Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

Viggos tid for brudd på båndtvangen er nå over, frem til nå har han stort sett holdt seg på tomta. Samtidig som søket i skogen har vært lik null. De siste dagene har jeg funnet han over hos naboen, i slike situasjoner:

Ta_foto-0016.jpg

Ta_foto-0014.jpg

Merkelig, men kaninen holder seg alltid i motsatt ende av buret :lol:

Dette lukter det jaktbikkje av :wink:

 

Matfar er selfølgelig stolt, og naboen håper han snart kommer seg inn i buret, for han er dritlei hele kaninen.

Viggo har også begynt å spore opp katter, noe jeg syns er veldig tidlig, han er jo tross alt bare 10 uker. Tenker på om han treffer på en virkelig grinete skogskatt, som vet å ta igjen :oops:

 

Ellers er han en aktiv, men snill og medgjørlig valp å ha med og gjøre.

 

@eppje, Thorbjørn har igjen 2 hanner, i samme kullet som Viggo kommer fra. Send PM, så får du kontakt info.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er lørdag, og alle kompisene mine er på byen, og sjekker opp døttre etter fedre i feite cabincrusere, som ligger nedi havna her. Så må jeg og Viggo finne på noe annet å fordrive tiden med :D Sånn er det når man blir matfar for en liten valp midt i sommerferien.

 

Men vi har det ikke værst likevell. Vi valgte keldsturen til et av jordene jeg har jaktet på de siste 23 årene.

Ta_foto-0025.jpg

Her er det fellt allt fra duer, gås, rev, grevling, ekorn, rådyr og elg. Og her kommer også Viggo til å få slitt ut kløra sine :wink:

 

Egentlig hadde vi håp om å se et rådyr, som vi kunne teste snuten på, men ingen dyr var å se. Spørs om vi ikke var litt tidlig ute i dag.

 

I enden av det ene jordet, ligger det et gammelt reve og grevlinghi, her har mine 3 tidligere dachser tilbragt adskilllige lostimer under bakken :lol: Og hva var vel ikke da mere naturlig å vise den kommende jakthund hemligheten, så vi tok oss en tur dit.

 

Ta_foto-0018.jpg

Hiet består vel av en 15-20 innganger, og er kjempedigert, her er vi ved en av inngangene, og det ser ut på bikkja, som om det er noen hjemme her. Andre innganger gadd han snaut og snuse inn i.

 

Ta_foto-0023.jpg

Her er vi ved et annet hull, som han markerte,

Ta_foto-0021.jpg

og ville inn i,

Ta_foto-0022.jpg

helt inn :lol:

 

Jeg vet, jeg vet, Viggo er "bare" 10 uker, og alt for ung, derfor hadde han også halsbånd på, under hele hi-seansen.

Men det err da vel llov å kikke etter damene, selv om man ikke er 16 enda :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da gikk vi fersksporet - så nå starter jegerutdanningen :D.

 

Det som er så fint med henne - er at hun går rolig - og når jeg henger etter i en oppoverbakke - og hun har passert "kulen" mens jeg ennå puster og peser - stopper hun og venter, ser seg tilbake og spør: Kommer du :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg og Viggo emigrert til jobben vår i finnmark, riktig nok for 14 dager siden. Flyturen gikk kjempefint, og Viggo satt i "soft" bur inne i kabinen.

 

Harejakt_2.jpg

Her er han, titter spent frem fra kofferten hans i Tromsø lufthavn. Skulle tro han ikke hadde gjort annet :D

 

Vi har selvfølgelig vært ute og prøvd oss litt på haren, nå som båndtvangen er opphevet (kremt).

Og han har allerede jaga litt, søket var som forventet lik null i starten, og de gangene han jaget litt varte losen ikke stort mere enn max 25-50 meter. Far er selfølgelig svært stolt, selv om det er litt tidlig.

 

Harejakt_1.jpg

Her er han på vei hjem, etter en liten los :D

 

Han har vel hatt en 7-8 loser nå, og søket har åpnet opp littegrannet, hvertfall når det er et snev av lukt. Han er lett og lese, og bryker overværet og vinden aktivt til å spore opp med. Men når losen først er i gang, er nesa i bakken som på en Dachs.

Hadde den første lang losen med han for ca 1 time siden, og den varte i ca 2-3 min, og var en 4-500 meter lang. Han la pent av, og kom fortrolig på innkalling. I tillegg har jeg nok kunnet fellt minst 3 harer for han (i uttaket), hvis bare det hadde vært lov :(

Men den 10ende nærmer seg med stormskritt, og da er faren oerhengende.

 

Viggo virker for meg meget lovende, fortrolig og snill, grunndresuren sitter sånn nogenlunde, og selvfølgelig full propell så fort han får lov.

Link to comment
Share on other sites

Her om kvelden - da vi satt utenfor fiskehytta, og feiret nydratt laks med litt cognac, knurret unghunden til, og jeg så i retning av hvor den så.

 

50 m unna - stod ei gaupe, og unghunden forsvant med ett - som dugg for solen.

 

Da ble jeg skikkelig bekymret.

Hva om det var ei hogaupe med unger :evil::?:

 

Men etter 15 min. kom den tilbake.

 

Da ble det innført båndtvang igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da har jeg og Viggo emigrert til jobben vår i finnmark, riktig nok for 14 dager siden. Flyturen gikk kjempefint, og Viggo satt i "soft" bur inne i kabinen.

 

Harejakt_2.jpg

Her er han, titter spent frem fra kofferten hans i Tromsø lufthavn. Skulle tro han ikke hadde gjort annet :D

 

Troms-Finmark, skal du ha den på tanks avvening slik som vi har på sauene her sør :lol:

 

Tuller, Flott hund har svært lyst på en slik selv, men alergi i fammilien sitter demper for moroa..... :(

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er DIREKTE årsak til at jeg har en liten tass av en TJT liggende å se på hva jeg skriver på kammeret akkurat nå :D Omstendighetene var slik at jeg mistet min kjære Foxterrier ,Tassen, for 14 dager siden, og jeg måtte ha ny hund.

 

Nå var det 6 uker gamle valper i Sverige som Tassen er bestefar til (Monrad i Tvedastrand sporet de opp), men når svensken ikke svarer på tlf. fikk jeg tid til å vurdere litt hva jeg ville før jeg i affeksjon kjørte over grensen.

 

Så las jeg om Makkieboy sin Viggo, og sjekket litt rundt. Jeg vurderte om jeg skulle ta alle TJT advarslene til følge, eller kjøpe en slik denne gangen.

Foxterrieren brukte jeg på alt mulig, men han loste ikke. Revesprenger, Sporhund, Fuglehund, Bandhund på reinsjakt etc. Losen var det jeg savnet, så det jeg ønsket ver en "Tassen med 30-40 min los" på hjort og rådyr, og gjerne elg...

Etter Fuglehund, dachser, støvere og foxterrier følte jeg at jeg kunne være klar for en TJT...JA, jeg har alltid hatt lyst på en, men jeg vet at dette er mer hund enn de fleste aner, så det er kanskje grunnen?

 

Det var 2 valper igjen, og den største skulle en rådyrjeger ha, så da bestemmte jeg meg raskt. Det ligger et "håp" i å kalle han opp etter Tassen, og kanskje lever han opp til forgjengeren. Skal prøve å "bremse" han så godt jeg klarer, men hvor mye jeg greier...Tjaa. :lol:

 

Han tok bilturen de 55 mil hjem som en gammel hund, og gikk rett i kattelos da han hoppet ut av bilen :wink:

 

På vei hjem ringte jeg Monrad og skriftet om hva jeg hadde gjort....,da jeg var redd hgan hadde satt opp veisperring med Tvedestrand og lå klar med hagla da jeg passerte :lol::lol:

 

Nei hunden virker bra den. Men litt mer futt enn i en Mops...jadda jadda :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tror Kenel Klitgaard i danmark får et kull til høsten, men er ikke helt 100% sikker. Jeg skal ned å hente min TJT Scott i mitten av aug gleder meg stort

 

Ble litt hektisk nå i sommer, så jeg satser på å få meg en hvalp over nyttår.

Synes det blir litt langt å dra til Danmark for å hente, men er imponert over hjemmesidene deres.

Så hvis noen vet om kull fremover så vær snill å gi meg beskjed:)

Ser de bruker ca 8 mnd på å bli jakt klare så det hadde vert ideelt å fått valpen i hus i januar februar....

Link to comment
Share on other sites

Iløpet av hjortejakten har unghunden fått gått noen spor som har ledet fram til døde dyr. En revelos - har hun også hatt.

Men søket er så som så. Hun "drar ut" 40-50 m, og håper at hun "oppdager" at det er lov, og ikke lite dumt :wink: - og utvide søket.

 

Hvordan var deres unghunder til å begynne med?

Like trangsøkt - eller sprutet de i vei med en gang?

 

Måtte det visuell kontakt til før losen kom ?

Link to comment
Share on other sites

Søk er tildels noe som ligger i hundens gener, MEN det meste kan du påvirke selv. Måten jeg har gjort det(og som de fleste jeg vet om gjør det) er å ta med en god bok(eller en god porsjon tålmodighet) å bare sette seg i skogen. Når unghunden stadig finner deg på samme sted vil den søke videre, da det blir kjedelig å sjekke nærområdet for 13 gang.

Når søket etterhvert er stort nok beveger du deg 100 meter og venter der. Nye runder med søk...Etterhvert finner hunden ut at du ikke stikker så langt.

 

Den sikreste måten å få en skopusser på er å bare begynne å jakte i stadig bevegelse gjennom terrenget. Første Dachsen min var slik. Den neste var akkurat passe. Da hadde jeg lært.

 

Setter du på den en Astro har du full kontroll på hvor langt den egentlig er borte når den forsvinner inn i første krattet.

 

Det er også et poeng at det ikke er ferske spor der du trener søk. Da kan hunden finne sporet og det du tror er søk er egentlig sporing...Søk er søk for å finne sporet/dyrene.

 

Jeg satser på å få ca. 300 meters søk på min Tysker med sakte bevegelse gjennom terrenget. Da tror jeg at sjansen er størst for at hjorten like godt kommer min vei som motsatt hvis jeg går stille nok.

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligheten for å skyte for egen hund i hver los er nok mindre med en kortjager,
Hvorfor det ,selv i viltfattige terreng?

Oppfører du deg som du skal(smygjeger) er det hunden som støkker viltet i de fleste tilfeller. Jo nærmere du er uttaket, jo større sjans.

Tenk deg følgende tankeeksperiment; (forutsetningen er du ikke er oppdaget) Ville du vært i en 200 meter unna uttaket, eller 2 kilometer?

Jo nærmere jo bedre. En annen ting er at hvis du ikke er oppdaget kommer mange tider dyrene raskt inn til uttaket før de tar ut. Enda en grunn til å være i nærheten

Link to comment
Share on other sites

HS P:

 

Du har mye rett!

 

Mine 4 dachser - hvorav tre er mor/døtre - har hatt ulike søksutslag. De har vært "oppdradd" på samme måte.

To har vært vide - mens de to andre har vært trange.

Men alle har blitt jaktchampionater :roll: .

Å stille en trangtsøkende i et "dårlig" rådyrterreng - gir ikke allverdens poeng, og da reiser man til egnede steder :roll: .

Man stiller jo på prøver ut i fra hundens egenskaper :wink: .

 

Men er det noe å avle på?

 

Jeg gjorde det.

Tispen hadde 1. og 2. på utstilling, samt 3 starter/3 førstepremier (og det er jo mange andre tisper som har blitt brukt i avl - som kan vise til dårligere/ingen resultater) - og fikk hvalper som har fått sine jaktchampionater (også hvalpekjøperene fikk noen av de :D ).

 

Tispen min hadde et meget godt søk - og de to hannhundene som jeg brukte - dro jeg selv på en prøve som de var med på - for å se hvordan de var på prøven, og hvordan mentaliteten var - ETTER prøven.

 

Men hvordan kan man beregne søksgenene ut i fra papirer - når man kan stille på en prøve hvor det spruter med rådyr med det samme man parkerer bilen?

 

Poenget er at hvalpene ble oppdradd på samme vis: Jeg fulgte ikke "bibelen" med å sitte på en trestamme, og lese en bok.

Jeg gikk rolig fram i terrenget.

Og disse hundene utviklet søket forskjellig.

 

Hvorfor kuttet jeg dachs?

Jo - jeg var drittlei av å vente flere timer på tilbakekomst.

 

 

Skulle jeg hatt et ønske for min TJT - så er det at den hadde et søk på 5 min - jaget max. 20 min.

 

Revelosen som jeg hadde forleden dag - vet jeg ikke lostiden på , men jeg hørte den ca. 5 min.

Den kom tilbake etter 1 time (etter mye fløyting).

 

Det viktigste er imidlertid at jeg har en hund som kan spore skadet/dødt vilt.

 

Jeg kunne selvsagt valgt en annen type hund for dette - men syntes TJT virket spennende.

Så da får jeg bruke mine siste år på denne hunden - for jeg tror neppe at jeg kommer til å skaffe meg en hund til (hvis denne lever i 12 år). Da dør jeg sannsynligvis før hunden!!!!

 

"Oppfører du deg som du skal (smygjeger) er det hunden som støkker viltet i de fleste tilfeller. Jo nærmere du er uttaket, jo større sjans."

 

Tjaaaa.

 

Hjort som har blitt tatt ut - kort distanse fra meg - har ikke hatt evnen til å oppsøke meg :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei dere andre med denne super rasen, hvor gammel er Tyskeren når den har oppnådd sin voksne/fulle størrelse??

 

Min er nå ca 4,5 mnd og veier ca 7 kg. vet at jeg ikke skal skue denne rasen på størrelsen, men syns han ser jæ.... liten ut :D

 

Men jage det gjør han, bare se hvem som leder harajakt tråden :lol:

Link to comment
Share on other sites

ja,er helt utrolig :evil:

rart at en sånn "privat instans" kan dra inn tillatelse til reveholdet.

skulle tro det var noe ststlig inne i bildet.

jeg var på stevnet ,og de 2 revene kjempet om å få komme i treningsgraven først.

og formannen var en stor idiot,fikk ikke til å snakke et ord til han,maste og gravde i alt

Link to comment
Share on other sites

det går nok,men må nok nedlegges utrulig med arbeid..

visst du har mulighet å ha den i en sauefjøs fra den er valp,og omgås sau ofte .ville jeg heller gjort det enn å strømmet den..

min blir ufatteli mye verre når den får strøm,da bikker det desverre fra oransje til til blodrødt med engang.har hatt han ufatteli mange turer forbi saugjerder og mener på det funker ihvertfall litt nå.vet om et par tyskere som har sauerenhetsbevis,men ville personli ikke stolt helt på dem likevel..

Link to comment
Share on other sites

Min er 16 mdr. - og er helt saueren :D

 

- og det har ikke vært lagt ned mye arbeid i det heller.

 

Når den var 4 mdr. - slapp jeg den i en innhengning (100x50 m) hvor det var endel dala-sau.

 

Den ville leke - men når sauene ble for nærgående - ville hun heller komme til far :)

 

Når den var 9 mdr. - slapp jeg den på åkeren hvor det gikk løse villsauer.

Og de ville hilse på den lille sorte - og da ble det gitt strøm en gang.

 

Nå har jeg jaktet med den i en måneds tid - og uansett hvor i terrenget vi er - er den overhodet ikke interessert i sau.

 

Og med fare for å gjøre noe galt - jaget jeg ned 3 sauer i helgen - etter at drevet var over.

Og terrieren gjorde ikke tegn til å følge på - når de begynte å løpe heller.

Link to comment
Share on other sites

Takker for flere gode svar. Godt å høre at det iallefall finnes håp :wink: . Ut i fra tidligere erfaringer med litt "skarpe" hunder (laika, dachs og støvere), er det vel slik at mye bør gjøres før hunden er ett år. Har stor tro på å venne hunden til sau, slik at den får et mest mulig naturlig forhold til dette dyret før jaktlysten setter inn for fullt, og evt. kombinere dette med strøm.

 

Er det forøvrig noen som kjenner til denne kennelen? http://www.tribiani.eu/

Link to comment
Share on other sites

Heller ingen av mine andre hunder (1 schäfer, 1 dobermann, 2 engelske settere, 4 strih. dachser, og en strih. vorsteh) - har hatt interesse av å jage sau, så jeg har nok vært heldig, og bare fått "håpefulle" individ :)

 

Men som jeg har nevnt i en annen tråd: man kan aldri garantere at det ikke skjer "feilkobling" med en ellers så saueren hund :!:

Link to comment
Share on other sites

har en sttiv å støl hund idag etter gårsdagens fadeser..(dårlig trent,skal vel ta litt av skylden :oops: )

 

var en kammerat som lurte på om han fikk låne hannhunden min igår.,sa at det

fikk han lov til.

først eslippet igår dro han ut og hadde stålos på elg ,etter 1 time kom han inn igjen.

neste slipp tok han ut geit og kje,endte med bom etter 25 min :evil:

3 slipp loset han piggbukk hjort andre postjegern fikk den på 20 meter men skøt ikke.

tok meg deretter fri fra jobb og dro inn i terrenget.

slapp han fra bilen i lag med med tispen etter 10 min dro han ut mest sannsynlig enslig hjort.

holdt på i en god halvtime..

5 losen for dagen var rådyr..

en fin dag for hunden.

Link to comment
Share on other sites

Nå er Viggo blitt 5 mnd, og jeg syns han tegner kjempebra. Sau har jeg ikke prøvd han på, men det kommer til å sje ila vinteren.

Men for en hund, allle mytene om denne rasen har ikke slått til (enda), han er snill som et lam i huset, helt stueren, kommer på innkalling (sånn høvelig hvertfall). Og jaktlysten er der den skal være.

 

Eks, på onsdag ettermiddsag/kveld, så tok jeg en liten tur ut og trente på haren her oppe i nord, børsa ble igjen hjemme. På 2 timer hadde tyskeren los på SEKS forskjellige harer, alle var klart skytbare. Ingen loser under 5 minutt og heller ingen over 10 min. Hvilken annen hund jeg har hatt, vill klart det samme, ingen. Med forrige dachsen, hadde det blitt EN los den ettermiddagen, og bikkja hadde ikke komet hjem, før lenge etter mørkets frembrudd. For en hunderase sierr jeg, hvorfor har jeg ikke gjordt dette for lenge siden.

 

Nå gleder jeg meg til å komme hjem, så jeg kan få prøvd han på rådyr, rev, mink og kanskje en hjort, time vill sjov.............

 

Eneste raptus tak han har, og det kan stilles klokka etter, det er mellom 2000 og 2030, da kan det anes fotspor (litt) opp etter veggene, da skal han leke. Men la gå, han må få lov å være valp.

Link to comment
Share on other sites

Viggo begynner å ta form, og ADHD faktoren har så vidt begynt å vise seg :lol:

 

normal_Ta_foto-0060.jpg

 

Har ikke bur med meg på jobben, så han må sitte pent i baksetet når vi er på tur rundt på øya.

Fint og fint sier vel noen :mrgreen::mrgreen:

 

Følge med, det skal han :D

 

Men snill og god som dagen er lang, det er han, og jage det gjør han :wink: så noen piks av en tyskervalp må man vel godta.

 

Hilsen Viggo og Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

I dag tok vi litt tidlig kveld, og gikk en liten tur på fjellet, Viggo og jeg. Tok først turen utenom fiskehjelet, for å se etter fuggel som har satt seg fast i nettet, og dette er Viggo med på :D

 

normal_Ta_foto-0061_%5B800x600%5D.jpg

Her er en Ravn han må ha-ihjel for meg, fin trening dette, han har lært hvilken ende av viltet som biter tilbake :wink:

 

Fikk også 2 harer for han i los i dag :D

normal_Ta_foto-0062_%5B800x600%5D.jpg

Her et bilde av den første, ca 6-8 min los, og en liten runde på et nes.

 

Den andre haren ble det litt mere action med, og jeg fikk heller ikke noen bilder av denne, men historien er som følger.

Viggo tar opp hare, og jager denne med los i noen minutter, haren setter seg inn under en stein, og jeg gjør klar for skudd. På ca 110 meter, klarer f... meg jeg å skyte for lavt og litt til venstre, og klipper av venstre for og bakbein på stakkaren. Haren hinker seg videre, mens jeg øser på med skudd, jeg holder ikke igjen for noe, når uhellet først er ute. Men med kombi, blir skuddtakten lav, samt treffenne dårlig/fraværende, etterhvert som avstanden øker :(

Haren klarer å holde så stor fart, at det er nytteløst for meg å følge. men så kommer Tyskeren :D sporende i full los. Han får se haren stavre seg oppover ifjellsiden ca 250 meter lengre oppe, og setter opp en forykende spurt, som jeg aldri har sett maken til. Etter 25-30 sek hører jeg et vannvittig dødshyl (fra Viggo) og når jeg kommer frem, etter flere minutter i bratt oppoverterreng, så holder han haren fast med et fast grep over nakke/bog. Tar tak i haren, som fortsatt er i live, og komanderer slipp. Så skjer, og resten ender godt.

Fy faen for en hund, og for en stolt hundeeier. TyskTerrieren har tilnå imponert meg sjikkelig, og han er tross alt bare 5 mnd.

 

Hilsen Viggo og Makkieboy

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jo takk til begge, sjikkelig artig bikkje, som virker som har et stort potensial som alljeger. Han har vel ikke riktig vokst opp enda, men han holder på.

 

Som dere sikkert har funnet ut, så er haretetheten stor her, og losene mange i løpet av en dag, så Tyskeren kommer virkelig til sin rett her, med sin korte loser, og et jag som foregår rundt beina på enn. Rett og slett en ideell plass for en TJT. Han har skjønt såpass, at når jeg peker med armen, og sier "pus her" så søker han ut/ned dit, og støkker på beina det som måtte være der :D da blir det effektivt.

Kommer sånn høvelig på innkalling, samt stikker ikke av (enda) han har kanskje skjønt at jeg har en finger med i spillet, når haren plutselig faller død om :wink:

 

Eneste jeg tenker på er, hvorfor har jeg ikke prøvd denne rasen før :shock:

 

Vi er nå oppe i 19 harer skutt i los for han, og jeg tror det er få 5mnd gamle valper som kan skilte med det her på berget. han er rolig på fall, og overlater byttet til far, uten store kny.

 

Han har også lost katter :shock::lol: (hver dag) rådyr 3 ganger, samt elg 1 gang, elgen var ikke beregnet.

 

Hilsen Makkieboy og Viggo - God (jakt) helg til alle.

Link to comment
Share on other sites

haha:D så stili!

19 harer for en 5 måneder gammel valp er vanvittig RÅTT!

når skal du prøve han på minken ? :twisted:

det er jeg vanvittig spent på :D!

 

gleder meg som en onge på julaften til Loco kan være med på minkajkt..

 

var ute på tur med han idag, og da dokka det opp eij skadeskutt rype ;D Den tok han seg fint av ! :D peisa på og tok fugelen :)

far ble stolt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig løsnet det for Viggo, når det gjelder mink :D

Søket hans har vært fra dårlig til fraværende, når vi har vært ute på holmene, akkurat som han tror at det ikke er vilt her. Men i dag løsnet det, han sporte opp en, som satte seg under en kjent og kjær stein, som jeg har skutt 5 minker under før, ved hjelp av dachsen Malvin.

 

Han jobbet tett og fint, med bra losføring, det var veldig lett og lese hvor minken stod.

 

Fikk desverre ingen bilder, siden det var et forjævelig dritvær i dag, med regn og blåst.

Skal ut igjen i morra, kanskje noen bilder da :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå nærmer unghunden seg 1,5 år.

 

Det er en trivelig hund på mange måter - og har godt mål.

 

Men ikke når den skal :?

 

Utenfor huset - når dyrene fertes, på post når det samme skjer - er det skikkelig "kaldkauking" - til stor forargelse :evil:

 

Når den ferter spor - drar den ut, men loser ikke.

 

For 14 dager siden - ble den sluppet sammen med en annen tysker som startet å lose.

Da ble min også med (sånn av og til).

 

Når hjortebukken stod - loset begge.

 

Jeg skjøt den - og hadde et svare strev med å koble hundene slik at det ikke ble veterinærbesøk.

 

1 times tid etter dette - så jeg rådyr - og hunden gikk etter noen minutter (uten los).

 

Jeg skulle tro at den var skikkelig tent (pga. hjorten) på det tidspunktet :cry: .

 

Når jeg går ferskspor - er den tyst i linen.

 

Jeg tror at "dresseringen" ang. tyst i line (hysjing på hunden osv.) - kanskje har gitt seg utslag i null los.

 

Ihvertfall kan det være en medvirkende årsak.

 

Men jeg synes også den er noe usikker - og litt for mye avhengig av meg :?

 

Hva tror dere?

 

 

At den ikke loser - er helt greit - da jeg kjøpte den for ettersøksdelen.

 

Men da får den jaggu holde kjeft ellers også :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en Terrier :D

Har en Jack som loser på ALT og ingen ting :evil: . Men mye positivt har skjedd det siste året. Spesielt etter at jeg testet henne på gris i hegn, det var haraball... Hun har også funnet ut at grevling kan komme ut, om man bare gauler lenge nok :)

Tyskeren er jo hakket hetere så det går seg nok til. Har forstått at mange terriere ikke slår til før de entrer 2-3 årsalderen...

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har snust litt på denne rasen, så jeg har noen spørsmål.

Jager de så fort at dyra vil kvi seg for å ture?

Vil de hengt på en hjort som krysser en middels elv?

Hvor lenge ca. er en gjennomsnitts los på hjort\rådyr for tjt gennerelt?

 

Har et barn på 1 år og plannlegger med tiden en til, er det lurt å vente med å kjøpe til barna er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har snust litt på denne rasen, så jeg har noen spørsmål.

Jager de så fort at dyra vil kvi seg for å ture?

Vil de hengt på en hjort som krysser en middels elv?

Hvor lenge ca. er en gjennomsnitts los på hjort\rådyr for tjt gennerelt?

 

Har et barn på 1 år og plannlegger med tiden en til, er det lurt å vente med å kjøpe til barna er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Denne elva er ca 20 m bred,hverken dachs, menneske eller rådyr krysser. kun hjort.

 

Jeg har ingen erfaring med tjt, og finner lite lesestoff om dem, så det blir noen spørsmål, men det finnes vel ikke dårlig spm. :) Har mest erfaring med dachser. Har hatt selv + flere i jaktlaget. Mye posetivt med dachs,men for mitt bruk vil jeg slippe ryggproblemer og en hund som henger på alt for lenge og langt. Det jeg trenger er en som tåler tøft terreng og snø

henge med på ski og sykkelturer, Og som lar seg dressere og fungere i en familie. Mye krav kanskje, men jeg tror en tjt kan fylle disse langt bedre en andre losene hunder.

 

 

 

Finnes det noen i skandinavia som primært "avler" på klovvilt?

Hvordan er helsa , har notert meg at de blir løfta på et spesielt hvis.

Hvordan er potene, blir de lett sårbente. Er det noe utbredt med HD eller cl( hjernesvinn)

 

takker for alle svar som gjør meg litt klokere :D

Link to comment
Share on other sites

.er vel et par som avler primært på klovdyr..kan gi deg navnene på pm.

tja,mine svømmer ganske greit,aspes visst den ser dyrene.har den mot nok(har de som regel)eller ser dyret,skal du få se svømmeegenskaper. 8)

en tyskjaktterrier i en fam er ikke verre enn andre hunder,men krever fast hånd(gjør alle raser).og absolutt dresserbar..i forhold til dachser som heter sitt/bli .hehe :twisted:

er som regel ikke med dyrlegen,så lenge det ikke er skader.aldri syk..

tåler jo til en grad mye snø,men alt med måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at "dresseringen" ang. tyst i line (hysjing på hunden osv.) - kanskje har gitt seg utslag i null los.

Kanskje, men min loser på alt og alle. I bånd, på støveren, på spor den kommer over...det er kort og godt mye lyd :? I hundegården er den stille dog :D

Og den loser på lukt/spor på bakken, ikke syn. Nå har jeg ikke hatt det jeg kaller loser, men han har SETT rådyr og hare og likevel følger han etter med nesa i bakken selv om han ser de hele tiden...Og ser de gjør han for dette har skjedd på golfbanen med 4mm høyt gress flere ganger. 5 min var lengst til nå på rådyr. Hare bryr han seg ikk veldig med ennå, og slik håper jeg han fortsetter. Er vel 6 mnd. nå ca.

Link to comment
Share on other sites

Min loser bare kortere og kortere, når hun var året jaget hun ca 1km nå er hun 3år å gir hun seg etter 300-400m.

Det er mulig jeg har preget henne for mye på hi?

Det er litt synd for jeg hadde håpet hun kunne henge på noe lenger.

Men det har blitt et rådyr for henne i år da, men må vel bare innse at det har blitt en rein hihund.

Godt jeg har en drever også, så det blir litt musikk over bakken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...