i 6,5x47 er bestilt fra Pacific Tool & Gauge med .288 neck og uten separat throater. Vi satser alt på kuler i 120-130grains-klassen og da blir en throater bare enda en operasjon som kan gå skeis. Prisen er 138$.

 

Jeg lurer litt på hvilke bøssinger jeg skal bestille til redding-settet. Er jeg bra dekket med .285" - .286" - .287"?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig brotsjen i hus. Den en tightneck brotsj med .288 neck og freebore er .170, som er ca maksimum for de lettere Sierra og Scenar. Da vil kulebasen stikke 1 mm ned fra hylsehalsen. 130grains Norma vil stikke lenger ned. Alternativet hadde vært brotsj med separat throater men jeg har valgt fast slik at det ikke blir noe krøll med kast og lignende under kamringa.

 

Nå bærer det av sted til PiJacobsen for kamring av en Borderpipe.

 

PTG6547l.jpg

 

PTG6547l.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...