Jump to content

Ammo 7.62x39


Warlord

Recommended Posts

Kanskje vi skal starte en klubb...... 8)

 

 

Sandnes Arms har ammo inne, både med messinghylser til akseptabel pris og billige patroner med stålhylser. Ammoen med stålhylser hadde rimelig grei presisjon.

 

Det blir jo noen kroner i frakt i tillegg til ammoprisen, men for min del ble det billig likevel. Det er deilig å slippe å tenke på hylsene når man bruker ammo med stålhylser.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svarene. Da blir det nok en ordning. I verste fall får jeg krype til korset og kjøpe dier...

 

Kor faen har du fått tak på ein Ungarsk AKM-63 :shock:

Jeg kjøpte våpenet for mange år siden (1991) hos den daværende HK-importøren :!: som den gang holdt til på Klæbu. Karen som solgte det var opprinnelig fra Ungarn og kunne tilby flere forskjellige østblokk-våpen.

 

mvh

Rune S H

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ammo til sandnes arms for en måned siden.

Testet den i min AKM-63 på lørdag og fikk grei presisjon (stålhylse)

 

Husker ikke helt prisen, tror det ble rundt 1,60 inkl frakt.

 

God og kjapp service!

 

mvh terje

Link to comment
Share on other sites

det er noe forbanna dritt og ha vært hele 5 år i 1991 :cry:

 

Alt man har gått glipp av ifra de gode, gamle dager.

 

Hva tror du vi som var gamle nok og ikke kjøpte synes? :twisted::oops::shock::?

Link to comment
Share on other sites

Til dere som ikke fikk kjøpt!!!!!

:?

Er d ikke bare å kjøpe en vepr super?? Er jo samme skrangle kassa der og......fiffe den opp litt med ny stokk m tilbehør.. :mrgreen::|

 

Du har vel ikke helt peiling på hva du snakker om... Har du? :wink:

Det er to relativt meget forskjellige våpen med tanke på konstruksjon (AK vs RPK kasse) samt magasinkapasitet og kaliber...

Link to comment
Share on other sites

Til dere som ikke fikk kjøpt!!!!!

:?

Er d ikke bare å kjøpe en vepr super?? Er jo samme skrangle kassa der og......fiffe den opp litt med ny stokk m tilbehør.. :mrgreen::|

 

Du har vel ikke helt peiling på hva du snakker om... Har du? :wink:

 

Det fikk vi med oss når han kalte gode gamle Avtomat Kalashnikova for en "skrangle kasse" :lol:

 

PS

Hva er så spesielt med å eie en AK eller ... tre? 8)

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være frekk eller prøve på å fornærme dere som rifler i kaliberet. Men blir ikke denne patronen omtalt som verdens mest upresise patron? Så kanskje dere som har kaliberet kan si noe mer om presisjons potensiale til denne patronen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være frekk eller prøve på å fornærme dere som rifler i kaliberet. Men blir ikke denne patronen omtalt som verdens mest upresise patron? Så kanskje dere som har kaliberet kan si noe mer om presisjons potensiale til denne patronen.

 

Hvor har du dette fra :?:

Såvidt meg bekjent har den blitt brukt av metallsilhuettskyttere med stort hell i temmelig mange år.

 

Hvordan kan en patron være upresis forresten?

Link to comment
Share on other sites

Problemet når det gjelder presisjonen er vel at amerikanerene har brukt så lang friflukt for å ungå overtrykk med militærammo. Er vel .311 kuler orginalt og ruger har vel .308 i mini 30.

Potensialet er nok der med rett løp i forhold til kule osv.

 

Nå tviler jeg på at en tvilsom sak som Mini-30 har ansvaret for denne misoppfatningen av 7.62x39mm som patron. Jeg har egentlig mer tro på at det skyldes en rekke faktorer som for det meste har sitt utspring i USA:

 

+ AK'en og klonene har elendige siktemidler i utgangspunktet. Vi snakker om et U skur og et stolpekorn med kort radius.

+ De fleste optikkløsningene innebærer mildt sagt tvilsomme montasjer, med mindre man har sideskinne.

+ Billige sivile kinesiske AK kloner og SKS'er fra 80 tallet kom med en innebygd treffsikkerhet som egner seg mest for veggpryd.

+ Rimelige militære klonevåpen appelerer til en god del "skyttere" som ikke treffer med noe våpen og trenger noe å skylde på.

+ etc etc

Link to comment
Share on other sites

jeg har sett og prøvd finnenes RK95 og RK62 som er AK47 kloner i 7,62X39. disse våpnene er ikke upresise.

i mine øyne er de et godt eksempel på at om man lager gode våpen og god ammunisjon(finnene bruker lapua) så er våpnene og ammunisjonen presis.

 

vi har gleden av å konkurrere med finnene i militær konkurranse hvert år. å det er ikke mange norske og svenske soldater som skyter bedre enn finnene i disse konkurransene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er min erfaring også og det er slett ikke ulogisk. En militærmakt slik f.eks USSR var engang i tiden ville ikke utstyrt soldatene sine med våpen som ikke gjorde jobben de var laget for. Når man skrur i sammen billige våpen for det sivile "gun shop commando" segmentet blir kvalitetskravet et helt annet.

Link to comment
Share on other sites

En militærmakt slik f.eks USSR var engang i tiden ville ikke utstyrt soldatene sine med våpen som ikke gjorde jobben de var laget for

Så spørs det hvilken jobb våpnene er laget for, da.

 

Man trenger ikke engang "snusbokspresisjon" for å uskadeliggjøre fi på 30-70 meters hold, det burde igrunnen holde lenge med A5-arkpresisjon. Hvis russiske (sovjetiske) holder (holdt) omtrent samme nivå mhp skyteferdigheter som gjennomsnittet av mine norske medsoldater under førstegangstjenesten og i HV, vil kanskje bare 10-20% av dem være i stand til å utnytte en egenpresisjon bedre enn "A4-ark på 100 meter". Da er pålitelighet under alle forhold -- medregnet elendig puss og annet manglende vedlikehold -- betydelig viktigere enn maksimal egenpresisjon. Så at ei militær angrepsrifle i utgangspunktet ikke kan levere like god presisjon som en bane-Sauer (eller for den saks skyld, en norsk æljmævser) betyr ikke -- i mine øyne -- at den ikke gjør jobben den er laget for.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke engang "snusbokspresisjon" for å uskadeliggjøre fi på 30-70 meters hold, det burde igrunnen holde lenge med A5-arkpresisjon. Hvis russiske (sovjetiske) holder (holdt) omtrent samme nivå mhp skyteferdigheter som gjennomsnittet av mine norske medsoldater under førstegangstjenesten og i HV, vil kanskje bare 10-20% av dem være i stand til å utnytte en egenpresisjon bedre enn "A4-ark på 100 meter".

hehe det er tydelig at du ikke har vært på rep øvelse med troppen min i HV, eller med det HV området jeg hører til. der er de som ikke kan skyte i totalt mindretall.

Link to comment
Share on other sites

En militærmakt slik f.eks USSR var engang i tiden ville ikke utstyrt soldatene sine med våpen som ikke gjorde jobben de var laget for

Så spørs det hvilken jobb våpnene er laget for, da.

 

Man trenger ikke engang "snusbokspresisjon" for å uskadeliggjøre fi på 30-70 meters hold, det burde igrunnen holde lenge med A5-arkpresisjon. Hvis russiske (sovjetiske) holder (holdt) omtrent samme nivå mhp skyteferdigheter som gjennomsnittet av mine norske medsoldater under førstegangstjenesten og i HV, vil kanskje bare 10-20% av dem være i stand til å utnytte en egenpresisjon bedre enn "A4-ark på 100 meter". Da er pålitelighet under alle forhold -- medregnet elendig puss og annet manglende vedlikehold -- betydelig viktigere enn maksimal egenpresisjon. Så at ei militær angrepsrifle i utgangspunktet ikke kan levere like god presisjon som en bane-Sauer (eller for den saks skyld, en norsk æljmævser) betyr ikke -- i mine øyne -- at den ikke gjør jobben den er laget for.

 

Generelt så fikser de fleste AK versjoner som er riktig skrudd i sammen "Minute of Man" på 3-400 meter. Det gjør i alle fall de jeg har skutt med, inkludert de som befinner seg i våpenskapene mine. En M-16 eller annen AR-15 variant klarer bedre presisjon enn dette selv om det er en stormrifle. For ordens skyld er dette en halvering, og vel så det, av hva man forlangte under 2VK (og mye mer realistisk). Som tidligere sagt er det siktemidlene som er det største problemet med en AK, det er vanskelig å skyte rifle med kort viserlengde og U skur/stolpekorn, spesielt i dårlig lys. Diopteret du finner på en M-16/M-4 (eller en G3 eller FAL forsåvidt) er mye, mye bedre, og viserlengden er adskillig bedre også.

 

Å sammenlikne en Kalashnikov med en Sauer eller en modifisert Mauser (en standard Kar98 har heller ikke verdens beste presisjon) blir helt feil. Har du lyst å sammenlikne DFS muskedundrene med en stormrifle er for eksempel de modifiserte M1A og AR-15 variantene du finner i NRA High Power rifle en mer fair sammenlikning. Disse våpnene skytes ut til 600 yards med diopter som siktemiddel.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være frekk eller prøve på å fornærme dere som rifler i kaliberet. Men blir ikke denne patronen omtalt som verdens mest upresise patron? Så kanskje dere som har kaliberet kan si noe mer om presisjons potensiale til denne patronen.

 

Hvor har du dette fra :?:

Såvidt meg bekjent har den blitt brukt av metallsilhuettskyttere med stort hell i temmelig mange år.

 

Hvordan kan en patron være upresis forresten?

 

Jeg leste en artikkel i et jaktblad om denne patronen hvor den ble kalt verdens mest upresise patron. Jeg holder på å flytte så jeg greier ikke å finne igjen artikkelen akkurat nå. Jeg er bare her inne sånn sporadisk nå for tiden. Jørund Lien testet denne patronen i en Zastava mini mauser og fikk mildt sagt en varierende presisjon. Ikke at det skulle være noen fasit, men Zastava riflen taklet ikke denne patronen. Jeg for prøve å finne artikkelen når jeg er ferdig med flyttinga og fått ting mer i orden. Men som jeg sa så ønsker jeg ikke å provosere noen som har kaliberet, for patronen er gansge så innteresann med tanke på jakt på skogsfugel.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror patronen har fått betegnelsen verdens mest upresise patron pga våpnene den kamres i. AK47 og dens avarter, SKS, og ruger mini 30 er vel de mest vanlige. å ingen av disse tre er vel som matchrifler å regne.

 

å patroner i det kaliberet kommer enten med .311 kuler eller .308 kuler. hva som skjer med presisjonen om du skyter en .308 kule i et .311 løp, eller motsatt, kan man vel tenke seg til?

vet ruger mini 30 har løp i .308 med ekstra lang friflukt for å kunne skyte .311 kuler også.

 

jeg tror at med et godt våpen, rett diameter på løp og kuler, vil denne patronen være en meget god patron.

å det har vel metallsiluett folket vist i årevis allerede?

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en artikkel i et jaktblad om denne patronen hvor den ble kalt verdens mest upresise patron. Jeg holder på å flytte så jeg greier ikke å finne igjen artikkelen akkurat nå. Jeg er bare her inne sånn sporadisk nå for tiden. Jørund Lien testet denne patronen i en Zastava mini mauser og fikk mildt sagt en varierende presisjon. Ikke at det skulle være noen fasit, men Zastava riflen taklet ikke denne patronen. Jeg for prøve å finne artikkelen når jeg er ferdig med flyttinga og fått ting mer i orden. Men som jeg sa så ønsker jeg ikke å provosere noen som har kaliberet, for patronen er gansge så innteresann med tanke på jakt på skogsfugel.

 

Jeg tviler på at du klarer å provosere noen med å repetere slike utsagn, men man blir jo litt oppgitt av at en person som er en betalt bladsmører kan prestere å skrive slikt tullprat. At du fant en slik artikkel i et jaktblad og ikke i, for eksempel, et blad som omhandler hjemmelading forundrer meg egentlig ikke.

 

Hvis vi anvender litt logikk så virker det litt rart at 7.62x39 er mer upresis enn f.eks .30-30 Winchester uansett hvilket våpen man skyter med(?) Disse patronene er nokså like i kulediameter og kruttmengden er nokså lik også. Med mindre man insisterer på å bruke bøylerifle med rørmagasin og ikke har plastspiss på kulene, så er egentlig ytrebalistikken temmelig lik også.

 

Hva er det som er så avgjørende med hylseformen som gjør at en patron kan regnes som verdens mest upresise patron og den andre til den patronen som sannsynligvis har veltet mest hjort i USA? Jeg får det i alle fall ikke til å stemme.

 

 

Uansett, brukt i for eksempel Thompson Contender pistol er 7.62x39 en helt grei patron for moderate hold - med marginal rekyl. CZ har en mini-mauser som har fått mye skryt i dette kaliberet også. Av mer eksotiske varianter finnes det AR-15 kloner i samme kaliber som kan oppvise vesentlig bedre treffsikkerhet enn den gjengse AKM. Det samme gjelder Russiske og Jugoslaviske SKS rifler som vanligvis klarer bedre enn 2" på 100 meteren hvis du fikser åpne sikter uten diopter.

 

Til slutt kan det tilføyes at det finnes en rekke bench rest patroner som er avledet fra 7.62x39 som moderpatron.

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke det er en upresis patron. I siste nummer av svenske Jakt og Våpen står det en artikkel om den. Der bruker de en ZC børse . De to samlingene det er bilde av der er fem skudd på 33 og 24 mm.Ikke at det er allverden , men hvis det var rett ut av esken presisjon ligger vel dette på normalen for disse børsene. Jeg hadde en Zastava M85 i dette caliberet . Den var ikke noe å skryte av presisjonsmessig og det var ikke resten av børsa heller. Konseptet til Zastava er nok bra men børsene ser ut ,og kjennes ut, som de er laget den første måneden av skoleåret på grunnkurs mekansk. Gud bedre for noe ræl. Ikke fatter jeg at disse børsene kan få nesten toppkarakterer i ,spesielt et , norsk jaktblad.

Men når det gjelder presisjoni 7,62x39- første betingelse er riktig diameter på kula i forhold til løpet. Så er det kuler av bra kvalitet , kan ikke nytte å teste presisjon med Sellier &Bellot eller annen østeuropeisk ammo. Var en artikkel i et annet svenske jaktbladet for en 12-15 år siden om en bukkebørse bygd på Remington mekanisme med laminatstokk. Der brukte de 125gr Nosler Ballistic Tip og det var noen bittesmå samlinger den børsa presterte. Skal se om jeg kan finne artikklen .

Har forferdelig lyst på en fin liten helstokk i dette kaliberet men så har jeg enda mere lyst på en slik børse i 358Win og den er tross alt mer anvennlig så blir vel ikke noe med den første. Et annet alternativ er en modell Seven CDL . Det hadde også blitt en grei børse med et litt kort halvtykkt løp og en liten nett demper.

Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien testet denne patronen i en Zastava mini mauser og fikk mildt sagt en varierende presisjon. Ikke at det skulle være noen fasit, men Zastava riflen taklet ikke denne patronen.

 

Garantert Zastavas feil, de pipene hadde gjort seg bedre som matereiale for smijernslamper!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...