Jump to content

Tysk jaktterrier


tjt

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

off.da har tispen på 11 mnd sprengt segnut av buret iløpet

av dagen.(hun har løpetid)og hannhunden går som vanlig løs i stuen..

hun har kommet seg ut av buret mellom halv 1 og halv 4.hun har løpt ca 15 dager,er ikke blod mere.hvor stor er sjansen for at hun er parret?

de går i lag nå inne på stuen å han prøver seg ikke på henne for øyeblikket.

har snakket med dyrlegen,skal ta ultralyd om 3 uker ca.

Link to comment
Share on other sites

11 mnd er alt for ungt, her er NKK's regeler.

 

7. Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet.

- Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke være paret på første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Siden det var så utrolig vanskelig å forstå hva jeg mener, så sikter jeg til Mikkel's innlegg.

Hvis dette er bikkjer av god kvalitet, er vel ikke dette verdens undergang? Skulle ønske jeg kunne ha satt meg på valpelista, men her er foreløpig hundegården full...

Siden tispa bare er 11 mnd, så får tjt neppe registrert eventuelle valper, så da må de eventuelt selges uregistrert.

Sånn ,da kan vel ingen misforstå hva jeg mente med min henvisnings til NKK's regler :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Siden det var så utrolig vanskelig å forstå hva jeg mener"

 

Sånn er det når man ikke bachelorgrad i fortolkning :?

 

"verdens undergang er det ikke, men du får nok ikke valpene registrert"

 

Og for meg som ikke har det - skriver du jo ganske rett fram at han ikke får valpene registrert - og henviser til regler.

 

Men nå har du hjulpet meg med en oppklaring :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Når Malvin har gjort sitt her på jorda, da her jeg hatt dachs i mins 20 år jeg oxo, så da går vi vel i samme fotspor da :wink:

 

Velger å sitere meg selv denne gangen, ser ut som jeg ikke er hundeeier lengre :cry:

Malvin klarte å stikke hjemmenfra forrige fredag 8 mai, og siden har ingen sett han. Dette skjedde på jobb. på Rolvsøy i Finnmark. Han gikk alltid med peiler her oppe, i tillfelle som dette. Allrede kl 11 på denne dagen var det ikke signal å få, batteriet var nytt, men likevell. Hele øya har vært på leting hver dag siden, men ingen Malvin å finne :cry::cry:

Ja ja, har infunnet meg med situasjonen, har tross alt mistet bikkjer før, så jeg har desverre erfaring med temaet, men likevell er det sårt og tungt. Spesielt når man ikke vet noe.

 

Shabob skrev:

Når Malvin er vandret til Diana`s jaktmarker - er jeg sikker på at du vil bli kjempefornøyd med en TJT

 

Ja, og jeg kan ikke leve uten jakthund :? Så jakten er allrede igang på en mulig ny arvtager. Har selvfølgelig ikke avskrevet Malvin enda, det er tross alt "bare" 10 dager siden han forsvant, men uten et pip på Eden peilen, som alltid har vært trofast. Så anser jeg Malvin som ferdig med karieren sin.

 

Har sjekket lit rundt, bla klitgården gamekeepers etc. men så kom jeg over denne http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17338194

Har vært i tlf kontakt med Jan Inge, og han virker som en grei kar, men er det noen andre som kjenner han, og bikkjene hans? Objektivt og ærlig?

 

Egenskapene jeg søker er?

 

1 Allbrukshund Skal jage allt uten fuggel.

2 Kortdriver på hjortevilt og hare, maks 30 min.

3 Skal jage mest av dette rovvlitet i rekkefølgen Mink, rev og grevling

4 Dårligere søk en en god dachs, slik at man har kontakt med hunden under feks støkkjakt på fjellet. Dachsen ble jeg kun gående å vente på, så den ble mest hjemme.

 

Hilsen trist Makkieboy, som savner Malvin.

 

Gode jaktbikkjer blir desverre aldri gamle :(

Link to comment
Share on other sites

Ting går fremover, men ikke med Malvin desverre :cry:

 

Har sjekket litt rundt, og etter endel surfing og tlf samtaler har jeg kommet frem til et valpekull som er intresangt.

http://www.hundeberget.net/23998874

Valpene ble født i går, det ble 5 hanner, og 3 tisper. Jeg står som førstevalg på en av hannene :D Dette skal bli veldig spennende, og er et lite lyspunkt i sorgen etter en god dachs.

Har selvfølgelig reservert meg mot kjøp, hvis Malvin av en eller annen grunn skulle gi livstegn fra seg.

 

Må rette en stor takk til TJT her på kammeret, for oppfølging av mine interesser, samt DJT for anbefalinger og advarsler.

 

Kanskje rev, rådyr, hare og mink skal leve farlig til senhøstes/vinter likevell :wink:

 

Her er et bilde av moren:

picture.aspx?id=27038617

 

Og et av faren:

IMG_1011_1.JPG

 

Edit: Parringen er selvfølgelig godkjent av det tyske avelsrådet, og leveres reg i NKK.

Edit2: Gleder meg til søvnløse netter, med ny energisk rase i hus. Og navnet, det bare må bli Viggo, oppkalt etter tegneseriefiguren som er så rastløs, oppfinnsom og stadig havner i vanskelige situasjoner :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oi, det var trist å høre om Malvin, Makkieboy! :cry: Han ble jo en kjent personlighet for de fleste her inne, gjennom den ulykka han hadde i vinter. Uff uff...

 

Du har valgt en atomdrevet rase som aldri sover, men av og til ligger til lading med kun ett øye lukket

Men det høres jo ut til at du ikke skal få tid til å tenke på Malvin, nok å gjøre utover høsten tror jeg! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker for kondolanser, ser dere koser dere i minkjaktråden, jeg kommer vel sterkere tilbake der om en 10-12 mnd tenker jeg.

Det skal bli gøy md ny valp i hus igjen, Jeg er stort sett på sjøen 2-3 ganger i uka, og da jaktes det mink. Så den energien en tysker har, skal komme godt med. Men for den saks skyld, det var da energi i dachsene mine også :wink:

 

NB! skal nok pøse på med bilder i diverse tråder, når tiden er moden.

Link to comment
Share on other sites

dette ser jeg frem til :D blir morro å få høre hvordan dette går:) tror det blir hardt å være mink i områdene dine da ;)

jeg tviler ikke på energien i de gamle hundene, men tror nokk du vill mærke forsell på nyhunden når den er i sitt fulle 5 ;)

 

har bestemt meg på at jeg også skall ha en tysker en gang :) mulig sammen med Rocky :)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Og et av faren:

IMG_1011_1.JPG

 

 

Victor er faren til min tjt, er kjempe fornøyd med han!

Han er 14mnd nå, og er utrolig grei, han begynner å roe seg ned litt hjemme, men når han kommer ut i skauen er det full fres,

med jaktlysta på topp. Har aldri sett en hund som jobber så hardt når

den kommer ut i skauen, han er en arbeidsmaskin :D

Link to comment
Share on other sites

@UsM1A1, looking good.

 

Til alle andre, litt bilder og historier om jaktterrierene deres hadde vært gøy.

 

Jeg kommer mest til og bruke min TJT, slik jeg har brukt dachsene mine, og det er 60% minkjakt, 20% rådyr, 10% hi (rev og grevling) og tilslutt 10% på haren i finnmark.

 

Min siste Dachs, hadde jeg flest fellinger på i finnmark på haren, og tallet er så høyt, at jeg blir tatt for å juge, hvis jeg sier det. Klok av skade holder jeg kjeft :wink:

Men de som har besøk meg der oppe, vet at dette er fullt mulig.

Men nå har jeg vel ikke jobben evig på Rolvsøy, så da blir det fullt fokus på bare sørlandsdyr tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har planer om å bruke min fremtidige TJT på æljen. Er det noen med erfaringer med TJT på æljjakt? Har fått med meg at noen har skutt flere hjort i stålos for TJT. Da bør det vel være muligheter for den under æljjakta også?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har Makkieboy vært og rotet litt i valpekassa til oppdretter Torbjørn på Løken :D og det var sjikkelig morro.

 

Her kommer litt bilder:

 

Vimsa titter nyskjerrig på den fremmede.

normal_DSCF0357_%5B800x600%5D.JPG

Ikke skeptisk i det hele tatt, men litt forfjamset etter en liten blund.

 

Etter 20 sek er tilliten funnet i orden

normal_DSCF0358_%5B800x600%5D.JPG

Og jeg får rote fritt rundt i valpekassa uten noe kny.

 

Vimsa blir løftet ut, og løper opp i stua for litt fred.

normal_DSCF0355_%5B800x600%5D.JPG

Små som kattunger, er det ikke lett å se etter den rette :lol:

 

normal_DSCF0351_%5B800x600%5D.JPG

Hvem av disse 5 guttene skal bli sørlending tro????

 

normal_DSCF0353_%5B800x600%5D.JPG

Denne lille drapsmaskinen kanskje. Nei det er helt umulig å finne ut av. Så jeg informerte oppdretter om mine ønsker og kriterier. Så skulle han følge med på valpene, om det var noen som utpekte seg.

 

Vi kallte på Vimsa, og umiddelbart hørte vi tasselyder i annen etasje.

normal_DSCF0354_%5B800x600%5D.JPG

Etter 10 sek var hun logrende på plass, ikke noen treske Dachs trekk der i gården nei :mrgreen:

 

Eneste gang jeg fikk se tennene til mor, var da hun fikk tygge på dette beinet

normal_DSCF0362_%5B800x600%5D.JPG

Jeg ble kommandert til å ta fra henne beinet, og etter 4-5 forsøk var min skepsis til TJTen lynne, fullstendig til skammegjort. Ikke noen problem i det hele tatt, ikke engang tegn til knurring. Herlig dame dette her.

 

Nå gleder jeg meg sykt til søndag 19ende juli, for da skal en av de bli med hjem.

PS, kan noen av dere, hjelpe meg til å få tiden til å gå litt fortere???

 

Hilsen snart TJT eier :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ååååååå, nå er det bare 16en dager igjen, til jeg skal bli lykkelig TJT eier :D

Oppdretter Thorbjørn har oversendt meg noen bilder, som jeg vild dele med dere.

 

valper300609_011.JPG

Tenk at noe så nydelig, skal bli så farlig :mrgreen:

 

valper300609_021.JPG

Venter spent på matfar, er det noe godt i dag da? En av disse skal kanskje bli hetende Viggo :lol:

 

valper300609_013.JPG

Viser frem talentet litt, helt riktig bruk av snuteføring, godt plantet i bakken. Montro hva som har vært her tro, kanskje en katt :D eller bare et slepespor av noe godt kanskje.

 

Jeg er helt sjuk :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så ut til å vere veldigt fine valper.

 

Var ein tur på bossplassen her i ettermiddag for å se etter skade dyr, da eg så en stygg katt der, som de lenge har prøvd å ta livet av. Det så ut til at tysk jaktterrieren (Ariell) min sprang etter katten, men plutseligt, så ser eg at ho er etter fleire hjorter. Det blei et leven uten like, men etter 15min, kom først hjorten og deretter hunden tilbake til oss, og hjorten ble sperret opp i et hjørne. Skikkeligt spennende, kunne nokk ha tatt åp hjorten om vi ville.

Link to comment
Share on other sites

Da har Makkieboy vvært å hentet seg ny jaktbikkje :D Og både far og sønn er kjempestolt.

Her er han, og Viggo er han døpt:

normal_DSCF0364_%5B800x600%5D.jpg

Her ligger han trygt og sover i Malvins deilige gamle pledd. Helt upåvirket av andre :wink:

 

Turen hjem gikk kjempefint, ingen uhell av noen slag, hverken forran eller bak. 3 stk taktiske stopp med tissing og bæsjing holdt. Litt piping første halvtimen og de siste 5 timene forløp helt som det skulle.

Kom hjem kl 0030 i natt, og vi var ute en liten tur, før sengetid. Viggo sovna før meg, og vekte meg ikke før 0630. Tok han opp av kassa, og gikk rett ut, der tisset han seg ferdig, og vi sov videre til kl 1000. Spiste så frokost sammen, og har vært ute på plenen i hele dag, full av pågangsmot og energi. akkurat som jeg er forespeilt. Han har hilst på kaninen til naboen, litt skeptisk i starten, men etter en liten stund kom de første ynkelige bjeffa :lol: han har også funnet et lite jordhull under verandaen, der det sannsynligvis bor mus, her graver han flittig, samt knurrer litt :mrgreen:

Først nå ble han "litt" trøtt, og trengte seg en 5 minutter, men ikke mere.

 

Hilsen Viggo og Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Jo takk alle sammen, dette er stort for meg. Bikkja oppfører seg helt anderledels enn de tidligere jakthundene (3 dachser og 1 drever) mine, selv i 8 ukers alder, er det lett å merke forskjell. Dette er som en nyskjerrig apekatt i forrhold :lol: Fulla av krutt og alltid nyskjerrig

Fyrer på med noen bilder til, selv om det ikke er lett, for Viggo står aldri stillle :mrgreen: :

 

normal_aeon_overland_005_%5B800x600%5D.jpg

Lettest å skyte, når han drikker eller spiser.

 

normal_aeon_overland_002_%5B800x600%5D.jpg

"Sitt" sitter som et skudd :?

 

normal_aeon_overland_001_%5B800x600%5D.jpg

Og kommer når han skal :lol:

 

normal_aeon_overland_003_%5B800x600%5D.jpg

Men ball er skummelt.

 

Sjikkelig artig.

Link to comment
Share on other sites

Artig med nye opplevelser med ny rase :shock:

Viggo har gått fra stadiet propell og over til turbo :lol: Eller er det husvarm man kaller det.

Det er rimelig sant det som dere andre har fortalt, her er det energi som skal forbrukes, men det er jo bare morro da.

Jeg er av den oppfatning at en valp skal bli med på det meste, bare den får ro når den ønsker det.

Her er han med på båt tur for første gang:

Ta_foto-0008.jpg

Ta_foto-0007.jpg

Sammen med junior på vei opp Reddalskanalen for å bade.

 

Ingen frykt og spore, og stod ofte over ripa og fulgte med. Desverre :D ble det et par ufrivillige bad på han, apekatt som han er, så skal alt utforskes, og i nærheten av sjø, så blir det bare sånn, men tror det gikk upåaktet hen, og han var like fresk rett etterpå :mrgreen: Han badet også et par ganger frivillig, men da var det på stranda, med full kontroll.

 

Trappa hjemme, som Malvin dachs brukte over 1 år på å tørre å gå i, springer Viggo opp og ned som ingen ting. Jeg trodde jeg var ferdig med gitter foran trapper, men må nok ta turen til byen og handle meg et barne (hunde) gitter. Viggo har nemlig funnet ut hvor god senga til far er å ligge i :?

Link to comment
Share on other sites

Takker for lykkeønskninger :D

Jeg tok den minste av guttene i kullet, siden han også er tiltenkt en jobb under bakken. Selv om det var fint liten forskjell da, nesten umulig å se med det blotte øye.

Veide han i går, og vekten bikket hele 2,55 kg

 

Vi var også ute i dag og prøvde "gå pent i halsbånd" for første gang i dag, og det er like morro hver gang. Utrolig hva en valp kan klare å finne på, for å slippe dette, men etter 15 min, så gav han opp, og fulgte motvillig etter :mrgreen:

 

Hilsen Viggo og Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...