Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

Regner med det kanskje er lite erfaringer ute her hva angår tyskere på mårhund, men rev jages det da mye av. Hvor gamle spor får dere hunden til å ta etter mikkel?

 

Skulle hatt meg en hund som tar eldre spor enn laikaen, og atpåtil er i hiformat...

Nå er jeg ikke helt med...?

 

En hihund brukes ikke som driver ala støver for å jage de i hi og ut igjen. De slippes med hiet. Da tar normale hihunder inn i hiet hvis det siver fersk mikkelstank derfra.

Nå kan det nok hende at en Tysker kan jage rev som en dachs og drever på bakken, men særlig effektivt tror jeg ikke det er. At de tar særlig gamle spor har jeg heller ingen tro på. All den tid at et gammelt spor gjerne ender i neste kommune, så tror jeg helt andre raser er egnet til dette. Den revehunden som tar etter døgngamle spor vil hvertfall ikke jeg ha :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hvordan en hihund brukes, men vet også at tyskeren brukes på drev med brukbart hell. Skrives om lostider på rådyr på godt over halvtimen i denne tråden.

 

Jeg skal ikke bruke hundne som revejager, men som mårhundjager. Med den tettheten som er av mårhund vil ikke det være et stort problem om det tar kalde spor, heller en fordel... Og hva angår kommunegrenser holder det at den stopper før svenskegrensa om man jakter sammen med SNO.

 

Så spørsmålene står fortsatt...

Link to comment
Share on other sites

Tror nok en plotthund eller en annen type støver er mere egnet til å ta kalde spor, men det er jo ikke akkurat hi-format på den.

Tviler sterkt på at en tysker tar kalde spor, vis det ikke er blod i dem da.

Har prøvd å spore litt på ferske spor i line, men det er heller ikke lkke lett med min tysker.

Når hun ikke kommer fort nok frem stikker hun alle mulige veier og mister fort sporet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev vel at formålet med tjt var å ha den som ettersøkshund.

Og det skal jeg ikke gå bort i fra.

 

Men etter å ha sett tjt`er på drev - hadde jeg en visjon om en komibinasjon.

 

Med tanke på hva jeg avlivet for noen uker siden - strih. vorsteh med 12 års erfaring (støter ut, men loser ikke, og kommer tilbake etter 10 min., går ettersøk så det "koster", tar stand, apporterer alt, går på samme side av busken som deg osv.) - så blir man litt "matt" når visjonene ikke blir gjeldende.

 

Men som flere tråder ang. hund beskriver - er det håp i hengende snøre - da hunden ennå er ung og umoden (mener jeg :? )

Link to comment
Share on other sites

.er vel et par som avler primært på klovdyr..kan gi deg navnene på pm.

tja,mine svømmer ganske greit,aspes visst den ser dyrene.har den mot nok(har de som regel)eller ser dyret,skal du få se svømmeegenskaper. 8)

en tyskjaktterrier i en fam er ikke verre enn andre hunder,men krever fast hånd(gjør alle raser).og absolutt dresserbar..i forhold til dachser som heter sitt/bli .hehe :twisted:

er som regel ikke med dyrlegen,så lenge det ikke er skader.aldri syk..

tåler jo til en grad mye snø,men alt med måte.

 

 

 

Takk for svar, hadde vært flott om du sendte meg de du vet om på PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måtte dessverre selge Basseten pga utenlandsopphold :( Når det er sagt, passet rasen meg bare sånn passe. Ikke på grunn av manglende jaktegenskaper. Det var en god rådyrhund, men fordi jeg synes det blei for tungvint å ha den med på skitur. Når resten av familien gikk foran, så måtte jeg stå igjen og vente på hunden. Hun kom tassende etter i løypa. Dette medførte at hun ikke alltid fikk være med, noe som jo var dumt. Hun trengte jo også mosjon... Vil en TJT klare å holde følge med meg og vorstehen? Ikke det at jeg er spesielt kvikk, men med vorsteh i strikk rundt livet får man jo god fart :wink: Dette gjelder i godt oppkjørte løyper, så snødybde er ikke noe problem... Er takknemmelig for svar! Flott og informativ tråd, som får meg til å legte tilbake til gamlelandet :(

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt en strih. vorsteh i noen år - og av den "gamle" typen - men den ble èn av Diana`s disipler 31.10. :(

Maken til hund får jeg ikke igjen - tror jeg.

 

Ifjor så jeg for meg vorsteh`erens siste dager - og skaffet meg en TJT.

 

Og den har utviklet seg på godt og vondt :)

 

Hurtighet og strihet i skiløypa - tror jeg ikke du skal frykte med en TJT.

Men kløv - kan du selvsagt glemme :?

Link to comment
Share on other sites

Flott! Takk for svar! Da er tyskeraksjene styrket... Haster jo ikke med bestillingen, da vi ikke kommer hjem før sommeren 2011, men har foreløpig sett meg ut kennel Klitgaard i Danmark. Kommer til å sjekke nærmere, men har ei datter som insisterer på kothår og svart/brun farge... Skulle vel kunne gå an å spesifisere hårvariant og farger i bestillingen, eller kan kullet bli alt mulig?

Link to comment
Share on other sites

Den er nå 1,5 år.

 

Og min teori (unnskyldning?) for at den ikke har loset/gått noe særlig ut - er at jeg det første leveåret (og vel så det) - har hysjet på den, og gått i line/trent fersk- og blodspor med den.

Måtte jo selvsagt ha papirer på den :lol:

 

Nå skulle jeg hatt et par loser til - MED FELLING.

 

Dachsene som jeg har hatt - har jeg vært så heldig å fått felling for - etter at de stort sett bare peip i hælene på dyrene.

Og DET tror jeg er tingen - men leser/hører at det ikke er så viktig.

 

Men ellers i hundedressur er jo belønning viktig - så jeg kan liksom ikke forstå at det ikke skal være slik med los også.

For hundens målsetting er vel å få tak i byttet?

Eller tar jeg fullstendig feil?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

TJT`en er en grei hund - sålenge den "nedadrenaliner".

 

Men den er jo stort sett i hundrede hele tiden - med unntak av fra kl 2300-1200 (det er MIN hund).

 

Den følger meg når jeg går på do, på kjøkkenet, til bilen etc..

Og ikke bare følger - fornavnet er bare "Iver" :?

 

Jeg tror neppe at jeg vil anbefale rasen til noen som ikke har "nikkers" :lol: - og ikke liker å gå tur hele dagen :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mira`s andre nyttårsaften :)

 

Fyrverkeri var stas.

Men hun syntes det var håpløst - at hun ikke fikk tak i det som fòr i luften :? .

Og ennå verre - at hun ikke fikk lov å filleriste bakke-fyrverkeriet :lol:

 

Naboen derimot - hadde 3 jenter som "hestevakt" for et par hopper - og hadde dopet hunden og katten.

 

Men før vi fyrte opp - hadde vi vært opp til ham og forespurt om det ville bli et problem om vi avfyrte diverse :wink: .

 

Og det var nei - da alle dyrene ville reagere "tulling" på det som smalt innenfor 5 km i omkrets allikevel.

Så det var bare å fyre opp!

 

Tenk om hun hadde hatt samme "eteret" til los på klauvilt :?

Da hadde losen vart i 25 min :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg vel kanskje banne i kirka. Men dere vet vel i det minste svaret på det jeg lurer på!

Jeg driver med agility. Vanligvis er det sheltie og jrt det går i, men når jeg skal skaffe min neste hund har jeg lyst på en med litt ekstra trøkk. Trøkk har jeg skjønt at tyskerne har massevis av... I tillegg har de tiltalende kroppsbygning, passelig størrelse, lekelyst, tøffhet osv. Jeg kunne kort og godt tenkt meg en tysker som agilityhund!

 

Spørsmålet blir vel heller om det er mulig å lære en tysker å ikke jakte hemningsløst? Vi jakter litt bever, storfugl og hare på hytta, men helst ikke i hverdagen. Såvidt jeg har fått fortalt er tyskerne totalt jaktomane, og man må regne med å ha dem i bånd hvis de ikke skal stikke på jakt på egenhånd - uansett trening. Stemmer dette helt? Kan dere gi meg et mer nyansert bilde?

Link to comment
Share on other sites

Hei, det går helt sikkert ann å få en tysker slik du vill. Når eg jakter hjort med tysker tispa mi, reiser ho maks 200m fra meg. Eg kunne ønskt at ho reiste lenger fra meg, så eg må nokk prøve å trene på det.

Ho har utrolig jakt iver, men når ho kommer heim roar ho seg og er verdens kjekkaste familie hund.

Bruker ho ogso som ettersøks hund. Ho er nett para, så eg håper det kommer mykje avkom, da det virker som det er bra etterspørsel etter desse hundane no i området mitt iallefall.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Ho skriver: Vi jakter litt bever, storfugl og hare på hytta

 

Da skal den vell brukest til jakt og.

 

Men eg er nokk enig i at de ikke er det beste å kjøpe om du ikke skal bruke den på jakt.

 

ikke kjøp tysker om du ikke har tenkt å bruke den til jakt......

ikke vits å utdype det noe mer

Link to comment
Share on other sites

vil ikke ha brukt tyskern på skogsfugl,heller ikke bever.(det går ikke bra).hare er jo greit .men er vel litt lite med kanskje ei helg i året..

hun sa også,å få den til ikke å jakte hemningsløst..

har mer tru på en jrt..

Link to comment
Share on other sites

@ Ingerid.

 

IKKE kjøp Tysker til noe annet enn jakt. De biter, knurrer, klorer, stikker av, vil aldri høre etter, de er sta, vrang, vanskelig og får ikke TJTen satt tenna i noe levende i løpet av en uke, ja så gjør den det like godt i matfar/mor. De raserer stort sett det de kommer over.

Møter du en Tysker på gata, så hold til venstre, TJTen har dårlig syn til denne siden, samt at tennene og bittet er dårlig på denne side :oops:

 

Hold deg til Jack russel, eller andre terriere som allerede ER ødelagt til jaktbruk pga av utstilling og aguility. Disse blir avlet frem til dette formål, TJTen blir avlet frem til JAKT, JAKT og JAKT. La oss få beholde den til det :D Håper enhvær seriøs oppdretter av TJT, IKKE selger valp til annet formål enn jakt. Det er nemlig det som har blitt de fleste jakthundrasers bane, for disse jakthundene er det veldig ofte godt gemytt på, de er lærenemme, de har riktig størrelse, og de blir brukt til formålet, nemlig jakt, og det er derfor de er så "allright"som de er.

 

Får man ikke solgt TJTvalpene sine til seriøse jegere, ja da er vi bedre tjent med å slå de ihjel bak loven istedenfor.

 

Og til de som er jegere, og har tenkt og bruke de til jakt, TJT er verdens snilleste hund, den gjør nesten aldri ugang eller noe anna galt :D Ikke gneldrer den, og glad i barn er de også. I tilleg til at jaktlysten er på topp.

 

Min mening IMG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ Ingerid.

 

IKKE kjøp Tysker til noe annet enn jakt. De biter, knurrer, klorer, stikker av, vil aldri høre etter, de er sta, vrang, vanskelig og får ikke TJTen satt tenna i noe levende i løpet av en uke, ja så gjør den det like godt i matfar/mor. De raserer stort sett det de kommer over.

Møter du en Tysker på gata, så hold til venstre, TJTen har dårlig syn til denne siden, samt at tennene og bittet er dårlig på denne side :oops:

 

Hold deg til Jack russel og eventuellt Fox eller andre terriere som allerede ER ødelagt til jaktbruk pga av utstilling og aguility. Disse blir avlet frem til dette formål, TJTen blir avlet frem til JAKT, JAKT og JAKT. La oss få beholde den til det :D Håper enhvær seriøs oppdretter av TJT, IKKE selger valp til annet formål enn jakt. Det er nemlig det som har blitt de fleste jakthundrasers bane, for disse jakthundene er det veldig ofte godt gemytt på, de er lærenemme, de har riktig størrelse, og de blir brukt til formålet, nemlig jakt, og det er derfor de er så "allright"som de er.

 

Får man ikke solgt TJTvalpene sine til seriøse jegere, ja da er vi bedre tjent med å slå de ihjel bak loven istedenfor.

 

Og til de som er jegere, og har tenkt og bruke de til jakt, TJT er verdens snilleste hund, den gjør nesten aldri ugang eller noe anna galt :D Ikke gneldrer den, og glad i barn er de også. I tilleg til at jaktlysten er på topp.

 

Min mening IMG

 

 

Var like før eg begynte å skrive til deg her da eg las det som stod på toppen, angående biting, osv.

Men kjønte til slutt tegninga. :wink:

 

Du har nokk okså rett i at det er best bare å selge de til jegere i forhold til rasen, og det kommer nokk eg også til å gjøre om det kommer hvalper snart.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Men Espen, det er da bare å skrive, kjempekoselig det :P Du kan ringe også hvis du har noe på hjertet :lol:

 

Godt at du tok tegninga mi tilslutt, jeg er IKKE opdretter, men jeg ønsker å kjøpe TJTer i fremtiden, som klarer å komme ned i et hi feks.

 

Møtte en TJT i Kr.sand her før jul, den var svær som en liten NEG. Jeg spurte hva det var, og han sa den var avlet for drev. Da spurte jeg "hvorfor kjøpte du ikke heller en renraset drevhund da" Han ble sur og sa "jeg jakter ikke". Jeg tenkte at "dette er rasen tjent med?????"

Min TJT på 8 mnd og 8,3 kg så ut som en baby ut i forrhold :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Ingerid!

Jeg driver aktivt med agility, og samboeren min kjøpte seg tysk jaktterrier, til jakt, vel og merke :wink: .. Jeg tenkte da at jeg kunne få en råtass på agilitybanen! Men jeg fant fort ut at det var mer arbeid enn morro.. Det tar helt av! Godbiter vil han ikke ha, for han er for stresset, ballen skal kun jaktes på, deretter avlives.. Pipeleker kan jeg absolutt ikke bruke, for da har jeg en hund som koker over neste time.. Andre hunder som går agility er jo ett helvete! :lol: Jeg fikk lært han noen ting, selvfølgelig, men det er for mye jakt i de.. De kan absolutt ikke sammenlignes med hverken Parson Russel Terrier eller Jack Russel Terrier.. Når jeg ser tyskeren jobbe i skogen, ser jeg hva de er laget for.. Så mitt råd er: IKKE kjøp tjt om du ikke skal bruke den til jakt! Kjøp deg heller Parson, da det er større sjans for å få de til, uten å ødelegge de :) Tyskern vår er utrolig lærevillig, og er trikse-konge nr 1, men i agility-sammenheng ville jeg ikke anbefalt de.. Husk at de etterhvert skal gå løse på agilitybanen, med baner ved siden av som det går agility i, og ikke minst, disse banene kan gjerne være i nærheten av skog.. Og med en god lukt i nesa, er de fort på andre siden av ringbåndet - og ute i skogen fortere enn du aner :)

 

 

Lykke til videre med "jakt" på hund :)

Mvh Annikken

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg vel kanskje banne i kirka. Men dere vet vel i det minste svaret på det jeg lurer på!

Jeg driver med agility. Vanligvis er det sheltie og jrt det går i, men når jeg skal skaffe min neste hund har jeg lyst på en med litt ekstra trøkk. Trøkk har jeg skjønt at tyskerne har massevis av... I tillegg har de tiltalende kroppsbygning, passelig størrelse, lekelyst, tøffhet osv. Jeg kunne kort og godt tenkt meg en tysker som agilityhund!

 

Spørsmålet blir vel heller om det er mulig å lære en tysker å ikke jakte hemningsløst? Vi jakter litt bever, storfugl og hare på hytta, men helst ikke i hverdagen. Såvidt jeg har fått fortalt er tyskerne totalt jaktomane, og man må regne med å ha dem i bånd hvis de ikke skal stikke på jakt på egenhånd - uansett trening. Stemmer dette helt? Kan dere gi meg et mer nyansert bilde?

 

Hold deg til til de rasene du har holder på med i dag, TJT er definitivt ikke noe "leketøy" som skal springe i tunneler, slalom mellom pinner og annet dill dall. Dette er jakthunder som skal brukes på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hold deg til Jack russel og eventuellt Fox eller andre terriere som allerede ER ødelagt til jaktbruk pga av utstilling og aguility. Disse blir avlet frem til dette formål, TJTen blir avlet frem til JAKT, JAKT og JAKT. La oss få beholde den til det :D

 

Må si at jeg er skuffet over en slik kommentar fra deg Makkieboy, vi er noen ildsjeler her i Norge som faktisk prøver å berge Foxterriern fra raseringen den har gjennomgått gjennom utstilling og leking (agillity), og det vet du, da synes jeg du kan vise litt mere respekt med å ikke oppfordre folk til å anskaffe seg en foxterrier til dette formålet. Min oppfordring er å boikotte alt som kommer fra utstillingsfolket, kun på den måten kan misfostrene dø ut.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Her var det mange bastante meninger...

Jeg har nemlig ikke så lyst på jrt (i dag har jeg gjeterhund, schipperke) fordi de gjerne er litt lite atletisk bygd.

Men takk for svar - dere er jo rimelig enige om at det er vanskelig å få oppdradd en tysker til annet enn jakt...

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Her var det mange bastante meninger...

Jeg har nemlig ikke så lyst på jrt (i dag har jeg gjeterhund, schipperke) fordi de gjerne er litt lite atletisk bygd.

Men takk for svar - dere er jo rimelig enige om at det er vanskelig å få oppdradd en tysker til annet enn jakt...

 

Har du sett på Staffordshire bull terrier da?

 

De er jo ikke akkurat så store de heller

Link to comment
Share on other sites

for 100-200 år siden var sikkert jrt og div andre raser og atletisk bygd,NÅR DE BLE BRUKT TIL JAKT....

før utstillingsfolket og agilityfolket ødela de.......

 

Er ikke helt fornøyd med at du mener agilityfolket ødelegger fysikken... Vi er tross alt avhengige av kjappe hunder som svinger på en femøring, med ekstrem kroppskontroll...

Men utsagn om utstilling kan jeg skrive under på...

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Her var det mange bastante meninger...

Jeg har nemlig ikke så lyst på jrt (i dag har jeg gjeterhund, schipperke) fordi de gjerne er litt lite atletisk bygd.

Men takk for svar - dere er jo rimelig enige om at det er vanskelig å få oppdradd en tysker til annet enn jakt...

 

Har du sett på Staffordshire bull terrier da?

 

De er jo ikke akkurat så store de heller

 

Sorry, vil ha en lettere hund...

Link to comment
Share on other sites

for 100-200 år siden var sikkert jrt og div andre raser og atletisk bygd,NÅR DE BLE BRUKT TIL JAKT....

før utstillingsfolket og agilityfolket ødela de.......

 

Er ikke helt fornøyd med at du mener agilityfolket ødelegger fysikken... Vi er tross alt avhengige av kjappe hunder som svinger på en femøring, med ekstrem kroppskontroll...

Men utsagn om utstilling kan jeg skrive under på...

 

Størrelsen da...

Link to comment
Share on other sites

Jeg får snakke for meg selv, men selvom jeg driver med agility, er jeg veldig opptatt av at hundene skal brukes til det de er laget for: gjeterhunder til gjeting, og jakthunder til jakt, osv.. I min verden avler man på gode hunder for å få gode hunder! Ikke for utseende.. Så ikke dra alle under en kam! :)

Link to comment
Share on other sites

Størrelsen da...
Vi bare presisere hva Polar mener med størrelsen; Uansett hva en terrier beholder av grunnegenskapene når "vi får den tilbake" er den ubrukbar hvis den er 2 nummer større enn den var. En terrier som beholder 99,99% av egenskapene 10 generasjoner senere, men som går opp 2 eller flere nummer i str. er UBRUKBAR til formålet den egentlig er laget for.

 

Det blir som å kappe beina til Usian Bolt og tro at en ny verdensrekord fortsatt er mulig...

 

Håper dere skjønner tegningen

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Her var det mange bastante meninger...

Jeg har nemlig ikke så lyst på jrt (i dag har jeg gjeterhund, schipperke) fordi de gjerne er litt lite atletisk bygd.

Men takk for svar - dere er jo rimelig enige om at det er vanskelig å få oppdradd en tysker til annet enn jakt...

 

Har du sett på Staffordshire bull terrier da?

 

De er jo ikke akkurat så store de heller

 

Sorry, vil ha en lettere hund...

 

lettere hund i vekt eller lettere hund i oppdragelse?

Link to comment
Share on other sites

Størrelsen da...
Vi bare presisere hva Polar mener med størrelsen; Uansett hva en terrier beholder av grunnegenskapene når "vi får den tilbake" er den ubrukbar hvis den er 2 nummer større enn den var. En terrier som beholder 99,99% av egenskapene 10 generasjoner senere, men som går opp 2 eller flere nummer i str. er UBRUKBAR til formålet den egentlig er laget for.

 

Det blir som å kappe beina til Usian Bolt og tro at en ny verdensrekord fortsatt er mulig...

 

Håper dere skjønner tegningen

 

Jeg er helt enig hva angår størrelse. Det er jo litt derfor jeg i det hele tatt har tenkt tanken på TJT. De er små, lette, kjappe... Min ideelle hund hadde hat psyken et sted mellom Schipperke og Border terrier, kroppen til en TJT og var 34,5 cm høy. Dessverre er hunder levende vesener, som ikke kommer i bestilt form og mentalitet :-P

Nei - misforstå meg rett nå da.

Link to comment
Share on other sites

lettere hund i vekt eller lettere hund i oppdragelse?

 

 

 

I vekt og bygning selvfølgelig! De staffene som går agility viser ikke spesielt gode egenskaper når det gjelder å svinge krapt etc.

 

da er det sikkert staffer etter utstillingslinjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...